Shock Media

Navigatie

Motor aansluiten / omkeer.

Forum > High Voltage > Motor aansluiten / omkeer.
Naam Bericht
erikvanhoutert

Ik heb hier een kleine 220V motor. Deze kan zowel rechts als lingsom draaien met een 0.12uF

Dit schema staat op de motor, maar hoe sluit ik hem aan? Waar moet de + en de -? en hoe kan ik hem dan nu links of recht laten draaien?

SparkyGSX

Om te beginnen bestaat er geen + en - bij een wisselspanning, maar een nul en een fase, maar dat terzijde.

Je sluit een van de twee aan op het linker punt, en de andere op een van de twee rechter. Door het andere punt aan de rechter kant te nemen, zal de motor de andere kant op draaien.
Henry S.
Moderator

De tekening klopt niet, C staat niet over de netspanning.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 25 augustus 2008 19:57:14]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
tubbie

dus? Ik vind het wel logisch uitzien.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 25 augustus 2008 19:57:01]
Henry S.
Moderator

Dus? Het werkt zo niet, hoezo ziet dit er logisch uit?

Nooit van een Steinmetz gehoord?

En waarom quote je mij, kan je de 'beantwoorden' link niet vinden?
SparkyGSX

De C moet ook niet over de netspanning, ik zei ook dat hij het linker punt en een van de twee rechter moest aansluiten, dan staat de C in serie met een van de twee wikkelingen.
DE OLDE

Het werkt zo wel maar het is wat onlogisch getekend. SparkyGSX heeft het in zijn eerste antwoord goed weergegeven : 1 draad aan het linker punt en 1 aan de middelste of rechtse. Motor draait dan links of rechts om , misschien van een rolgordijn of zonnescherm ???

Aanvulling Sparky was ook standby en net iets sneller
[Bericht gewijzigd door DE OLDE op 25 augustus 2008 20:50:57]
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
erikvanhoutert

Jaa, die tekening vond ik dus ook raar vandaar. Maar ik heb het aangesloten en het werkt netjes. Helaas is hij ondanks de vertaginsbak toch iets te slap. Nu moet ik dus met mijn ouwe DC motor gaan werken. Alleen zit ik nu met het ompolen van links naar rechts. Ik heb hier nog een L298 ligen, alleen snap ik niet hoe deze werkt. Kan iemand mij daarmee helpen?

http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1773.pdf

ik zou morgen even een schema posten hoe ik het in gedachten had. Hij moet dus het volgend doen:
Pulse 1: Rechts > stop met eindschakelaar.
Pulse2: Links > stop met eindschakelaar. Ondanks dus de eindschakelaars instaan moet hij wel de andere kant op gaan. Hoe kan ik dit het beste gaan doen? met Relais of met logische poorten?
elektrojean

omkeerschakeling

dit is een oplossing van een omkeer voor een dc-motor met relais.

een stopdrukknop kan ook nog altijd worden toegevoegd in het begin van de voedingslijn als dit nodig is.

de drukknop moet maar even worden ingeduwt (puls) en de motor blijft draaien tot het eindeloop wordt bediend.

jean
[Bericht gewijzigd door elektrojean op 25 augustus 2008 21:54:14]
tubbie

@ henry

quoten is iets dat ik heb aangeleerd op een ander forum, daar lopen vaak meerdere discussies door elkaar. En dient het dus vooral om duidelijk te houden waarop wordt gereageerd.

-dus- als c over de netspanning staat ga je er gelijk vanuit dat hij bedoeld is voor het ontstoren, terwijl hij lijkt mij dient om de draairichting te beinvloeden.

ben het dus in deze 100% met sparky GSX eens.
Henry S.
Moderator

quote:
Op 27 augustus 2008 11:05:14 schreef tubbie:
@ henry

quoten is iets dat ik heb aangeleerd op een ander forum, daar lopen vaak meerdere discussies door elkaar. En dient het dus vooral om duidelijk te houden waarop wordt gereageerd.

Maar dat is zonder die onnodige quote ook duidelijk en daarom de volgende huisregel:
quote:

Reply's die onnodig lange quote's bevatten. (Quote alleen relevante tekst, als je reageert op de laatste post is een quote onnodig)

quote:

-dus- als c over de netspanning staat ga je er gelijk vanuit dat hij bedoeld is voor het ontstoren,

Ja natuurlijk, een ander functie kan een condensator daar nooit hebben.
quote:

terwijl hij lijkt mij dient om de draairichting te beinvloeden.

Wat dus niet kan, en in mijn post staat heel duidelijk:
quote:
Op 25 augustus 2008 19:47:14 schreef Henry S.:
De tekening klopt niet, C staat niet over de netspanning.

Dus nee, die tekening is zeker niet logisch.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 27 augustus 2008 18:42:41]
Jouke
Golden Member

Zoals DE OLDE al zij, onlogisch getekend, maar hij klopt wel.
http://blip.tv/users/view/make
erikvanhoutert

quote:
Op 27 augustus 2008 19:17:33 schreef Jouke:
Zoals DE OLDE al zij, onlogisch getekend, maar hij klopt wel.

Zo staat hij getekend op de motor, maar idd als je hem zo aansluit werkt het.
Zoeken in topic