| Naam |
Bericht |
Beroepsprutser
|
Beste mensen,
Ik ben een klokje met 'n atmega aant maken en ik dacht laat ik die nu eens dcf77 gestuurd maken, dan loopt er tenminste 1 klok in huis goed  .
Nu zit ik alleen met een probleem, ik kan wel een schema vinden, maar telkens zit daaraan een (coax of F, wat het ook is)connector. Nu de vraag:
Wat moet ik met dit signaal doen, of kan ik het direct in een interrupt pin vd avr laden? En hoe moet ik dit gaan regelen in bascom of assembler? In bascom heb ik het config dcf77 commando gevonden, maar daarbij weet ik dus niet of ik eerst iets 'voor' de avr moet zetten.
Iemand een idee?
Jim
PS. Als ik dit topic in de verkeerde sectie heb gezet, zeg het me ff. Ik was nl aant twijfelen tussen HF en Digitaal. [Bericht gewijzigd door Beroepsprutser op 24 augustus 2008 15:36:21]
Experimenteren met USB&AVR's
|
bprosman
|
Allereerst, wat voor DCF ontvanger heb je ?
Groeten, Bram
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
|
Beroepsprutser
|
Die wil ik juist gaan maken  .
ik was van plan deze te bouwen.
|
bprosman
|
Dat is alleen maar een Actieve antenne. Geen DCF77 ontvanger.
Groeten, Bram
|
Beroepsprutser
|
Oh, moet er dus inderdaad nog wat achter geschakeld worden?
Zoals een versterker, decoder, of gebeurt dit in de avr softwarematig?
|
2N3055
|
Ik zou gewoon een module voor 10 euries bij Conrad kopen en deze aan je avr knopen.
In Bascom zit een library, dat is dus dan ook zo klaar.
Met een beetje mazzel heb je het dan af voordat de aardappels vanmiddag op tafel staan.
www.evertdekker.com
|
Beroepsprutser
|
Sinds wanneer levert conrad binnen 2 uur?
Bij onze elektroboer hebben ze een HEEEEEEl oude liggen, nl een rose doosje met NEU! erop, een ATOMKLOK FÜR WIN95/DOS    , deze heeft een seriele/gameport uitgang. Kan ik deze ook gebruiken? Ik denk nl dat ik die voor een zacht prijsje kan krijgen...
|
bprosman
|
hm, klinkt aardig t zelfde maar de Conrad modules kosten ook maar een tientje en dan weet je zeker dat het werkt.
Groeten, Bram
|
MMSoft
|
Conrad modules werken zeker, maar zijn wel gevoelig voor de plaatsing.
Het komt regelmatig voor dat ik geen ontvangst heb op bepaalde plaatsen hier in huis.
Geregistreerd mikroC gebruiker
|
hadv
Golden Member
|
www.pollin.de : 4,95 euro
Best.Nr. 810 054
komen wel bestelkosten bij, maar dat is bij Conrad ook als je onder de 20 euro blijft en niet met Ideal betaalt.
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote:
Tja, dat heb je met low cost modules.
Gevoeligheid en selectiviteit van die dingen zijn niet om naar huis te schrijven, en het blijft toch nog steeds AM (storingsgevoelig).
Ook commerciële DCF77-klokken vertonen dit euvel.
Een beetje spelen met de plaatsing van de klok/DCF77-module doet wonderen, al is dat met DCF77-wandklokken wel iets moeilijker.
Kwaliteits DCF77-ontvangers vind je bvb. bij Meinberg (modellen EMP226 en RU226).
quote:
Deze module had ik ook al gevonden, eens kijken of ik nog wat ander prul bij Pollin kan gebruiken en er gelijk enkele bestellen.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
flipflop
|
quote:
Natuurlijk zal daar kwaliteitsverschil zijn, maar het is wel een algemeen verschijnsel. 77kHz is tenslotte bijna LF en daardoor nogal storingsgevoelig. En belangrijker, de meeste (zo niet alle) ontvangers werken met een ferrietstaaf als antenne. Die zijn richtinggevoelig. Dus even experimenteren met de richting waarin je de ontvanger/klok ophangt.
if (rst='1') then d <= '1' elsif (clk'event and clk='1') then d <= data end if;
|
Beroepsprutser
|
Maareh, hoeveel kostte een ontvanger in de win95-tijd?
Hier plakt nl een prijs van F 109,- op.(In guldens dus)
|
Turbokeu
Golden Member
|
Lekker laten liggen, behalve als je elektroboer hem voor 10-15 Euro laat gaan...
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Beroepsprutser
|
Jah hij zei 15 euro maar is het dat waard?
|
flipflop
|
Turbo, we zaten "dubbel" met dezelfde info
Die ontvanger is erg oud (win95), dus je kunt 'm m.i. voor prikkie kopen. Niet meer dan 10,- geven inderdaad (afdingen naar 5,- ?). Is vast wel iets werkens mee te maken lijkt me.
if (rst='1') then d <= '1' elsif (clk'event and clk='1') then d <= data end if;
|
Beroepsprutser
|
ok, ik zal gaan proberen....
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote: Jah hij zei 15 euro maar is het dat waard?
Zonder meer info moeilijk te beoordelen.
Is het een PCB'eetje met antenne, of een volledige module in behuizing met kabel/antenne, merk/model?
|
Beroepsprutser
|
Merk weetik niet meer, maar het was een (verkleurde) witte behuizing, net een usb-hub met een rode led, en een rs232/gameport connector eraan. Ik neem aan dat het dus een volledige ontvangmodule is, want je kunt hem zo op de pc aansluiten.
|
Turbokeu
Golden Member
|
RS-232 connectie is eigenlijk niet nodig voor toepassing met een microcontroller.
De gameport connectie zal waarschijnlijk TTL-output zijn.
Is er een aparte RS-232 (DB9 of DB25) en Gameport connector (DB15) aanwezig?
Hoe gebeurt de voeding van de module? (via de RS-232 en/of gameport?)
Is er een handleiding/documentatie bij geleverd?
|
Beroepsprutser
|
Ja, voor zover ik heb gezien zaten er 2 connectors aan, een rs232 db9 en de andere weet ik niet(niet gezien). Ik neem aan dat dit 15p gameport is, want 2 rs232 uitgangen lijkt me zinloos.de voeding gebeurt volgens mij via de poort, zover ik heb gezien zat er geen adapter bij en ook geen aansluitpunt. Gewoon een doosje van ik schat 8*6 cm met een rode led erop en twee kabels. handleiding documentatie zit er voor zover ik weet niet in, kan ook incompleet zijn.
|
bprosman
|
Misschien zit er wel een Conrad module in dat doosje  .
Groeten, Bram
|