Shock Media

Navigatie

oversturingsindicatie voor telefoonimitator

Forum > Schoolvragen > oversturingsindicatie voor telefoonimitator 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
raymond 27

Hallo audioliefhebbers,

Ik ben een nieuw project gestart gedeeltelijk voor school en gedeeltelijk voor de toneelvereniging.

Ik ben bezig met een 2 kanaals microfoonversterker, waar allebei de kanalen een apparte volumeregeling dmv een potmeter hebben. De microfoons worden aangesloten met een xlr stekker en worden tevens in de eerste trap symetrische versterkt,na de eertste trap komen de signalen bij elkaar
Er zit ook uiteraard een bandbreedte filter in van 350-3400Hz ( deze om de telefoon na te bootsen).
De laatste versterker (is tevens een bufferversterker.

Nu is mijn vraag ik wil een oversturingsindicatie in mijn schema verwerken. het liefst indicatie bij 3 dBm en 6 dBm oversturing.

Ik heb een heel schema ,maar ik weet niet hoe ik deze in dit topic kan krijgen.

Met vriendelijke groeten Raymond
Aart

Is zoiets niet handiger als insert uit te voeren ? Dan kun je de voorversterkers en metering etc. van de mixer gebruiken.

dBm is overigens geen gebruikenlijke eenheid, stel gewoon een max. signaalgrote vast op 0 dB ('clip') en geef een indicatie 6 dB daaronder.

Het plaatsen van links en schema's gaat op Co net als op de rest van het internet, er staat een beknopt verhaaltje ergens in de faq.
AartSite
raymond 27

Ik hoop dat jullie nu eindelijk me schema kunnen zien, mischien hebben jullie ook verbeteringen?

groet Raymond
[Bericht gewijzigd door raymond 27 op 24 augustus 2008 14:10:25]
Zonnepaneeltje
Golden Member

Wel even de link meegeven he
http://www.uploadarchief.net/files/download/telefoonimitator.doc

Jammer dat je er een .doc van hebt gemaakt, daar is niet iedereen blij mee.
Ook zijn de componentwaardes voor mij onleesbaar.
Wil je die indicatie met ledjes doen?
[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op 24 augustus 2008 14:13:54]
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
raymond 27

schema volgt in de link hierna,

bedankt
[Bericht gewijzigd door raymond 27 op 24 augustus 2008 16:28:31]
Zonnepaneeltje
Golden Member

Het lijkt misschien wat overkill, maar je zou een LM3915 kunnen nemen, en daar slechts 2 uitgangen van gebruiken.
Je bent dan met 1 ic klaar en de stapgrootte is 3dB.
[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op 24 augustus 2008 14:45:03]
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
raymond 27

de lm 3915 had ik gezien op het forum dit is inderdaad een beetje overkill maar zou ik eventueel wel kunnen gebruiken met verschillende kleuren leds. (gr,glen rd).
Ik wil graag per microfoonkanaal een oversturingindicatie.
dat betekend dat ik er 2 nodig heb.
Hoe kan ik de indicatie eventueel oplossen met een transsistortje?

nog een ander ander vraagje. mijn schema is volgens mij nog niet duidelijk te zien , hoe kan ik dit goed krijgen???
Henry S.
Moderator

lichtere jpeg reductie of gif/png, of printen naar pdf.

Lukt dat niet post dan een link naar een grotere versie.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 24 augustus 2008 15:40:31]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
raymond 27

http://nl.msnusers.com/electronicafanaten/shoebox.msnw?actio...&PhotoID=1

Zo eindelijk een duidelijk schema.
na 3 uurtjes ,

maar de aanhouder wint.
[Bericht gewijzigd door raymond 27 op 24 augustus 2008 17:00:23]
Henry S.
Moderator

Onleesbaar, zelfs op een 22" scherm.

En de laatste trap is slordig met een regelbare versterking (?) op deze manier.

Verhuisd naar 'Schoolvragen'.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 24 augustus 2008 16:58:47]
Sine
Moderator

raymond, maak er gewoon een screenshot en plak die in een programma wat is bedoeld voor afbeeldingen, paint bijvoorbeeld, maak daar een jpeg / gif / png van en upload die naar het uploadarchief.

plak de link hier in een topic ergens.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Henry S.
Moderator

Hier een oplossing voor een soortgelijke vraag.
raymond 27

http://nl.msnusers.com/electronicafanaten/shoebox.msnw?actio...&PhotoID=3

Zo nu staat hij er echt mooi op.

De laatste trap potmeter verwijderd en vaste weerstand geplaatst.
Mijn gedachte was dat ik zo een mastervolumeknop had.?
[Bericht gewijzigd door raymond 27 op 24 augustus 2008 17:24:51]
Aart

Is op de kop af 70 dB versterking niet wat veel in de voortrap ? ik zou met R3/ R14 in een gain-instelling voorzien.

De beide takken in de verschilversterkers zijn ook niet gelijk gedimensioneerd, het heeft zo weinig zin een sy ingang te maken.
AartSite
raymond 27

hoe bedoel je de beide takken in de verschilversterkers zijn ook niet gelijk???

volgens mij zijn ze gelijk gedimensioneerd.

1.2k +5.6K is volgens mij hetzelfde als 6.8k.

zoniet zou je dan kunnen aangeven waar het niet gelijk is.

groet Raymond
Aart

Voor common-mode spanningen moeten R6/R9 en R7/R8 twee gelijke spanningsdelers vormen, zodat het spanningsverschil tussen de ingangen 0V is en de uitgang ook op 0V blijft. Het beste is R6 = R7 en R8 = R9.

Zonder er aan te rekenen vermoed ik tevens dat een fink wat steiler filter een beter resultaat zal geven. Google eens op 'op amp bandpass' oid.

Ik weet niet wat de precieze eisen zijn, maar een wat simpelere aanpak is niet handiger ?
[Bericht gewijzigd door Aart op 24 augustus 2008 20:38:36]
AartSite
raymond 27

quote:

Voor common-mode spanningen moeten R6/R9 en R7/R8 twee gelijke spanningsdelers vormen, zodat het spanningsverschil tussen de ingangen 0V is en de uitgang ook op 0V blijft. Het beste is R6 = R7 en R8 = R9.

Ik heb het als volgt veranderd:
R6=1K
R7=1K
R8=10k
R9=10k
quote:

Is op de kop af 70 dB versterking niet wat veel in de voortrap ? ik zou met R3/ R14 in een gain-instelling voorzien.

Hier kan je inderdaad de versterking mooi mee varieren, maar dat betekend dat de potmeters R10 en R21 overbodig zijn.

bedankt voor de tips .

De eisen van deze opdracht zijn:

In een hoorspelstudio wil men een telefoongesprek imiteren. De bandbreedte van een telefoonkanaal bedraagt 350-3400 Hz.
Twee mensen praten ieder in een microfoon. Het uitgangssignaal van de telefoonimitator moet een spanning zijn, die aan audionetwerk met een impedantie van 600 Ohm moet worden geleverd.
De spanning bedraagt 0 dBm met een oversturingsmarge van 6 dB. De telefoonimitator wordt voorzien van een (bijna) oversturingssignalering en een volumeregeling voor beide microfoon outputs.

Ik denk dat mijn schema aardig klopt over de stijlheid van de filters is niks gezegt maar heb eigenlijk alleen nog met eerste orde filters dus (6 db/octaaf).

Ik zit alleen nog een met de oversturingssignalering.

Daarnaast moet ik de waardes van de componenten exact berekenen en ik moet nog de juiste opamps bepalen.
Ook moet ik nog de voeding voor de imitator bepalen.

maar ben lekker opweg .
heb trouwens voor de microfoon de senheiser E845 gekozen.

Ps ik pas het schema aan en zet ook een nieuwe link.

alvast bedankt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 25 augustus 2008 00:46:01]
Henry S.
Moderator

quote:
Op 24 augustus 2008 23:01:53 schreef raymond 27:
Ik heb het als volgt veranderd:
R6=1K
R7=1K
R8=10k
R9=10k

Dikke duim of met reden?
raymond 27

Het doel van een verschilversterker is het verschil te meten en te versterken.De signalen die gelijk aan elkaar zijn moeten zo veel mogelijk verzwakt worden.
Als we op de niet-invertende kant een andere spanningsdeling hebben dan op de invertende kant dan zullen de signalen die gelijk aan elkaar zijn een beetje worden doorgegeven. Dan heeft de symetrische ingang geen nut meer.

groet Raymond
Henry S.
Moderator

Dat vroeg ik niet, het doel is me al 20 jaar bekend.
raymond 27

heeft iemand nog ideeen over de oversturingsindicatie?

wat is normaal voor een microfoonvoorversterker?

De weerstands waarden heb ik zo gekozen zodat ik de versterking 10 keer is ofwel 20 dB.

ik snap even niet wat je bedoeld
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 25 augustus 2008 19:59:31]
Henry S.
Moderator

quote:
Op 25 augustus 2008 19:56:26 schreef raymond 27:
heeft iemand nog ideeen over de oversturingsindicatie?

http://www.circuitsonline.net/forum/view/29138
quote:

wat is normaal voor een microfoonvoorversterker?

In welk opzicht?

En meteen http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks doorlezen!
quote:

De weerstands waarden heb ik zo gekozen zodat ik de versterking 10 keer is ofwel 20 dB.

Dat zie ook wel, maar waarom 20dB, dikke duim?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 25 augustus 2008 20:00:30]
raymond 27

Ik heb het gelezen.

Ik ga nu eerst alles uitrekenen met de juiste weerstand waarden die ook in het echt bestaan. Ook ga ik kiken welke OPAMPS ik ga gebruiken Ruisarme of niet ruisarme.
Het filter bandbreedtefilter wat in de schakeling zit is voor mij voldoende.

Ik ga kijken of ik wat met transistoren met 1 of 2 ledjes kan doen voor een overturingsmarge.

Het is ook de bedoeling dat ik voor school afwegingsmatrixen gebruik voor weerstanden en opamps .

word vervolgt
Henry S.
Moderator

Bekijk meteen welke versterkingsfactor je echt nodig bent want je bent ineens 50dB gezakt en dat lijkr me allemaal gokwerk.

En dé uitdaging na het schema is de layout, maar ook daar is genoeg over te vinden. Calculeer genoeg tijd in voor een mislukt prototye en een tweede layoutontwerp.
raymond 27

Ik ben niet 50 dB gezakt.
De versterking over de verschilversterker is 20dB ,maar ik heb ook nog een versterking in de eerste trap van maar liefst bijna 50 dB. Er zijn dan nog wat verliezen ongeveer 6 dB over de potmeter R10 en R21 en ongeveer 1 dB verlies van het totale bandbreedte filter, dus de totale versterking is ongeveer 63dB.

De eis is dat ik een 0 dBm output heb met een oversturingsmarge van 6 dB.

Ik had nog wel een vraag ?
Ik wil dus een dynamische microfoon gebruiken de spanning die eruit komt is 0,72 mV de inwendige weerstand is 350 ohm. nu heeft de mic. ook een min.belastingsweerstand van kilo ohm nodig. had ik berekent dmv spanningsdeling dat er 0,53 mV over de belastingweerstand staat, maar ik wil de mic dus symmetrisch aansluiten is het dan zo dat ik andere spanningen over de weerstand krijg?
of krijg ik gewoon 0,53mV over de + en 0,53mV over de min. ?

alvast bedankt en tevens bedankt voor de snelle reacties
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>