Shock Media

Navigatie

van assembler naar basic

Forum > Software & Interfacing > van assembler naar basic
Naam Bericht
jefkeVV

Hey!

ik ben al een tijdje bezig met pic's programmeren in assembler. Ik gebruik daarvoor mplab en de pickit2. Nu zou ik graag beginnen met het programmeren in basic, maar daarvoor wil ik uiteraard nog steeds de pickit2 gebruiken. Men vraag is nu welk programma moet ik gebruiken om te programmeren en welke compiler om het in een hex-file om te zetten.
MMSoft

Zo'n programma heet een 'Compiler'

Elke basic Compiler (voor PIC's) kan een hex file maken.
Deze hex prog je dus gewoon met je PICkit2 in de PIC...
[Bericht gewijzigd door MMSoft op 26 augustus 2008 16:40:56]
Geregistreerd mikroC gebruiker
gitaarstudentje

Ga eens naar www.picbasic.nl
www.schematheek.net finally back online! || www.zatar-electronics.be
shiptronic
Golden Member

er staat in het handboek van PIC-basic een uitleg, die staat bij mij op BLZ-den, die later aan het boekwerk zijn toegevoegt lijkt het, hoe je PIC-basic binnen MP-lab oproept, helemaal aan het eind van hetboek , dacht iets van de laatste 4 pagina's

Je typt dan in MP-LAP gewoon je PIC-basic programma, de rest werkt zoals je gewent bent.

ik weet niet of er een PDF van is , of dat dit ook uitgeled word in de Help file die er bijzit = koplete handboek.

wat ik alleen mis in die help file , zij extra dingen die in de geprinte verzie wel staan en in de help niet.

zo staan er in de geprint verzie schema's en voorbeelden hoe je iets aansluit met een stukje software erbij. die staan in mijn help file niet. en dat vind ik voor een beginner een groot "gemis" als je alleen maar met de Demo verzie werkt.

nu dacht ik, dat zelfs het handboek al helemaal niet meer geprint geleverd word , heeft iemand, of weet iemand waar ik die PDF zou kunnen downloaden?

volgens mij zijn er maar weinig die dat weten.

wat ik wel raar vind is het volgende:
ik dacht goed te beginnen en een uitgebreide proggger te komen , met ICD, dus de originele van micgrochip gekocht.

toen de officele verzie van PIC-basic gekocht , specieel gescreven voor de PIC, van Microchip.

nu kan ik allerlij proggers instellen behalve de Progger die er speciaal voor bedoeld is de MP-Lab ICD2 ?

dat had voor mij om te beginnen een stuk simpeler gekunt met een WISP of galva-WISP. en een stuk voordeliger!

maar dankzij de WEB-site van frits (www.picbasic.nl) was ik snel vertokken en lueke projectjes gemaakt.

maar om me eigen wensen te vervullen, was de informatie uit het boek onmisbaar.

en als je wat tijd stop in het zoeken op internet is er altijd wel wat te vinden wat bruikbaar is en je opweg helpt.

zo knoop ik gewoon drie stukken "gejatte" software aan elkaar en voe mij eingen wensen toe.

Nee ik weet niet wat sommige software exact doet , bv. de temp uit een Dallas DS18s20 Tempsensor lezen, maar ik kan de uitgelezen /uitgerekende Temp prima gebruiken in de rest van mijn programma.

zo doet een project heel snel wat ik wil en is het voor mij bruikbaar
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Zoeken in topic