Shock Media

Navigatie

MOSFET H-Brug

Forum > Robotica > MOSFET H-Brug
Naam Bericht
Babylon

Beste mensen,

Ik ben bezig met het maken van een robot gebaseerd op een gesloopte RC-auto. De batterij waarop deze werkt is 6,5V. Na wat regelingen is er nog 6,2V over op de DC motor. Er zit zo te zien een Hbrug in, dus mijn gedachte was dat het een MOSFET Hbrug moet zijn omdat er maar 0,3V drop is. Een bipolaire Hbrug heeft minstens 1,2V drop.

Ik wil de auto nu aanpassen zodat de snelheid regelbaar is, maar het orginele circuit wil ik niet slopen. Dus ik ga zelf een Hbrug maken. Deze aansturen met een microcontroller

Er is een hoop materiaal van te vinden, echter de meeste bruggen gebruiken NPN transistoren of zijn totaal onbegrijpbaar. Ik heb nu zelf wat bedacht gecombineerd met wat schakelingen die ik had gevonden.

Mijn vraag, klopt het een beetje? De pullup weerstanden zullen ongeveer 10k zijn, de gatetransistoren 1k.

Groeten,
Babylon
[Bericht gewijzigd door Babylon op 23 augustus 2008 20:17:37]
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
bobo1on1

Dat kan veel simpeler, de gate van de P mosfets knoop je aan de drain van de tegenoverliggende N mosfets met een pullup weerstand erbij.
De gate van de N mosfets schakel je met de microcontroller.
MMSoft

Heb je hier iets aan ?:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/58911

Het Schema heb ik je gemailt...
Geregistreerd mikroC gebruiker
Babylon

Bedankt voor jullie reacties,

Met jullie ideeën verlies je volgens mij de brake mode van de Hbrug. Dit lijkt mij wel een handige mode of is dat niet zo? Het karretje gaat erg hard en ik hoop de sensoren van de robot zo goed te krijgen dat hij ook met een flinke snelheid kan rijden. Dus remmen gaat nu alleen door tegengas de andere kant op te geven. Misschien is die remmode dan wel goed bruikbaar.

Groeten,
Babylon
[Bericht gewijzigd door Babylon op 23 augustus 2008 22:53:53]
SparkyGSX

Inderdaad, die mogelijkheid verlies je. Daarbij loopt de stroom die de motor opwekt door de voeding als je alle FETs laat sperren, waarbij de voedingsspanning te ver op kan lopen als je te weinig andere belastingen hebt. Als een van de FETs open laat staan, en de andere gebruikt voor de PWM regeling, loopt de stroom door de open FET en de vrijloopdiode van de andere, en dus niet terug naar de voeding. Als je genoeg pinnen hebt op de microcontroller, heb je veel meer mogelijkheden als je alle FETs apart kunt aansturen. Op die manier kun je ook softwarematig een dode tijd inbouwen, om een shoot-through te voorkomen.
Babylon

Bedankt,

Dat bedoelde ik. ( ongeveer ) Vandaar dat ik mijn schema zo had gemaakt dat elke fet aanstuurbaar is. Als ik ze nog op de juiste manier aan elkaar knoop, heb je 3 signalen waarmee het bestuurd kan worden.

PS: er moeten nog wel snelle diodes over de FETS, of is dat niet nodig? Ik denk van wel, van die ingeboude diodes in de FETS verwacht ik niet dat ze snel zijn.
[Bericht gewijzigd door Babylon op 24 augustus 2008 12:16:19]
SparkyGSX

Ja, dat lijkt me wel verstandig, en dan kun je beter geen "standaard" diodes nemen, maar fast-recovery diodes.
big bang

Fast recovery, ultra fast recovery, fast+soft recovery.
Zoiets, die dingen reageren zeer snel.
En zien dat de max. laststroom aankunnen.

- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
Zoeken in topic