Shock Media

Navigatie

bascom RC signal input

Forum > Digitaal > bascom RC signal input
Naam Bericht
stef110

hallo co'ers

ik wil voor een speedcontroller project een RC signal in lezen met bascom.

ik wil de puls in lezen van 1 tot 2 ms (1000us tot 2000us).

ik had het volgende al bedacht:

code:
if PINB.0 = 1 then
A = A + 1
waitus 1
end if

lcd A

if PINB.0 = 0 then
A = A - A
end if

maar dit werkt niet ik denk dat dit komt omdat de avr niet snel genoeg is.

als ik het programma PULSEIN gebruikt krijg ik een waarde van tussende 40 en de 100 maar dat is niet echt wat ik zoek.

ik had via google dit zelf al gevonde:
http://www.mcselec.com/index.php?option=com_docman&task=...;Itemid=54

maar dit heeft alleen vooruit. en ik snap niet helemaal hoe ze hier de pulse in lezen

mijn vraag:

hoe pak ik dit aan?

stef
[Bericht gewijzigd door stef110 op 25 augustus 2008 15:48:58]
2N3055

Wat is het probleem dan dat je een waarde tussen de 40 en 100 krijgt?
Je weet nu toch dat 1ms = 40 en 2ms= 100. Tussen liggende waardes kun je uitrekenen.
Wat wil je er verder mee doen?

Voor wat meer inspiratie kun je eens op mijn site kijken bij de RC projects HIER
www.evertdekker.com
GJ_
Moderator

Ik laat een teller gewoon vrij lopen, zonder wait. Daarbij krijg ik geloof ik een getal tussen de 1200 en de 400 oid. In de tellus zit nog wel een loos lusje om de boel iets te beteugelen.

Ik zie dus ook het probleem niet zo.

Vervolgens stuur ik zelf daarmee twee ge-PWM-de H-bruggen aan.

Die H-bruggen moet ik trouwen nog steeds aanpassen, ze zijn opgebouwd met ieder 4 N-channel fet's omdat ik niks anders had liggen, beetje slordig en bovendien worden ze nogal warm.
www.xj3.nl
stef110

ik wil een zeer nauwkeurige controller krijgen. waar geen stapjes zicht baar zijn. ik heb nu de pulsein vergroot en dan krijg ik stapjes van 11 in me pwm signal.

stef
GJ_
Moderator

Je kunt overwegen om een aantal laatste metingen te middelen en de te veel afwijkende metingen niet mee te tellen.

Dit soort dingen werkt overigens veel lekkerder met een propellor, die heeft 8 processoren die je domweg ieder zn eigen taak geeft. Dus iedere ingang en iedere uitgang geef je gewoon een eigen processor.
Dan heb je nog 4 processoren over voor andere leuke dingen.

Het is nog niet de meest populaire uC maar wel heerlijk lui programmeren, en geen gedonder met interrupts e.d. die heeft ie dan ook niet, niet nodig ook.
www.xj3.nl
Zoeken in topic