quote:
quote:
Er is toch iets dat niet zo duidelijk is voor mij in deze schema als ik het goed begrijp moet ik de + door de weerstand dan gekoopeld aan de + van de elco maar als ik dan de - van de elco naar de plus van de led verbind dan kan er toch alleen maar - stromen door de led daar er geen positieve verbinding is met de led? Heeft dat iets te maken met de elektronen stroom.
Het heeft inderdaad te maken met de elektronen stroom. We nemen aan dat deze van + naar - gaat. Dus dat betekend dat de stroom van links naar recht gaat. Dus eerst de weerstand, dan door de condensator en dan door de led.
Maar wat betekend de stroom richting nu voor een bepaaald component.
De weerstand, de stroom richting maakt niets uit de weerstand zal bij beide stroomrichting precies hetzelde doen. En dat is dat er bij een bepaalde stroom er een zekere verliesspanning zal zijn >>> Ur = I * R.
De Elco, de stroom mag maar 1 kant opgaan en dat is voor de elco van + naar -. Gaat deze de andere kant op dan zal de elco zeker kapot gaan. Ook als de spanning over de elco boven zijn werkspanning komt zal deze kapot gaan.
De werking van de elco is dezelfde als elke condensator. De elco is ongeladen dan is de spanning over de elco 0V. Zorgt men dat er spanning op de elco komt te staan dan zal langzaam de spanning over de elko oplopen omdat de lading erin opgeslagen word. De stroom zal in het begin groot zijn en word steed kleiner.
Dus elco leeg geen spanning
Bij laden eerst veel stroom en weining spanning.
Daarna minder stroom meer spanning.
Opgeladen Geen stroom volle spanning.
De led, de stroom mag er ook maar op 1 manier doorheen lopen. Verkeerd om en de led doet niets. Te hoge spanning en dag ledje

.
Werking van de led is je al wel bekend.
De werking van deze schakeling is hierdoor te vinden. De werking word volledig door de elko bepaald en zal dus precies het zelfde zijn.
Erg gaat eerst veel stroom lopen omdat de elko leeg is en dus 0V is. De elco doet op dit moment nog niet mee en kan je voor dit allereerste moment wegdenken. De led zal nu normaal oplichten. 1mS later geld er een andere situtatie. De elco zal nu bv 1V opgeladen zijn. Er is nu dus 1V minder voor de led en ook dus minder stroom. Dit gaat zo door totdat de elko opgeladen is en er ook helemaal geen stroom meer loopt. De led zal dus vanzelf dimmen.
Hoe groter de elco hoe langer het duur totdat is opgeladen.
PS extra toevoeging.
Om nu nog even terug te komen over je vraag van de plussen en minnen. Deze staan dus enkel er voor omdat de elco en de led maar 1 stroom richting hebben. De stroom kan niet door de weerstand naar recht zijn en dan na de elco naar links.
De stroom heeft echter het volgende effekt het zorgt ervoor dat over elk component er een spanning komt te staan. Alleen bij de elko is dit tijdsafhankelijk en heeft doordaar grote invloed op de stroom door de andere 2 componeten en daardoor dus ook over de spanning die erop staat.
[Bericht gewijzigd door benleentje op 23 augustus 2008 23:15:15]