Shock Media

Navigatie

VU leds in hoofdtelefoon

Forum > Algemene elektronica > VU leds in hoofdtelefoon << Vorige | 1 | 2
Naam Bericht
Annihlator

zolang ik geen onderdelen verander, blijven de voltages hetzelfde.
maar het wil niet baten of ik het speakerdraadje er bij doe of niet, er gebeurt geen moer.

ik zal anders eens hier en daar de condensatoren weghalen, zullen we zien.

---edit---
verwijderen van de meeste condensatoren lijkt te helpen, maar het wijzigen van volume zelf heeft vrij weinig effect... als ik echter met ijzer of mijn handen een onderdeel vastpak, lijkt de led zachter te branden... ik ben bang dat het signaal niet genoeg fluctuaties in het voltage heeft, tenminste... das volgens mij waar de opamp op reageert
[Bericht gewijzigd door Annihlator op 27 augustus 2008 22:41:25]
thevel
Golden Member

Waarom eigenlijk een opamp?
60 jaar geleden werd de TRANSISTOR uitgevonden en deze is nu nog steeds te gebruiken!
Volgens mij kun je de led simpel aansturen met een transistor.
Ben gestopt als elektricien, kon niet meer tegen de spanning.
Annihlator

Eindelijk, een opstelling die werkt.

http://img135.imageshack.us/img135/9308/geluid2mt1.png

R1 = 47 Ohm
R2 = 100 kOhm
D1 = 1N4148
D2 = 1N4148

zo simpel achteraf
ga morgen het schema maar netter maken, en dan de boel solderen i.p.v. in breadboard prikken.
Zom-B

-waarom twee diodes ipv een?

-Er is geen weerstand voor de led. zo is de stroom onbegrensd en kan de batterijduur achteruit gaan (als de led het overleeft)
Annihlator

Een precies antwoord waarom twee diodes i.p.v. een heb ik niet, maar het blijkt te helpen om de led beter te laten reageren.

extra weerstandje had ik niet gedaan omdat ik 2 leds ga gebruiken, en in die situatie kwam ik op niet meer als 0,6 volt, met een enkele led had ik max. 1,03 volt gemeten, ik dacht dus dat het niet nodig was.
Henry S.
Moderator

Toch een klein weerstandje toevoegen.
Welke spanningen zijn dat btw?
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Annihlator

aye, zal maar een kleintje er bij doen.

Dat is de spanning over de LED, de led wordt dus voor amper de helft belast (wat ik kan meten...) de led kan nml 1,9 volt hebben.

Ondertussen heb ik bij de LM358 alleen bij pin 3 een weerstand naar GND lopen van 47 Ohm. tussen pin 2 zit nog een directe verbinding naar GND, dit blijkt het beste te werken voor een redelijke hoeveelheid knipperen in de leds.
De lijnen van het geluid gaan nu ook rechtstreeks naar Pin 2 en 3, output (pin1) is gewoon direct led naar GND, voeding wordt 3 volt door 2 batterijen (nog even kijken of knoopcellen in de schelpen passen, anders wordt het toch met AA-tjes in een extern kastje (batterijhoes.), ken er iig nog een aan/uit schakelaar op voor de voeding van Opamp (scheelt weer batterij )

Ik zat nog te denken om misschien twee potmeters er bij te doen om de weerstand te regelen over pin 2 en 3 i.p.v. hun weerstand nu en directe verbinding, blijft tevens rommelen hoe het zit met die drie pinnetjes...
Henry S.
Moderator

quote:
Op 31 augustus 2008 03:23:37 schreef Annihlator:
Dat is de spanning over de LED, de led wordt dus voor amper de helft belast (wat ik kan meten...) de led kan nml 1,9 volt hebben.

Foute beredenering, bij leds let je op de stroom door de led.

in jouw geval is de voedingsspanning te laag om twee leds in serie te overbelasten, dan mag de weerstand achterwege blijven.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Annihlator

ah, bedankt Henry, dat wist ik nog niet.
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2