| Naam |
Bericht |
oxurane
|
Met een ring-tester kan een trafo doorgemeten worden, om te zien of ie waarschijnlijk defect is of niet.
Op internet heb ik een schema gevonden, verstopt in een handleiding. Ik wil 'm graag nabouwen, maar dan intern in een apparaat met 5V DC ipv 9V DC.
Mijn vraag is nu of het betreffende ontwerp ook prima werkt wanneer het gevoed wordt met 5V.
Het schema (IC1 = 4069) :
Electronica is nieuw voor me, maar van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
|
bprosman
|
De voorschakelweerstanden van de LED's zullen dan ws wel een beetje aan de hoge kant zijn.
Groeten, Bram
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
|
oxurane
|
quote:
Inderdaad, dat had ik minimaal verwacht. Maar het gaat mij meer om de CD4015. In de datasheet staan bepaalde response-tijden bij 5V en bij 10V : bij 5V is ie "langzamer" dan bij 10V. En 9V ligt vrij dicht bij 10V.
Zoals ik het begrijp, wordt er een sinusgolf de spoel ingeslingerd, die langzaam gedempt wordt. Mijn kennis schiet te kort om de opgewekte frequentie te berekenen. Indien ik de frequentie weet, kan ik dat omrekenen en vergelijken met de datasheet.
Mijn vraag had ik dus iets genuanceerder moeten opschrijven :
Vallen de opgewekte signalen (sinusfrequentie), die in een wikkeling geslingerd worden, nog steeds binnen het meetbereik van de CD4015, indien hij met 5V wordt gevoed ?
Nou schiet me een vraag te binnen, waar ik wellicht meer mee geholpen ben : Waar in het schema wordt de frequentie opgewekt, en volgens welke formule.
Het antwoord levert dan wel meer rekenwerk op. Maar ik weet dan wel of het IC op 5V werkt. En zo niet, hoe ik het schema misschien kan aanpassen op 5V. [Bericht gewijzigd door oxurane op 25 augustus 2008 00:00:21]
|
bprosman
|
Waarom niet nog minder rekenwerk en m gewoon op 9V voeden.
Groeten, Bram
|
Henry S.
Moderator
|
Er is vast wel een labvoeding aanwezig.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
oxurane
|
quote:
*Grinnik*
Tsja, dat is ook een manier. Maar dan leer ik er niets van. Maar ik wil 'm inbouwen in een kastje, waarin ik ook aal een trafo heb voor de voeding van een Atmega8. Er komt al 5V uit, en om nu een extra 9V erin te proppen...
Maar ik ben al achter het antwoord. De meter wordt elders verkocht, en wordt gevoed met 4 AAA batterijen (4x 1.5V) [Bericht gewijzigd door oxurane op 25 augustus 2008 01:36:55]
|
bprosman
|
quote: 4 * 1.5V
Bovendien als je dr 4 Nicd's of NiMh's in stopt is t nog maar 4 * 1,2V.
Groeten, Bram
|
Frederick E. Terman
|
Die tweede meter heeft wel een ander schema.
|
oxurane
|
quote:
Verrek ! Daar heb je een punt. Hmm, zou het ook mogelijk zijn om een blokgolje in de spoel te sturen en dan te meten of er iets gebeurd. Ik zit dan te denken aan het volgende schema :
code:
ATMega8 pin x ------+
|
ATmega8 pin y ------+---- Spoel aansluiting 1
|`
=== 10 nF kerko
|
GND ----------------+---- Spoel aansluiting 2
Met pin x wil ik een korte blokgolf van 10 us opwekken. Met pin y wil ik de meting uitvoeren.
De meter slingert volgens mij een golfje van 600 mV in de spoel. Dan zou ik een spanningsdeler met 2 weerstandjes moeten bouwen aan pin x om dat voor elkaar te krijgen. Echter, de Atmega8 kan zeker de dempende golf niet detecteren, omdat het signaal te laag is (moet minimaal 3.0V zijn) Dan zou ik dat met een versterker moeten oplossen. Of zou ik het ook gewoon met een BC547 kunnen oplossen ? Dus op de spoel de basis van de BC547 aansluiten ? [Bericht gewijzigd door oxurane op 26 augustus 2008 00:08:54]
|
Frederick E. Terman
|
Wat je wilt, is de spoel (samen met de capaciteit) kort "aanstoten" en daarna de resonantie bekijken. Hoe langer het duurt voordat de resonantie uitsterft, dus hoe meer "sinusjes" je telt boven een bepaalde grens, hoe kleiner kennelijk de verliezen. Een defect geeft grote verliezen en dus maar weinig trillingen.
Je zou zelfs een oude oscilloscoop kunnnen nemen, en de X(zaagtand)-uitgang met een kleine C koppelen aan de spoel, en met de Y ingang van de scoop de responsie bekijken.
Je wilt niet de spoel teveel belasten met datgene waarmee je de puls erop zet. Een kleine koppelcondensator kan werken, of anders een oplossing met halfgeleiders: dioden, zenerdioden.
Ik weet geen kant-en-klare oplossing (behalve die oude scoop  ), maar je zou een condensator tot 5V kunnen laden, en dan aansluiten op de spoel. De uC telt, en als de trilling tot onder de 3V (toch?) zakt stopt het tellen. Dat geeft je niet zoveel ruimte, maar een goede spoel komt misschien toch een aantal perioden ver, en een defecte zeker niet.
|
oxurane
|
Ik dacht aan het volgende :
code:
Pin x -- 4K32 -+----------+------+----0 Spoelaansluiting 1
| | |
590 Ohm === |
| |10nF |
| | |
GND GND |
|
5V |
| |
Pin y ---------------------+ |
\| |
NPN |--+
<|
|
GND
GND ---------------------------------0 Spoelaansluiting 2
Bovenstaande zal niet werken, omdat de NPN een te lage spanning aangeboden krijgt. Ik vermoed dat ik met een OpAmp moet gaan stoeien. Kan iemand met een beetje op weg helpen hiermee ? (Ik heb een flauw benul van deze dingetjes)
Nog een andere optie is misschien de transistor weglaten en direct op een ADC-pin (pin y) van de ATMega8 aansluiten. Maar, daar vraag ik me weer af of de Atmega8 wel snel genoeg kan samplen. [Bericht gewijzigd door oxurane op 28 augustus 2008 00:40:13]
|
oxurane
|
Wat ik nog vond over OpAmps :
code:
U_in -----|+\ OpAmp
| \__________ U_uit
| / |
+---|-/ |
| |
+---- R2 ---'
|
R1
|
GND
Waarbij de formule wordt weergegeven :
A = U_uit / U_in
A = (R1+R2) / R1
Ik geloof dat ik hiermee eens mee ga stoeien. [Bericht gewijzigd door oxurane op 28 augustus 2008 00:40:39]
|