Shock Media

Navigatie

EM3E wil niet aan

Forum > Video & TV > EM3E wil niet aan
Naam Bericht
blownelco

Hallo,

Ik heb een EM3E met volgend probleem;

Bij aansteken gaat de LED van orange naar groen, verder hoor ik het relais tikken en na 12s valt relais terug af.
De TV reageert op de afstandbediening (led knippert) maar verder niks.

De standy voeding blijkt te werken en CPU ook ( relais tikt).
De main supply start niet, doordat T7529 in geleiding is, SUP-enable staat op -13V.
Op de Linedrive1 zijn geen pulsen te zien, dus veronderstel ik dat TV niet kan aangaan.

Heb geprobeerd om in SDM mode te gaan, maar dan nog blijft led groen branden.

Iemand suggesties?
Zoef de Haas.

Sluiting in de lijntrap, dat beruchte blauwe C'tje bijvoorbeeld? De vraag is of dat relais voor de hoofdvoeding is, kan zijn dat er alleen eentje voor de demagnetisering in zit. Zijn er 2 relais, dan deze eens verwisselen.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
TV Don

EM 3 heeft 1 relais tbv de demagnetisatie.
EM 3 kan een lastig toestel zijn Je zal 7529 los moeten halen om te zien of de TV start.
Bij enige verdenking van de lijntrafo dit absoluut niet doen maar ik verdenk de trafo niet want groen led.
blownelco

bedankt voor de reacties:

Idd, relais dient voor demagnetisatie,

ik heb de transistor 7529 losgehaald, nu gaat de main voeding aan. Er klinkt een akelig geluid uit de luidsprekers, net alsof de boel gaat ontploffen.

VBATT gemeten, die is +/- 142V.
Main voeding is dus in orde, ik heb geprobeerd om tv terug in SDm te gaan maar LED blijft gewoon groen.

Wat kan ik nu doen?

gr
Kurt
TV Don

Draai de G2 eens op maar wees er zeker van dat je lijntrafo niet staat te lekken want een em3/5 met een knallende trafo ging meestal erg mis.
Kan ook gewoon zo zijn dat je PWM audio versterker defect is vandaar dat rot geluid hetgeen tevens betekend dat je speakers om zeep zijn tgv DC
blownelco

G2 opdraaien heeft toch geen zin want er komen geen pulsen op de linedrive??? ->bijgevolg geen sturing van transistor voor hoogspanningstransfo.
Of heb ik het hier verkeerd op?

Wat bedoel je met " met een knallende trafo ging het meestal erg mis"?

De pulsen van de linedrive1 komen van de hop (tda9330)
Bij aanzetten komt linedrive1 hoog +8V door pull up R3318)
echter niks van pulsen te zien.

Heb je hier suggesties?
Wardje

quote:
Op 23 augustus 2008 22:40:48 schreef Zoef de Haas.:
Sluiting in de lijntrap, dat beruchte blauwe C'tje bijvoorbeeld? De vraag is of dat relais voor de hoofdvoeding is, kan zijn dat er alleen eentje voor de demagnetisering in zit. Zijn er 2 relais, dan deze eens verwisselen.

Groetjes Hans.

EM heeft geen "blauwe C' tjes

1 relais in EM3 en EM2 > demagnetisatie
[Bericht gewijzigd door Wardje op 25 augustus 2008 21:25:32]
Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening
TV Don

quote:
Op 25 augustus 2008 21:02:16 schreef blownelco:
G2 opdraaien heeft toch geen zin want er komen geen pulsen op de linedrive??? ->bijgevolg geen sturing van transistor voor hoogspanningstransfo.
Of heb ik het hier verkeerd op?

Wat bedoel je met " met een knallende trafo ging het meestal erg mis"?

De pulsen van de linedrive1 komen van de hop (tda9330)
Bij aanzetten komt linedrive1 hoog +8V door pull up R3318)
echter niks van pulsen te zien.

Heb je hier suggesties?

Pak je wel de juiste massa?
Geen line drive van uit het blik met de massa aan de tuner is HOP ic niet goed .
Kan een protectie weerstandje zijn in het blik kan ook HOP ic zelf zijn hetgeen erg weinig voorkwam.
HOP ic ging weer wel defect tgv doorslag beeldbuis.
Meet je spanning eens van de stab naast het blik moet 5 v exact zijn .
Ligt gewoon je driver transistor de bc 368 niet kort ?
HOO schiet me wat te binnen ! Overname punt naar de line drive een diode in dat circuit ging in em 3 en 5 wel eens lekken en dan was er geen start morgelijk
Diode is in SMD pos weet ik niet zo Komt van de 5 V af en deze wordt dan overgenomen door de LOT ligt die diode nu in sluiting of onderbroken dan kan de TV niet starten
[Bericht gewijzigd door TV Don op 25 augustus 2008 23:39:05]
blownelco

Hallo,

- Juiste massa genomen nl GND_linedrive
- BC368 uitgehaald en doorgemeten ->OK
- Diode (overname punt) die u wil zeggen is SMD 6407 deze doorgemeten, en ziet er in orde uit.

- stabilisator naast blik levert 3.5V moet 3.3V zijn is wel wat hoog???
- Kan een protectie weerstandje zijn in het blik kan ook
Waar kan ik bovenstaande protectieweestandje vinden?

tzal dan toch HOP zijn zeker?
blownelco

Spanning van regulator is toch normaal want stabilistortype
is LD1085V36 maw 3.6V
TV Don

Die weerstandje,s zitten in het blik en zien en zijn grijs van kleur en net wat groter dan de normale smd weerstanden welke gebruikt in em 3
IS wat lastig wat je zo schrijft en zeker als je niet even een ssb hebt om hea uit te sluiten hetgeen ik als eerste doe bij zulke klachten.
Je led wordt groen maar ook stand by rood?
In SDM zou de led oranje moeten worden .
Soldeer je flash rom eens door .
Meet de spanning aan de tda ....( de HOP ic) indien aanwezig oscilatie meten indien aanwezig raster (Vout) meten indien aanwezig H out meten indien aanwezig HOP ic heel indien niet aanwezig Hop defect.
Kunnen lastige bakken zijn geloof me kan bijvoorbeeld zo maar de eeprom zijn (bekende klacht was geen geluid bij defect eeprom met juiste instellingen)
Meten dus met scoop in het blik zijn verlangsetje,s voor.
blownelco

Hallo,

Ik heb weerstandjes gechecked deze zijn allemaal OK
Led wordt bij het indrukken van de afstandsbediening (vanuit standby) geel en daarna groen, bij zappen knippert de led groen, bij het drukken op de powerknop gaat led naar geel en daarna naar rood.

flash rom doorgesoldeerd ook niks

voedingspanning op hop ic ok
aan Xltal gemeten oscillatie aanwezig
Hout gemeten is vast 8V (door pull up)
Vout welke pin is dat???

Voor alle zekerheid heb ik de hop vervangen ( had er toevallig één liggen uit tv met defecte beeldbuis)

dit echter ook geen succes

zijn er nog suggesties?
TV Don

H out volgen zit elco tussen na de elco meten vervang de eerder genoemde diode gewoon.
Meten h out op de driver ontkoppel trafo er voor en er na.
Probeer een blik van een ander toestel.
Die van em 5 werkt ook in em3 die van a02 eveneens
blownelco

Hallo,

heb nog niet verder gemeten, ik heb echter geen dergelijk blik, weet je waar ik dit kan kopen en wat dit kost?

Ik ben van torhout (België)
TV Don

Je zou een technische dient kunnen vragen of je een module 2 de hands kan overnemen daar ze er nieuw niet meer zullen zijn en daarbij zullen ze als ze er al zijn ontzettend duur zijn.
Sluit toch alles eerst uit haal 7529 los in de voeding en controleer deze goed.
Volg VANUIT het blik de H drive en ook de zaagtand van het raster zodat je weet of je HOP ic werkt.
Meer kan ik niet voor je betekenen
Wardje

quote:
Op 2 september 2008 23:03:22 schreef TV Don:

Die van em 5 werkt ook in em3 die van a02 eveneens

Hallo Don dit interesseert mij in hoge mate omdat ik veel EM X's moet herstellen. Ben je hiet 100% zeker van? Het blik van de EM5 ziet er uitwendig toch anders uit meen ik.

Gr

Ward
Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening
TV Don

Em 5 ssb werkt perfect in een Em 3 alleen moet je dan wel wanneer permanent plaatsen het geval is de inklem beugels mee overplaatsen
[Bericht gewijzigd door TV Don op 8 september 2008 11:04:58]
Zoeken in topic