| Naam |
Bericht |
debox
|
Ik gebruik voor het laag een Yamaha P4500 versterker. Het was mij al een aantal keren opgevallen dat de versterker een vrij luid "sjirpend" geluid maakt. Dit geluid komt uit de versterker zelf en is niet op de speakers te horen.
Zowel het linker als het rechter kanaal hebben dit probleem. Ik kan niet echt traceren waar het geluid weg komt maar het zit op de eindtrappen en niet in het voedingsgedeelte. Heeft iemand misschien een idee waar dit weg kan komen???
Licht is sneller dan geluid. Daarom zien mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken
|
Fuzzbass
|
De P4500 heeft een schakelende spanningsregeling voor de eindtrappen. Een deel van de torren op het koelblok is van die regeling. Bij een schakelende regelaar zijn eigenlijk altijd de bufferelco's (na de regelaar, dus niet de "hoofd"elco's) verdacht. Het tjirpen komt waarschijnlijk uit de flyback-spoelen als de eindtrap niet belast wordt. Dus eigenlijk alles dat tussen de regelaar en de eindtrap zit, is verdacht. [Bericht gewijzigd door Fuzzbass op 24 augustus 2008 19:00:00]
| Elektronica: Fuzzcraft | Fotografie: Fuzzphoto |
|
debox
|
quote: Het tjirpen komt waarschijnlijk uit de flyback-spoelen als de eindtrap niet belast wordt.
Het tjirpen is er als de eindtrap vermogen moet leveren.
Licht is sneller dan geluid. Daarom zien mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken
|
Fuzzbass
|
Dan zou je eens kunnen proberen om de spoelen te verzegelen met lijm of lak zodat ze met geen mogelijkheid geluid meer kunnen maken. Dat is dan misschien niet de oplossing van het probleem, maar dan weet je zeker dat het geluid uit de spoelen afkomstig was.
|
DJohnny
|
Dit is normaal voor deze eindtrap.
Zowel de P1600, P3200 als de P4500 doen dit. Heb ze alledrie in bezit gehad.
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
|
Fuzzbass
|
Misschien een beetje late reactie, maar mijn P1600 doet dit beslist niet.
|