Shock Media

Navigatie

Goedkope buisjes

Forum > Audio > Goedkope buisjes
Naam Bericht
Rubber Duck

Ik heb al een tijdje het idee in mijn hoofd om een buizenversterker te gaan maken. Maar omdat deze zo duur zijn (trafos), ben ik hier nog niet aan begonnen.

Ik zag net echter bij baco buisjes voor een spotprijs. Het mooie is dat deze laagspanning zijn, hier hoef je dus geen uitgangstrafos te gebruiken en kun je ook een 'normale' nettrafo nemen. Het gaat trouwens om de Raytheon 6088 en 6418.

Heeft iemand ervaring met deze buisjes? Zo ja: zijn ze enigzins geschikt voor audio? Ik verwacht voor deze prijs geen perfect geluid, maar wil wel iets beters dan 25% ruis, 75% signaal.

En heeft iemand een datasheet of weet iemand waar ik wat aansluit (dat tweede is vooral belangrijk)

Alvast bedankt voor de moeite.
Ledlover

Kijk eens in de datasheet naar de curves of die netjes recht zijn, www.tubedata.org
Laagspanning heeft niks te maken met uitgangstrafo's, het gaat om de uitgangsimpedantie van de buis.
Volgens mij komt er ook weinig geluid uit, 't is niet bepaald veel vermogen.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
Hugo Welther
Moderator

Dit zijn batterij buisjes.
De gloeispanning is 1.25V DC en de anode spanning een 45V DC.

Met wat geknutsel kan je met de 6088 wel een eindtrapje maken voor een oortelefoontje.
Ra = 80k ohm, de output is dan max 10mW bij 10% vervorming.

Met 6418 is dan wel een voorversterkertrapje te maken.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 26 augustus 2008 21:27:30]
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
Rubber Duck

Voor een hoofdtelefoonversterker buffer ik toch nog liever even met een opampje (OPA2134 of LM6171). 10mW is wel genoeg vermogen voor een hoofdtelefoon, maar ik ben denk ik beter af met wat reserves. Een normale opamp hoofdtelefoonversterker wordt meestal nog eens gebufferd. En een doorsnee opamp kan al 500mW leveren, heel wat meer dan de 10mW van dat buisje.

Maar is 10% vervorming nog enigszins acceptabel? Bij een transistorversterker klinkt dit waarschijnlijk vreselijk, maar hoe zit dit bij buizen?

@Ledlover: Ik dacht dat uitgangstrafos vooral worden gebruikt voor de veiligheid. Als het alleen om impedantie gaat, waarom worden / werden dan geen speakers gemaakt met hoge impedantie?

In de datasheet lees ik filament current. Wat is dit precies? Gloeistroom?

EDIT:
Ik heb de 5672 nog gemist. Deze kan al wat meer vermogen leveren (65mW).
[Bericht gewijzigd door Rubber Duck op 26 augustus 2008 21:53:17]
Hugo Welther
Moderator

Filament current is de gloeistroom.

Hoogohmige speakers zijn er ook gemaakt in the old days. Philips had 400 ohm en 800 ohm speakers. Speciaal bedoeld voor eindtrappen zonder uitgangstrafo's.

[edit]150 ohm bestond ook, voor de eerste transistor versterker zonder trafo's.

De trafo heeft een tweeledig doel. Inderdaad galvanische scheiding en impedantie aanpassing.
Heel vroeger zat je met een 2k ohm hoofdtelefoon naar de radio te luisteren. De 100V of hoger batterijspanning stond dan zo op je hoofd. LOL.

10% vervorming klinkt ook bij een buizenamp niet prettig.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 26 augustus 2008 21:53:01]
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
bobo1on1

Goedkope buizen hebben ze ook hier: http://home.planet.nl/~rotte322/index.htm

Kijk eens naar een versterker met een pcl82, die is lekker goedkoop, dat ding heeft een triode en pentode dus je kunt met een enkele buis per kanaal al een single-ended versterker maken.

Ik heb eens twee goedkope 100 volt lijntrafo's van conrad gebruikt als einddtrafo's, dat werkt prima als leuk hobbyprojectje.
Ik geloof dat ze officieel niet geschikt zijn voor de hoge spanningen in een buizenversterker.
[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op 28 augustus 2008 01:46:22]
Zoeken in topic