Shock Media

Navigatie

Bestuur een robot over het internet

Forum > Robotica > Bestuur een robot over het internet << Vorige | 1 | 2
Naam Bericht
timmie

user input is niet lastig daar heb je asp of php voor

servertje draait de site
ontvangt de user input en stuurt deze door.

of je laat inderdaad een minicomputer op de robot draaien
[Bericht gewijzigd door timmie op 24 augustus 2008 13:24:03]
DMX interface
Lucky luke

LOL, er zit nu bijna niemand (amper wachttijd)

Heb ook al 3 codes en een berg foto's, zal ze "na sluitingstijd" publiceren (foto's dan, codes mag denk ik niet)

ze veranderen de codes overigends niet, en als je goed naar mijn fotos kijkt <hint hint, en spoiler allert>

Nog geen sluitingstijd (altans, toen ik begon met selecteren en uploaden), toch ff wat foto's:

Je begint at random ergens waar de vorige zijn karretje heeft achtergelaten. Bijvoorbeeld in de outback. Je komt ook wel eens andere autotjes tegen:

die je dat netjes gedag zegt:

maar al snel blijkt dat je de stad in moet wil je de code vinden:

Op zoek naar een leuk hotel bel je dit nummer:

Daarna krijg je 30 seconden extra om eens leuk de stad in te gaan. Bijvoorbeeld met een touropperator wiens logo erg op dat van microchip lijkt:

Je zou naar een-of-ander museum moeten. Onderweg kom je nog een ander autotje tegen:

Helaas heeft het geen nummerbord, dus ga je op zoek naar andere borden met cijfertjes.

bijvoorbeeld dit bord, wat ik helaas niet kon lezen:

Op weg naar het museum kom je opeens weer het logo van die touroperator tegen, zomaar midden op straat.

Dat moet toch wel iets betekenen?

volg de pijltjes en

Hé, daar staan zomaar 4 cijfertjes...

Daar kun je wat mee...

En met sommige huisnummers kun je ook iets, bijvoorbeeld het nummer van de city ext dinges (foto 7) en dat museum-ding (foto 8)

Er zijn nog meer codes, Go get them and have fun!

Echt een leuk spelletje.
[Bericht gewijzigd door Lucky luke op 25 augustus 2008 12:12:25]
mijn homepage.
Babylon

Ik heb vier codes, maar het is leuker om ze zelf te vinden Dus tenzij iemand gigantisch aandringt, hou ik ze voor mezelf.
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
Lucky luke

Ik dring niet gigantisch aan, maar had je 3 dezelfde als op mijn foto's?

die op dat hoteladvertentiebord is nogal een open deur, maar dat microchiplogo had ik achteraf pas door (toen er een code achter bleek te schuilen)

Volgens mij staat dat logo op meer plekken trouwens...

Het is idd leuker om ze zelf te vinden, maar 30 sec extra speeltijd om er nog meer te vinden die anderen nog niet hebben is ook leuk, daarom heb ik de mijne toch maar gepost.
mijn homepage.
Babylon

Ik had ook:

Huisnummers
Dat microchip ding
Telefoonnummer

En deze is het meest ligisch maar die had je niet:
Nummerbord auto

Die ene kleine kon ik ook niet lezen.
[Bericht gewijzigd door Babylon op 25 augustus 2008 12:28:14]
Lucky luke

nummerbord van al die wagentjes is idd ook een code

flip-bruggetje truc (met 2 mensen en dan 1 die de lucht in word geflipt) werkt! Ik zag iemand op dat bruggetje staan, gauw erachter gaan staan en idd geflipt toen die ander er af ging.

Alleen is dat flip bruggetje nou beschadigd of hoort het zo?

(foto van vlak voor ik achter die andere ging staan*)

Dat mysterieuze gele bord kun je lezen als je uit de parkeergarage omhoog komt. Er staat het volgende op:

Wat natuurlijk weer een hint is voor dat nummerbordcode trucje.
Alle wagentjes hebben hetzelfde nummerbord volgens mij.

Ik had opeens ook een wagentje wat helemaal niet meer bewoog, als was cameralag ook op zijn hoogst dus daar kan het ook aan liggen.

Wel cool dat je vanaf hier een klein robo-karretje kan sturen in australië .

Wanneer komt de CO versie er? Met zijn allen hebben we genoeg kennis! Alleen geen ruimte om het neer te zetten en geen geld...

Ik heb evt nog wel 1,5 m² op te offeren (op zolder) maar dat schiet niet op. bovendien moet je dan tussen stapels elektuurs en gesloopte videorecorder en printers heen karren

*= dit is dus nog niet mijn schuld. Doordat ik desondanks probeerde er alsnog op te komen is 'ie wel nog erger vervormd...
Sorry BP, sorry mede-robot bestuurders. Het spijt me. Ik hoop dat iemand 'm ff recht wil buigen? Ik zou het zelf ook wel willen doen maar het is een beetje ver weg...
[Bericht gewijzigd door Lucky luke op 25 augustus 2008 14:08:41]
mijn homepage.
steenaap

Een eigen versie lijkt me wel vet. Misschien is het wel de moeite waard enkele koppen bij elkaar te steken Een eerste CO comissie?
[Bericht gewijzigd door steenaap op 25 augustus 2008 14:49:06]
Babylon

Mij lijkt het ook cool, als het ervan komt doe ik zeker mee. Maar dan zou het ook cool zijn als iedereen zijn eigen versie van de robot daar kan laten rijden.

Ik heb er echter geen ruimte en de juiste internetverbinding voor, en ik denk ook niemand anders

* o die smilie kijkt wel erg boos, ik bedoel gewoon : (
[Bericht gewijzigd door Babylon op 25 augustus 2008 15:00:01]
jovak

quote:
Op 23 augustus 2008 23:00:05 schreef timmie:
het internet deel is waarschijnlijk het moeilijkste niet
maar hoe ga je communiceren met je robot

draai je een server met software of draai je dedicated op je robot?

de website is in php of asp wel te schrijven.

robotjes zijn er genoeg te vinden bij onze robotic vrienden hier op het forum.

maar dan de interfacing tussen die 2

Bouw een legorobot met een NXT brick. Die kan communiceren via bluetooth. Kleine webcam met wifi of een analoge camera me video zender er boven op.

In VB schrijf je een serverend voor de besturing van je robot en een serverend voor de webpagina.

Ik schrijf nu in 3 minuten op, waar ik waarschijnlijk 3 jaar voor nodig heb
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
timmie

nxt brick aanroepen in ASP(vb of vc#) heb je gelijk je webpage en klaar

ik schrijf in minder dan 1 minuut iets wat ik nooit van men leven ga doen waarschijnlijk
DMX interface
jovak

Misschien dat ik het nog wel eens ga maken. Voorlopig heb ik nog een paar andere hobby en proffesionele projectjes die voorgaan.
NXTbrick ligt hier klaar, maar nog geen tijd gehad om mee te spelen

Mijn VB skills ontwikkelen zich wel snel nu. Msschien dat het wel een robotje met GPS kan worden tegen die tijd
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
stecj366

Kleine bots en GPS gaan niet zo goed samen... GPS is te onnauwkeurig (10meter, sommige doen het beter...) Je kan beter een triangulatie doen met ultrasound ofzo
steenaap

Tenzij je met een referentie station werkt. Als je goed aan DGPS wil doen moet je wel in de GPS algoritmes gaan duiken, en niet zomaar de positie bias gemeten door de statische referentie ontvanger aftrekken van de rover positie.
[Bericht gewijzigd door steenaap op 25 augustus 2008 23:08:35]
Henry S.
Moderator

Uitgespeeld?

Graag alleen verder doorgaan met brainstormen, spelletjes laten we aan FOK over.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
jovak

quote:
Op 25 augustus 2008 19:17:42 schreef stecj366:
Kleine bots en GPS gaan niet zo goed samen... GPS is te onnauwkeurig (10meter, sommige doen het beter...) Je kan beter een triangulatie doen met ultrasound ofzo

Dat GPS op die afstand niet gaat werken realiseer ik me. De berekeningen in mijn proffesionele projectje houd ik al rekening met een positiefout van meer dan 5 meter. Grote kans dat ik daar op DGPS over ga. Maar voor dit soort robots in een grotere arena, zou het nog wel kunnen werken met DGPS.
Triangulatie met Ultrasoon is een optie. Nadeel is wel dat je dat buiten wat minder goed gebruiken kan. Bereik wordt snel minder.

Formules voor triangulatie heb ik overigens al klaar in VBA. Moet nog eens een class in VB2005 maken hiervoor.
Lucky luke

Hersenspinsel voor een gemakkelijk realiseerbare, maar toch leuke CO versie van "stuur een robot via internet": Sumobots.

Er hoeft dan geen camera op de robot zelf, en de arenaruimte hoeft ook niet zo groot te zijn. Opzetje:

Iemand heeft eens zijn kerstboom via internet aan laten sturen door jan en alleman, met een webcam als terugmelding. Dat hele project valt te recyclen: ipv kerstboomsnoer 1,2,3 en 4 worden het de linkermotor van robot 1, de rechtermotor van robot 1, de linkermotor van robot 2 en de rechtermotor van robot 2. De tank-methode. De webcam staat gewoon op de arena gericht en laat de spelers zien waar ze zijn.

Klein tafeltje als arena. om te voorkomen dat ze er af rijden in het midden wit (papier), de rand donker (brede strook zwart papier). Led+LDR onder iedere robot om deze rand te detecteren. Als de rand word gedetecteerd staat de robot stil en stuurt een signaaltje naar de computer.

2 robots in de arena. Doel is de ander naar de rand te duwen.
2 robots omdat de arena dan niet groot hoeft te zijn.

Als je de andere op de rand hebt geduwd win je, en mag je nog een ronde, daarna echter onheroepelijk achteraan sluiten, anders zitten alleen de beste 2 spelers de hele tijd tegen elkaar en krijgt de rest geen kans.

De pc moet de op de rand geduwde robot dan maar weer terug de arena in zien te krijgen. Dat word het lastige punt. Of laat het de volgende speler gewoon doen. (moet er wel een beveiliging zijn dat 'ie niet van het tafeltje afrijd, simpelste is een oplopende rand of "muur".)

Bouw er maar op verder of breek het totaal af.
mijn homepage.
Gerwin

en positie bepaling door gecodeerde IR lichten of radio bakens?

en je hoeft inderdaad niet zo'n grote plek te hebben voor een bovenstaand voorbeeld
An amplifier is just a modulator for a power supply
jovak

Je zal erg goed moeten kijken naar de eigenschappen van een signaal om te kjken of je er een geschikt baken voor jou toepassing van maken kan. Radio bakens is leuk. Maar voor dit soort robotjes op die afstanden praktisch lastig te realiseren.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 26 augustus 2008 19:56:59]
neelespn

robot over het internet
heb ik zelf ook gedaan
via het mobile netwerk
ik heb 1,5mbps op de robot zitten
die gaat via een usb stick met daarin een simkaart
gekoppeld aan een zuinig computertje
Intel Atom 330
512mb ram ( maximaal 2gb)
32Gb OZC ssd
x64 OS

ik kan er via remote in komen

het voordeel is dat ik hem met lage kosten in het bineland kan besturen zonder datalimiet
het buitenland kost veel geld
je betaalt dan per mb

ik gebruik de robot binekort hier ook voor
buitenhuis gebruik kilometer van huis
voor onderzoek naar het historische milieuw

de sonar werkt nog niet zo goed

gps al wel deze is inderdaad zoals hier boven genoemd wert
niet zo precies ong 10 meter

de aandrijving gaat hybrid
voor optimale snelheid
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2