| Naam |
Bericht |
Techno Turk
|
heb een pc monitor waar de groene kleur van weg valt als hij warm is, als ik op de rgb printje blaas dan is de groene weer aanwezig, heb ook slechte soldeeringen door gesoldeerd maar dat heeft niet egt geholpen, en ik heb op de beeldbuis voet bij de pin voor de groene kleur de spanning gemeeten en ik meet 80V als de groene weg is en 60v als de groene er is, de rode en blauwe zijn ook 60v
 is hier de beeldbuis misschien stuk ? of wat ...
lijkt mij toch niet ofwel want het lijkt toch een los kontakt omdat als ik blaas dat er dan wel groen aanwezig is een thermische effect speeld hier ergens mee [Bericht gewijzigd door Techno Turk op 26 augustus 2008 02:52:25]
DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca
|
Techno Turk
|
ja leuk !!! ik ging alles ff weer na meten omte kijken of ik het wel goed heb getypt (of het egt 80v en 60v was) maar nu kwam ik dus met m'n multie meter pen op de G2 aansluiting van de buis voet die van de lijn trafo afkomt  nu doet de monitor het helemaal niet power/standby led brand ook niet aleen als ik hem aan zet dan trilt mijn monitor er naast eventjes dus er is wel ergens spanning aanwezig
de multie meter had ik op op de stand 600v gelijk [Bericht gewijzigd door Techno Turk op 26 augustus 2008 03:15:56]
DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca
|
maartenbakker
|
Daar kan de monitor in principe niet van stuk gaan... Je vergeet het type monitor te vermelden, maar is het er een met een potmeter voor de G2 of is hij electronisch geregeld?
|
Techno Turk
|
ik zie verder geen potmeter die G2 is een rode draad die van de lijntrafo afkomt en naar de rgb print gaat en daar via een weerstand 150k naar de buis voet pin G2 loopt [Bericht gewijzigd door Techno Turk op 27 augustus 2008 03:46:05]
|
Techno Turk
|
ik heb een doode NPN tor gevonden van het typem C5250
dat is die grote tor bij de lijntrafo,
ik meet met de multie meter in de diode stand het waarde 001 als ik de pennen aan basis en emiter leg en andersom meet ik ook 001 alle andere combinaties meet ik 009
deze is toch wel kapot he ? en waar kan ik een nieuwe kopen, en verder...zou er meer plekken zijn waar ik moet kijken? niet dat ik straks een nieuwe tor koop en die weer kapot gaat omdat er nog iets niet goed is
|
Zoef de Haas.
|
Die tor lekker laten zitten, die heeft NIETS met het wegvallen van een kleur te maken. Bovendien zijn ze in een schakeling niet betrouwbaar te meten, omdat je over trafo's meet.
Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
|
Techno Turk
|
ik heb de tor uit gesoldeerd en zo gemeten dus ik meet het niet door de trafo,
en het is nu niet de kleur!! lees m'n 2de bericht maar even  die monitor doet niks meer nu. geen power led niks
(en met G2 bedoel ik niet groen 2 dat is een andere pin) [Bericht gewijzigd door Techno Turk op 27 augustus 2008 04:10:29]
|
Henry S.
Moderator
|
Merk en type?
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Techno Turk
|
het is een proview product nr.:MD-1452, model nr.:ND-848FM en ik denk dat het van 1997 is
|
Techno Turk
|
maar de tor is toch wel kapot ? die mag toch geen waarde 0 hebben ?
|
maartenbakker
|
Volgens jouw metingen is de tor stuk. Wat ik niet snap is hoe hij stuk kan zijn gegaan.. Er kan dus meer aan de hand zijn.
|
Techno Turk
|
ik kwam dus met m'n meet pen op de G2 van buisvoet toen de monitor aan stond en ineens was alles uit, kwam verder ook geen rook of flits vanaf.
ik ga nu even alle zekeringen zoeken en meten of die goed zijn
|
maartenbakker
|
Ja dat las ik, alleen in theorie kan dat nooit een defecte HOT (die transistor dus) veroorzaken.
Overigens, ik zou er niet teveel moeite en geld insteken. Door die ene defecte transistor is je monitor al total loss. Werkende 14" monitoren worden gratis weggegeven voorzover nog niet weggegooid.
|
Techno Turk
|
ik heb deze monitor ook zo gekregen met die kleur probleem dus ik wil hem graag repareren om me ervaring opte bouwen geld is geen probleem
|
Remi
|
even alleen over het wegvallen van de kleur groen....
dit ka nook heel goed een kabelbreuk zijn bij de vga connector. wat je vaak zag en ziet is dat de kabel nogal vrij haaks omstaan omdat ze anders niet in de kast passen. de computer bedoel ik.
maar je geeft ook aan dat wanneer je bloaast tegen de rgb print aan dat de kleur weer terug komt.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er een weerstand of condensator gebroken is.
dus even met een loep of je haar schuurtjes kan vinden in de smd onderdelen.
Greets
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
|
Techno Turk
|
er is idd een grote ronde kool weerstand vlink aangetast(die poten zijn groen geworden) en er zit ook een barst in ook maar deze weerstand loopt naar de blauwe kleur en niet de groene
en verder bevind er geen 1 smd component in deze monitor
maar ik moet nu eerst weer beeld hebben voordat ik verder kan met de kleur probleem
|
Techno Turk
|
Ok ik heb weer beeld
Heb lang gezocht naar die c5250 hoogspannings transistor die was idd stuk gegaan,
Nu heb ik mijn oude klacht weer trug waar deze topic ook over ging.
Ik twijfel van dat die instel potjes voor de kleur bias stuk zijn, Ik heb ze wat heen en weer bewogen en toen knipperde groene kleur weer, dit keer bleef de groene kleur voor het eerst ongeveer 10 min. goed en daarna viel hij weer weg.
|
maartenbakker
|
Slechte solderingen op de beeldbuisprint? Daar zitten die potmetertjes neem ik aan. Anders zouden die inderdaad stuk kunnen zijn.
|
Techno Turk
|
Ik heb de oorzaak gevonden  aan de emitter van de driver transistor zit een C945 TO-92 transistor aan, En deze was dus aan het overleiden.
Ik heb hem eerst omgeruilt met de zelfde transistor van de rode kanaal en dit keer viel dus de rode kleur weg  zo kwam ik er dus achter
Maar nu heb ik nog een vraag.
Aan de randen van het beeldscherm vallen de kleuren niet goed over mekaar heen vooral de boven kant van het beeld is het ergste, In het midden is het goed
Hoe kan ik dit afstellen ?
Hier even een afbeelding hoe ik het ongeveer zie
[Bericht gewijzigd door Techno Turk op 21 november 2008 01:24:42]
|
Techno Turk
|
Kan iemand mij uitleggen hoe die magneet op het beeldbuis voor de kleur afstellen reageerd welke kant ik hem om draai ?
|
Zoef de Haas.
|
Dat hangt helemaal van het type monitor af. Sommige hebben een multipool unit aan de hals zitten, daarmee worden zowel de convergentie als de kleur zuiverheid ingesteld.
Dit kan alleen worden afgeregeld met een ruitparoon generator. Doorgaans zijn die ringen gefixeert en verloopt dit niet vanzelf. Zitten ze los, dan is het te proberen door met een spiegel voor het scherm te zien wat er bebeurt.
Merk wel even met een viltstift hoe de stand momenteel is, dan is het altijd weer in de oude toestand te herstellen.
Is het een Sony monitor, dan zit er op de print van de beeldbuis een potmeter voor het instellen van de statische convergentie, maar dat is alleen in horizontale richting te verplaatsen. Dan zitten er bij de lijntrafo op de print ook nog een aantal potmeters voor de dynamische convergentie en daarmee kan men de vert. richting instellen en ook de vert. lijnen recht maken.
Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
|
maartenbakker
|
H-STAT zit op sommige monitoren (niet eens alleen Sony) van latere bouwjaren ook wel gewoon in een menu.
|