Shock Media

Navigatie

communicatie van arduno's onderling

Forum > Software & Interfacing > communicatie van arduno's onderling
Naam Bericht
onderzoeker

Hoi Allemaal

Ik ben met een expiriment bezich waarbij ik met een arduino(vergelijker) een andere arduino(Insteller) wil uitlezen en wil vergelijken met 6 andere arduino's(meters). Als de code van één van de zes(meters) gelijk is met de arduino(insteller) wil ik met de (vergelijker) een ledje aanschakelen. Dit zou voor alle zes de (meters)moeten werken.
Nu heb ik uren op internet gezocht maar alleen gevonden hoe een arduino met een computer via de USB poort kan "praten" maar niet van hoe je arduino's onderling kan laten praten.

Is er iemand die mij opgang kan helpen met mijn arduino communicatie probleem.

Al vast bedankt voor Uw antwoord

met vriendelijke groeten Peter
WilToyo
Golden Member

Wat wil je precies vergelijken. Het lijkt me een beetje overkill om voor elk 'ding' dat je wilt vergelijken een arduino te gebruiken.
Vergeet trouwens die hele arduino en koop zelf een ATmega8 ben je 2 euro kwijt plus nog wat klein grut en je kunt hetzelfde zo niet meer dan de arduino.

Ik denk dat je het met 1 microcontroller wel afkunt, het enige wat je in feite nodig hebt zijn een aantal ingangen. Als het moet zou het misschien zelfs met TTL-logica moeten lukken.
Babylon

Van Arduino's heb ik geen kaas gegeten (wat dat betreft sluit ik me aan bij WILToyo), maar ik weet dat er een ATmega8 op zit en daar weet ik wel wat van. Google eens naar de volgende termen:

- I2C / TWI
Of kijk even hier op mn site voor een voorzetje.

Maar ik denk niet dat je echt zoveel arduino's nodig hebt, probeer het eens met 1 op te lossen.
[Bericht gewijzigd door Babylon op 26 augustus 2008 10:24:40]
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
onderzoeker

Hoi Wiltoyo en Babylon

Bedankt voor jullie snelle reactie.
Ik moet misschien iets meer vertellen over de beginsituatie.
Ik wil een bestaandsysteem aanpassen. Dus om nu alles nieuw te bouwen terwijl het systeem heel goed werkt lijkt mij geen opsie.
Het systeem bestaat uit 6 arduino's (meters) die een waarde meten en op een LCD zichtbaar maken. Deze metingen zouden allemaal gelijk moeten zijn. Om niet alle meters af te moeten lopen zou ik deze met een Arduino (vergelijker) willen vergelijken met een andere in te stellen waarde op nog een arduino.
Nu ben ik er achter gekomen dat de arduino via de analoge poorten 4 en 5 met elkaar zouden moeten kunnen praten.
De 6 (meters) zijn in C+ geprogrammeerd.

De vraag was nu wie kan mij nu even op gang helpen gezien ik niet thuis ben in processors.

Met de tip om te kijken naar I2C/TWI ben ik weer een stap verder gekomen.

Ik heb hierover al heel wat gevonden op internet, dus daar ga ik maar eens mee verder.

Als U nog eventuele aanwijzingen of tips heb zijn deze altijd welkom.

Bedankt

met vriendelijke groeten Peter
pros

quote:
Nu ben ik er achter gekomen dat de arduino via de analoge poorten 4 en 5 met elkaar zouden moeten kunnen praten.

Als ze via analoge poorten met mekaar kletsen, zijn het ongetwijfeld vrouwtjes...

Maar het is idd. TWI waarvoor PC4 en PC5 van een ATmega8 ingezet kunnen worden. Daar is C-code van te vinden, oa. op avrfreaks.
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
Babylon

Dit ziet er ook wel bruikbaar uit:
http://www.nearfuturelaboratory.com/2007/01/11/arduino-and-twi/

Je hebt maar 2 draadjes nodig om alles op aan aan te sluiten:
http://en.wikipedia.org/wiki/I2C
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
onderzoeker

Hoi Pros en Babylon

Bedankt voor jullie tips.
Ik heb al even op internet gekeken en heb daar al heel wat interessante dingen gezien waar ik mee aan de slag kan.

Groetjes Peter
Zoeken in topic