Shock Media

Navigatie

elco's gebruiken

Forum > Algemene elektronica > elco's gebruiken
Naam Bericht
pitt bull

Hallo Mijn naam is Youcef ik ben een starter in de elektronica wereld weerstanden en leds heb ik ondertussen onder de knie transistors vallen ook mee maar met elco's gaat het niet zo goed. Ik heb een schakeling geprobeerd die niet het gewenste resultaat geeft. Ik heb namelijk een led gekoppeld aan een 100 micro farad elco gekoppeld zorvuldig de min bij de min en de plus bij de plus ik heb gelezen in een artikel dat de elco de led moet dimmen naarmate hij oplaad tot de led volledig gedimd is, maar bij mij blijft die led maar branden? Als ik de stroom van mijn voeding uit doe dan blijft de led nog een tijdje branden ik vermoed dat de elco toch opgeladen is maar begrijp niet waarom de led dan niet uitgaat kan er mij iemand helpen aub ?
FullPower

Je hebt toch wel een stroombegrenzings weerstand in serie met LED en elco gezet?

Misschien heeft je elco een te grote lekstroom, waardoor de LED (iets) blijft branden.

100uF lijkt me overigens niet veel... die is binnen no-time opgeladen
De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]
electro_freakz

hallo, welkom!

mischien is het handig om er een schema bij te posten, en een foto van je volledige opstelling.
schrijf eens iets in het gastenboek -> http://electrofreakz.tk/
shiptronic
Golden Member

ik denk dat nu de boel nu paralel staat, probeer de elco eens in serie met de LED te zetten
[Bericht gewijzigd door shiptronic op 23 augustus 2008 19:56:52]
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
MMSoft

Serie:

code:
       ----         || |             |\ |
+ ----|    |--------|| |-------------| >|------------- 0 volt
       ----         || |             |/ |
            R            C                LED

Geregistreerd mikroC gebruiker
pros

@pitt bull: bedenk wel, dat er geen lineair verband bestaat tussen de stroom die door een LED vloeit, en het licht dat hij produceert. Dat is zeker het geval met high-efficiency LED's. Die lichten al flink op bij 5mA. Het verschil tussen 5mA en 10mA is nog merkbaar, maar als je de stroom vervolgens verdubbelt (10mA -> 20mA) merk je haast geen verschil meer.

Wat de elco betreft: als je die parallel aan de LED geschakeld hebt, heeft hij weinig nut. Hij zorgt er enkel voor, dat de LED nog even "nagloeit" nadat je de spanning afkoppelt. Als je een weerstand plaatst tussen de plus v/d elco en de plus v/d LED krijg je een gans ander effect. Neem dan wel een elco van 1000µF, of het is voorbij zonder dat je er iets van merkte...

Probeer dit eens:
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
pitt bull

quote:
Op 23 augustus 2008 20:08:16 schreef MMSoft:
Serie:

code:
       ----   +    +|| |-           +|\ |-
+ ----|    |--------|| |-------------| >|------------- 0 volt

Er is toch iets dat niet zo duidelijk is voor mij in deze schema als ik het goed begrijp moet ik de + door de weerstand dan gekoopeld aan de + van de elco maar als ik dan de - van de elco naar de plus van de led verbind dan kan er toch alleen maar - stromen door de led daar er geen positieve verbinding is met de led? Heeft dat iets te maken met de elektronen stroom.
dat is ook iets waarvoor een goede uitleg moeilijk te vinden is sommigen zeggen dat de elektronen van de + naar de - gaan anderen beweren echter dat het juist omgekeerd is?
A propos ik gebruik 1k als weerstand en een led van 2v en een voeding van 12 v is dat wel de juiste verhouding?
quote:
Op 23 augustus 2008 19:55:09 schreef FullPower:
Je hebt toch wel een stroombegrenzings weerstand in serie met LED en elco gezet?

Misschien heeft je elco een te grote lekstroom, waardoor de LED (iets) blijft branden.

100uF lijkt me overigens niet veel... die is binnen no-time opgeladen

oops! ik denk dat ik het in parallel heb aangesloten!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 24 augustus 2008 13:39:58]
MMSoft

quote:
Er is toch iets dat niet zo duidelijk is voor mij in deze schema
Voor mij loopt de stroom van + naar - (maar ik ben geen theoreticus )

De condensator wordt opgeladen, en daardoor gaat er eerst meer en langzaam aan minder stroom door deze keten lopen.

Meer stroom is een heldere LED, die langzaam aan uit gaat omdat de condensator op een gegeven moment opgeladen is en er dan geen stroom meer loopt.
[Bericht gewijzigd door MMSoft op 23 augustus 2008 21:43:17]
Geregistreerd mikroC gebruiker
pitt bull

Yes het is gelukt ik had die daarjuist parallel geschakeld omdat ik dacht dat een led alleen brand als de + aan de + van elco an de min aan de min van de elco gekoppeld zijn.
ik zal de elco's nu proberen te ontladen met een led die schema van jou is super cool!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 24 augustus 2008 13:40:12]
benleentje

quote:
Op 23 augustus 2008 20:08:16 schreef MMSoft:
Serie:

code:
+      ----  -     +|| | -         + |\ |-             -
  ----|    |--------|| |-------------| >|------------- 0 volt

quote:

Er is toch iets dat niet zo duidelijk is voor mij in deze schema als ik het goed begrijp moet ik de + door de weerstand dan gekoopeld aan de + van de elco maar als ik dan de - van de elco naar de plus van de led verbind dan kan er toch alleen maar - stromen door de led daar er geen positieve verbinding is met de led? Heeft dat iets te maken met de elektronen stroom.

Het heeft inderdaad te maken met de elektronen stroom. We nemen aan dat deze van + naar - gaat. Dus dat betekend dat de stroom van links naar recht gaat. Dus eerst de weerstand, dan door de condensator en dan door de led.

Maar wat betekend de stroom richting nu voor een bepaaald component.

De weerstand, de stroom richting maakt niets uit de weerstand zal bij beide stroomrichting precies hetzelde doen. En dat is dat er bij een bepaalde stroom er een zekere verliesspanning zal zijn >>> Ur = I * R.

De Elco, de stroom mag maar 1 kant opgaan en dat is voor de elco van + naar -. Gaat deze de andere kant op dan zal de elco zeker kapot gaan. Ook als de spanning over de elco boven zijn werkspanning komt zal deze kapot gaan.

De werking van de elco is dezelfde als elke condensator. De elco is ongeladen dan is de spanning over de elco 0V. Zorgt men dat er spanning op de elco komt te staan dan zal langzaam de spanning over de elko oplopen omdat de lading erin opgeslagen word. De stroom zal in het begin groot zijn en word steed kleiner.

Dus elco leeg geen spanning
Bij laden eerst veel stroom en weining spanning.
Daarna minder stroom meer spanning.
Opgeladen Geen stroom volle spanning.

De led, de stroom mag er ook maar op 1 manier doorheen lopen. Verkeerd om en de led doet niets. Te hoge spanning en dag ledje .
Werking van de led is je al wel bekend.

De werking van deze schakeling is hierdoor te vinden. De werking word volledig door de elko bepaald en zal dus precies het zelfde zijn.
Erg gaat eerst veel stroom lopen omdat de elko leeg is en dus 0V is. De elco doet op dit moment nog niet mee en kan je voor dit allereerste moment wegdenken. De led zal nu normaal oplichten. 1mS later geld er een andere situtatie. De elco zal nu bv 1V opgeladen zijn. Er is nu dus 1V minder voor de led en ook dus minder stroom. Dit gaat zo door totdat de elko opgeladen is en er ook helemaal geen stroom meer loopt. De led zal dus vanzelf dimmen.

Hoe groter de elco hoe langer het duur totdat is opgeladen.

PS extra toevoeging.

Om nu nog even terug te komen over je vraag van de plussen en minnen. Deze staan dus enkel er voor omdat de elco en de led maar 1 stroom richting hebben. De stroom kan niet door de weerstand naar recht zijn en dan na de elco naar links.

De stroom heeft echter het volgende effekt het zorgt ervoor dat over elk component er een spanning komt te staan. Alleen bij de elko is dit tijdsafhankelijk en heeft doordaar grote invloed op de stroom door de andere 2 componeten en daardoor dus ook over de spanning die erop staat.
[Bericht gewijzigd door benleentje op 23 augustus 2008 23:15:15]
pitt bull

quote:
Op 23 augustus 2008 19:55:24 schreef electro_freakz:
hallo, welkom!

mischien is het handig om er een schema bij te posten, en een foto van je volledige opstelling.

Dat is niet meer nodig jullie hebben mij al de antwoord gegeven ik heb ze parallel opgesteld. Dank je voor de tip alvast ik zal de volgende keer een schema gebruiken heb de probleem kunnen oplossen via de schema van MMsoft.
Deze forum is echt leerrijk!
benleentje

En wat doet je schakeling dus nu .

Hou er wel rekening mee dat elkronica werkt op rook. In elke component zit een bepaalde hoeveelheid rook. Als de rook eruit is is het stuk.
[Bericht gewijzigd door benleentje op 23 augustus 2008 23:17:42]
Fozzie

quote:
Op 23 augustus 2008 23:12:49 schreef pitt bull:
[...]
Dat is niet meer nodig jullie hebben mij al de antwoord gegeven ik heb ze parallel opgesteld. Dank je voor de tip alvast ik zal de volgende keer een schema gebruiken heb de probleem kunnen oplossen via de schema van MMsoft.
Deze forum is echt leerrijk!

Parallel opgelost via het schema van MMsoft...???
Allé vooruit, elektronica is niet meer wat het geweest is..., en de begrippen parallel en serie zijn dat ook niet
meer...

grtn
Too many slaves in this world, die by torture and pain.Too many people do not see,theyre killing themselves - going insane
benleentje

@Fozzie.

Hij bedoelde dat hij het de eerste keer par. had geschakeld toen dat niet goed werkte kwam hij hier vragen. En heeft nu de seriele oplossing van mms0ft toegepast.
floppy

Hou er wel rekening mee dat als die condensator weer ontlaad er een tegengestelde srtroom door de LED gaat lopen. Die vind dat niet leuk. Met een diode over de LED kun je dat oplossen.
gitaarstudentje

zeg pros met welk programma teken jij eigelijk die schema's? Die komen er altijd zo mooi voor

/e: mi scuzi maar op "pros schema tekenen programma" vond ik niets deftig en bedankt
[Bericht gewijzigd door gitaarstudentje op 25 augustus 2008 09:32:12]
www.schematheek.net finally back online! || www.zatar-electronics.be
Henry S.
Moderator

Xfig, voor de 10000ste keer.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Zoeken in topic