Shock Media

Navigatie

Motor aansturing

Forum > Robotica > Motor aansturing
Naam Bericht
floppy

Ik heb 2 "rotation stages" van de oud ijzerboer gered. De fabrikant is "Micro-Controle"

Het zijn mechanische juweeltjes en hebben in 1990 3000 gulden gekost.
Ik wil de motor daarvan aansturen en heb ook nog wat gegevens kunnen vinden. Het lijkt op een stappenmotor met 4 windingen (2 paren) en 6 draden.
Gegevens:
Variable reluctance motor (self variable from 50 to 120 mH depending on motor position)
Resistance per phase: 160 Ohms (this relative high value is designed to prevent overheating).
Power: pulses of 55 volts +/- 10%, of a duration that can be set between 0.5 and 2 ms, followed by a constant voltage of 6 +/- 1 volts.
heeft iemand wel eens meer zo'n motor gezien of weet iemand een slimme manier om hem aan te sturen.
Ik vind het een beetje vreemde manier van aansturen.
De units zijn ook nog een beetje mishandeld want na het openmaken vond ik dit:

Optosensor en een weerstand zowat verpulverd. Dit was zo in beide units. Dit is wel op te lossen het typenummer was nog te lezen.
[Bericht gewijzigd door floppy op 25 augustus 2008 22:08:41]
Hugo Welther
Moderator

De motor ken ik niet.

Maar houdt er wel rekening mee dat het lijkt of de print is verkoold. Dit zal nu nu een vrij lage weerstandswaarde hebben over het verkoolde deel.
Dat zal je zoveel mogelijk moeten weg krabben om opnieuw kortsluiting te voorkomen.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
Zoeken in topic