| Naam |
Bericht |
shogun
|
hallo,
ben bezig met een kleine draagbare luidspreker.
DIt gebruik ik ervoor:
- 2x speakers 20w max (+/- 6W RMS ???)8Ohm parralel.
- Li-on accu 7,4v(8v als ie vol is) 1400maH
- tda7056 versterker (+/- 3W RMS)
Als ik hem open zet dan merk ik dat de amp te weinig vermogen leverd omdat de bas begint te kraken.( dit veranderd overgens niet als ik hem aan mijn labvoeding hang).
WAt voor versterker raden jullie mij aan om hierin te gebruiken? (5 a 6W RMS?) ik heb al heel wat afgezocht maar kom er maar niet uit...
ik wil wel deze accu blijven gebruiken.
gr jeroen
|
Kevinoud
|
tja 7,5 V daar kan je niet meer dan 5 a 6W uit verwachten idd.
Ik denk dat het lastig wordt om daar een leuk versterkertje op te maken maar wss hebben andere mensen nog wel leuke ideeën.
***** No keyboard connected press F1 to continue ... *****
|
shogun
|
dat verwachtte ik al ja. Maar er is vast wel iemand met een leuk idee of schema.
|
Henry S.
Moderator
|
Deze verzwaren: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/2
Deze verzwaren: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/7
Simpeler kan bijna niet: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/3 Zie datasheet.
De twee schakelingen veranderen is meer werk maar veel leuker om te doen. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 26 augustus 2008 22:37:03]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
shogun
|
ik heb de datasheet al bekeken van de tda2003 maar daarin staat dat hij maar 2 W levert aan 4 ohm bij 8V...
wat betreft die andere 2, ik zou ze graag willen verzwaren maar heb geen idee hoe... weet iemand dit en kan diegene mij dit basic uitleggen?
gr jeroen
|
Zonnepaneeltje
Golden Member
|
Omdat je zo'n lage voedingsspanning hebt blijf je bij een laag vermogen steken.
Met het in brug schakelen kun je het vermogen theoretisch verdubbelen.
Een optie i.v.m. jouw lage voedingsspanning is wellicht de TEA2025 van ST. Die kun je bruggen en kost geen drol
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Heb ik een keer gepost, ff kijken of dat terug te vinden is.
|
weetal
|
hoelang wil je daar plezier van hebben,ik bedoel de tijd van spelen?
als je al een vermogen van 10 watt zou halen met deze spanning dan is na ca 1 uur je accu leeg en zonder spanning geen geluid.overigens vind een li-ionaccu het niet leuk als hij volledig word ontladen.
gr, weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
|
shogun
|
alle beveiligingen zijn aanboord van de accu dus hij zal niet te diep ontladen worden.
bovendien zal ik heb echt niet altijd op vol vermogen aan hebben maar zo af en toe natuurlijk wel  .
|
Henry S.
Moderator
|
|
Scheef_schaap
|
Hoe lager je voedingsspanning, hoe lager de impedantie van je boxen moet zijn om nog hetzelfde vermogen te kunnen leveren. 'k heb ook een portable amp gebouwt, 12V voedingsspanning was toch wel het minimum....
ik heb 'm luider kunnen krijgen (zo'n 2 x ) door zelf 'n impedantie-transfootje te wikkelen.
Tot zover mijn uiterst zinvolle bijdrage! // Beter 1 pint in de hand dan 2 in de koelkast! // Als je al nat bent kan je even goed gaan zwemmen!
|