meten van de tijd tijdens een jumping

Wie kan mij helpen met informatie over het bouwen van een electronisch tijdwaarnemingssysteem. Het systeem wil ik gebruiken bij het meten de tijd tijdens een jumping wedstrijd. Het systeem moet twee lichtsluizen hebben. het liefst radiografisch in verband met de grotere afstanden. de afstanden varieren van 3 tot 8m. liefst zou ik graag dat de lichtsluizen een timestamp mee door sturen, dit om correcte tijdsregistratie te hebben en geen invloed te hebben van de overdrachtsnelheid. De tijdsduur van start tot finish moeten vervolgens op een display komen te staan. Het liefst op de 0,1 seconde nauwkeurig. Het liefst zou ik ook de mogelijkheid hebben om de tijd te kunnen laten zien op een groter LED- display.liefst moet alles mobiel en draadloos zijn. de bediening zou via een computer moeten gebeuren.
Ik ben een absolute leek op het gebied van electronica,programmeren zou geen probleem mogen zijn voor mij, dus ik zou het zeer op prijs stellen als je de informatie zo gedetailleerd mogelijk zou kunnen aanleveren:
- wat voor onderdelen heb ik nodig
- waar kan ik dergelijke onderdelen krijgen
- zijn er bouwtekeningen van dergelijke apparatuur?
Hopelijk kan iemand mij helpen

Verwacht je echt een compleet schema en zo? Ik denk dat je dat niet gaat krijgen hier.
Paar opmerkingen:
- Draadloos zou ik niet doen gezien de afstanden. Wat is nou 8mtr voor een dun kabeltje. Voordeel is ook dat je delays verwaarloosbaar zijn met de nauwkeurigheid die je zoekt. Nog een voordeel: je hebt geen aparte voeding nodig bij de verschillende sensoren.
- 0.1s nauwkeurigheid lijkt me nogal grof. Meeste tijwaarnemingen werken met .01s
- Het klinkt mij als een veel te hoog gegrepen project als je geen HW ervaring hebt. Is iets kant-en-klaar kopen niet verstandiger?
- Altijd nieuwsgierig: wat is in hemelsnaam een "jumping"? Nieuwe sport? Of iets met kikkers? Of wacht, het kan ook vertikaal, WK hoogspringen (hmm, 8mtr...)?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Je geeft aan dat je een leek op elektronicagebied bent. En dan wil je beginnen met een draadloos systeem dat gesynchroniseerd timestamps gaat doorsturen. Bedenk dat je beide lichtsluizen ergens de juiste huidige tijd vandaan moeten halen (tweeweg draadloze communicatie?).

Het lijkt me vrij ambitieus! ;-)

Voor de lichtsluizen zou ik een laser + detector gebruiken (infrarood kan onbetrouwbaar zijn op grotere afstand), en dan gewoon alles met kabels aan je pc aansluiten. Dan heb je alvast geen gedoe met draadloze verbindingen (en de mogelijke storing daarop tijdens het gebruik). (voorzetje)

De rest is dan software en dat zal wel lukken.

Oh, het scorebord, zoek maar eens op deze site naar grote 7-segmentsklokken, er staan genoeg voorbeelden.

de kans is wel degelijk groot dat dit wat te hoog gegrepen is voor mij,

waarom draadloos: de lichtsluizen moeten in open parcour komen en met draad zijn we steeds verplicht de lichtsluizen langs de kant te zetten, dit wensen we te voorkomen

kant en klaar systeem : momenteel nog geen syteem gevonden dat betaalbaar is, het gebruik is echter als hobby.

Zijn er geen lichtsluizen waarin een time stamp en draadloos conectie verwerkt zijn?

jumping = een sport voor paarden waar deze over hindernissen springen.

Hugo Welther

Moderator

Volgens mij meet je bij jumping de totale tijd tussen start en finish van het parcours.
Wil je per hindernis de tijd gaan meten?

Staat een setje te koop KLIK
Of het goedkoper gaat worden met zelfbouw?

Of eens met deze mensen gaan praten http://www.amb-it.com/

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
GJ_

Moderator

Op 25 augustus 2008 10:03:11 schreef 6502:
Voor de lichtsluizen zou ik een laser + detector gebruiken (infrarood kan onbetrouwbaar zijn op grotere afstand)

Ik zou zelfs voor gewoon rood licht gaan, geen laser. Zo groot zijn de afstanden niet.

elmowww

Golden Member

Ik denk dat dit heel hoog gegrepen is voor een beginner.

Kant en klare oplossingen zul je niet vinden met de eisen die jij stelt, en dan nog: met de vraag of je het werkend krijgt.

Je kan beter dat draadloos vergeten. En dan simpel beginnen.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Had Electuur een jaar of wat geleden niet iets wat de snelheid van een (model)racewagen kon meten? Compleet met PCB layout etc. Pas de software aan voor de tijden / snelheden die jou passen (ik dacht dat er een Philips controller in zit).

Moet je alleen de input nog draadloos zien te krijgen. Dat kun je als afzonderlijk projectje doen. Lijkt me ook dan nog best hoog gegrepen gezien je kennis / ervaring. Iets met een timestamp lijkt mij nou juist niet handig. Je moet dan een paar nauwkeurige clocks hebben dan het spul ook nog eens syncen. Beter een 'snelle' overdracht nemen.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

@GJ_: De breedte van een hindernis is zo te zien iets van 2 tot 5 meter breed. Als je dan "gewoon" licht gebruikt heb je door divergentie van de lichtstraal en het toch op 1 punt willen meten een goede afscherming bij je sensor nodig.

Je kunt 'm bijvoorbeeld in een stuk buis monteren. Op die manier hou je weinig licht over en dat is dan weer storingsgevoelig. Kun je wel compenseren door wat optiek te gebruiken maar af je daar gelukkig van wordt is nog maar de vraag.

Door het gebruik van een laser(-pointer) heb je dat probleem niet en je hebt een veel grotere marge tussen "wel" en "geen" signaal. De kosten gaan het niet zijn, een laserpointer kost een paar euro.

@Zoemba: Ik begrijp dat je niet het antwoord hebt wat je had willen hebben. Een low-tech oplossing met bedrade sensors is te realiseren, draadloos zie ik het nog niet werken.

Punt is wel dat als je dit voor elkaar krijgt je het ongetwijfeld aan mede-hobbyisten (andere clubs/maneges) kunt verkopen om zelf wat uit de kosten te komen. Aan jou de vraag of dat het je waard is om je toch in ieder geval in de basis van de elektronica in te lezen.

Het is een leuk project, maar het is zeker niet triviaal.

Hugo Welther

Moderator

Om het even visueel te maken.

Een parcours kan er zo uitzien:
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Temp%20downloads/Voorbeeld%20springparcours.jpg
De combinatie gaat altijd door start en springt in volgorde hindernis 1,2,3....etc. tot de laatste hindernis.
Daarna gaat men door de finish. Start en finish kan op dezelfde lijn liggen. (in het voorbeeld niet).

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op maandag 25 augustus 2008 12:21:11 (11%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Je kunt van die reflector poortjes gebruiken die ze ook in de supermarkt gebruiken voor het openen van de hekjes als je er met je karretje doorheen rijdt. Deze zijn heel simpel te gebruiken. Of ze ook betrouwbaar werken in het buitenlicht over die afstanden, dat weet ik niet. Ergens moet ik er nog een hebben, dan kan ik het voor je testen. Er zijn ook nog andere betrouwbare methoden om te meten, waaronder ultrasoon. Daar heb ik erg goede ervaringen mee, maar een beetje goede sensor kan wel duur zijn.

Er spreekt hier iemand van synchronisatie, maar volgens mij heb je dat helemaal niet nodig.

Het project is opzich best goed te doen, en al helemaal al laat je je eis vallen om het draadloos te doen. Maar dan moet je wel de tijd nemen om het een en ander over elektronica te leren. Dat is het waard hoor! ;)

Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!

@Babylon: TS wilde draadloos timestamps krijgen van de poortjes. Dan lijkt het me handig als zowel start als finish hetzelfde idee hebben over wat de huidige tijd is.

Ahja dan wordt het nog een tikje lastiger :)

Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Er is hier in de buurt een parkeerterrein waarvan de klok in de inrijpoort en die in de uitrijpoort niet gesynchroniseerd zijn. Je betaalt altijd voor zes minuten teveel (of liever gezegd, 1 op de 10 keer moet je voor het hele volgende uur betalen).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja maar als je een centrale unit gebruikt die draadloos signalen ontvangt van 2 sensoren, dan zal je er nooit 6 minuten naast zitten :)

Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!

Jongens zoals TSP of Sport Computer Graphics gebruiken inderdaad ook gewoon de standaard reflector poortjes (winkel etc) op een foto statief. Kastje met zender aan het statief en een losse accu die snel uit te wisselen is.

Het lijkt er toch op dat het te doen zou moeten zijn. Een simpel detectortje, picje er aan met zo'n 433 MHz zenderblokje en klaar. Zeker als je niet tot op een duizendste seconde nauwkeurig hoeft. En als je over de draadloze link ook nog een heartbeat signaal stuurt merk je snel genoeg als je link storing heeft. Hmm...

@FET: Een parkeergarage in Zoetermeer heeft een tijdje precies een uur verschil gehad (zomertijd?). Dat viel niet erg op omdat je de eerste drie uur gratis staat. Slordigheid of een slinkse truuk? ;-)

@Babylon: zeker, maar dat was de vraag niet! ;-)

Het probleem van het synchroniseren bij het gebruik van een draadloos systeem zou je op kunnen lossen door in het bericht een relatieve timestamp mee te sturen; je stuurt een bericht, met daarin de tijd sinds de gebeurtenis. Aangezien de baudrate constant is, zou de afwijking daarin (jitter) vrij klein moeten zijn. Als het bericht niet aankomt, en je het opnieuw moet versturen, bereken je de timestamp opnieuw.

Een systeem met een kabel is technisch vele malen eenvoudiger. Vooral als het niet bijzonder nauwkeurig hoeft, zou je die lichtsluizen aan een parallele port, gameport, ps/2 port o.i.d. kunnen knopen. Dan heb je een theoretische afwijking van 2 keer de interval tussen het pollen, met windows kom je dan (onbelast) op een cyclustijd van 10ms, dus in het ergste geval een afwijking van 20ms.

Natuurlijk is windows gebruiken voor dergelijke timing verre van ideaal, maar ik denk dat een dergelijk systeem voor de TS nog wel te realiseren is, omdat hij aangeeft programmeer ervaring te hebben.

@TS: bij Baco army goods hebben ze wel grote LED displays, maar zonder aansturing, geloof ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Op 25 augustus 2008 11:14:43 schreef 6502:
@GJ_: De breedte van een hindernis is zo te zien iets van 2 tot 5 meter breed. Als je dan "gewoon" licht gebruikt heb je door divergentie van de lichtstraal en het toch op 1 punt willen meten een goede afscherming bij je sensor nodig.

...

Door het gebruik van een laser(-pointer) heb je dat probleem niet en je hebt een veel grotere marge tussen "wel" en "geen" signaal. .

Bij een zender-ontvanger systeem maakt dat niks uit. Voordeel van gewoon rood licht is dat het veilig is en gemakkelijk uit te richten. Overigens zou ik hiervoor persoonlijk gewoon een paar standaard fotocellen kopen.

Lasers vind ik nooit zo'n geweldige oplossing, zeker niet als jan en alleman ermee gaat lopen sjouwen en ook al niet als er publiek rondom staat. Het zal niet heel schadelijk zijn maar je kunt het zonodig wel vermijden.

Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat een paar goedkope pointertjes een goede basis zijn voor een eenvoudige oplossing.

Op 25 augustus 2008 11:43:25 schreef Babylon:
Je kunt van die reflector poortjes gebruiken die ze ook in de supermarkt gebruiken voor het openen van de hekjes als je er met je karretje doorheen rijdt. Deze zijn heel simpel te gebruiken. Of ze ook betrouwbaar werken in het buitenlicht over die afstanden, dat weet ik niet. Ergens moet ik er nog een hebben, dan kan ik het voor je testen. Er zijn ook nog andere betrouwbare methoden om te meten, waaronder ultrasoon. Daar heb ik erg goede ervaringen mee, maar een beetje goede sensor kan wel duur zijn.

Sensoren met reflector zijn voor 8 meter gelijk tamelijk duur als je ze van de plank wil hebben.
Ultrasoon is niet echt geschikt voor dit soort metingen omdat daar nogal een "dikke" staal vanf komt en bovendien deze afstanden nogal fors zijn voor ultrasoonsensoren. Bovendien is ultrasoon, zoals je al opmerkte, inderdaad nogal prijzig.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 25 augustus 2008 15:29:34 (31%)

En, misschien nog wel belangrijker: paarden vinden ultrasoon niet prettig en kunnen daar nogal van schrikken.

Blijkbaar is het grootste probleem, het draadloze gebeuren
misschien is dit een oplossing:

Ruggedized WISE 4-20 Spread Spectrum Modbus Radio Modem with 4-20 mA Current Loop, Serial, Discrete, Pulse Counter and Modbus I/O

iemand hier a van gehoord en eventueel ervaring mee

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken