| Naam |
Bericht |
rptje
|
Hallo,
Ik zou graag weten of het volgende project (voor een beginner) realiseerbaar is:
Ik zou graag een weerstation bouwen en de "data" van het weerstation draadloos over een afstand van 250 km door sturen naar een pc en daar uitlezen.
Normaalgezien zou dat eenvoudig via het internet realiseerbaar moeten zijn maar er is geen internet op de plaats waar het weerstation zou moeten komen.
Alle tips zijn welkom!
|
Sponcebert
|
Tip : Maak een basisstation in de buurt van het weerstation wat wel internet heeft. Hoef je niet zo ver te zenden.
|
rptje
|
Internet is geen optie omdat de locatie van het weerstation zich in landelijk gebied bevind waar geen internet mogelijk is.
|
Sponcebert
|
De plek is dus 250km diep in landelijk gebied ?
|
Totale beginner
|
Ik denk dat de makkelijkste oplossing hiervoor een GPRS verbinding is.
alles werkt, als je er maar genoeg nieuwe onderdelen in steekt
|
rptje
|
De plek bevind zich in de Ardennen in België, internet is geen optie omdat er geen telefoonlijn beschikbaar is en België een eeuw achterkomt op Nederland qua internet.
|
Totale beginner
|
In de ardennen heb je toch ontvangst op je gsm veronderstel ik. Dus dan moet een GPRS verbinding toch werken.
|
rptje
|
Op de plek is er inderdaad GSM verbinding mogelijk dus GPRS lijkt me haalbaar.
Ik dacht dat GPRS een betalende dienst was ? (dus per minuut ?)
Het mag natuurlijk ook niet te duur worden om de data te verzenden.
|
msicaron
|
het lijkt me sterk dat de eerste vorm van bewoonde wereld (telefoonlijn) pas op 250km ligt.. Ik zou zeggen kijk eens rond in de buurt naar een dorpje oid.. Anders eens de telefoon maatschappij contacteren, mss kunnen zij helpen met het vinden van een verbinding.
GPRS, satelliet,.. zijn allemaal erg dure oplossingen. En zo slecht is het nu ook weer niet gesteld met internet in ons belgenlandje.. (juist die lastige beperkingen op de verbindingssnelheid maar verder is de verspreiding wel goed)
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
|
rptje
|
In de buurt is er zeker wel internet te verkrijgen maar niet op de plek zelf, dus moet de data eerst verzonden worden naar een pc in de buurt zelf met internet.
Het nadeel is dat ik dan ook afhankelijk ben van andere mensen.
Ook is internet in België nogal prijzig en ik dacht dat er andere goedkopere oplossingen mogelijk waren.
Het is niet de bedoelding dat het project meer dan 20 €/per maand kost aan gebruikskosten.
|
Babylon
|
Je kan het via SMS sturen.
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
|
shiptronic
Golden Member
|
internet is niet echt nodig, ligt er wel een analoge telefoon lijn?
met een modem ben je dan vertrokken.
als het een beetje "open"-gebied is kom je met WIFI zo een KM verder
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
|
rptje
|
Er ligt geen telefoonlijn.
Via sms lijkt me wel doenbaar, bestaan er zulke systemen of zal ik zoiets zelf moeten ontwerpen ?
|
kluyze
Golden Member
|
Wat denk je dat het zou kosten als je 250km moet overbruggen? Daarvoor kan je veel smskes mee betalen of gprs data mee zenden.
En dan is er nog niet gesproken over de wettelijke restricties kwa frequenties en zendvermogen. [Bericht gewijzigd door kluyze op 27 augustus 2008 12:22:11]
'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'
|
Frederick E. Terman
|
Ik ben wel benieuwd wat je gaat doen met weerdata van op 250km afstand.
Het zal wel niet in real-time hoeven denk ik? (je kunt er toch pas in een paar uur bij zijn).
Als je per sms verstuurt, kun je de data eerst eens flink comprimeren, en laten oplopen tot er juist een sms vol is. Dat scheelt al in het aantal berichten.
|
Sponcebert
|
250 km wordt korte golf, dus amateur licentie ( geen idee wat dat kost en of jouw gebruik daarmee mag, vermoedeijk wel ).
Commerciele KG licentie is geen optie.
SMS is het makkelijks en meest betaalbare, heb je alleen een GSM modem nodig wat je aan een PC'tje knoopt. Kosten abbo + SMS. SMS kan zelfs in de vorm van email worden afgeleverd.
GPRS is lastiger qua gebruik en dekking.
|
rptje
|
@Frederick E. de weerdata is voornamelijk informatief,
omdat we in de Ardennen een kleine vakantie woning hebben en het handig is om te weten welk weer het daar is.
Ik dacht ook om de informatie via m'n pc thuis op het internet te publiceren maar dit zal allemaal niet zou eenvoudig zijn met mijn beperkte kennis van elektronica. [Bericht gewijzigd door rptje op 27 augustus 2008 12:34:14]
|
Frederick E. Terman
|
Dan kom je toch in dit soort dingen:
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-1999...EM_USB.pdf
Overdracht per radio kun je uit je hoofd zetten. Een zendamateur zou het via APRS doen, maar voordat je dat bent.. dan is zo'n modem sneller en goedkoper.
|
jovak
|
Radioamateur licentie halen. Belgische autoriteiten vergunning vragen voor een onbemand APRS station. APRS station meteodata laten versturen.
Via internet APRS data uitlezen op een APRS pagina.
edit : sneller leren tikken en FET was me voor [Bericht gewijzigd door jovak op 27 augustus 2008 12:46:38]
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
|
rptje
|
Over welke budgetten praten we nu ?
|
Totale beginner
|
Moet je het weer echt zo percies weten. Je kan toch ook gewoon al bestaande oplossingen gebruiken.
http://www.kmi.be/meteo/view/nl/65239-Home.html
Ik denk dat het slim is om je af te vragen of je die kosten wel wilt maken. Oke het is misschien iets minder precies maar toch accuraat.
|
msicaron
|
ik denk dat je eerst eens een analyse van je kosten gaat moeten doen. €20/ maand is snel op..
Voor de verzending zal je een of andere vorm van abonnement moeten nemen dus dat zijn al maandelijkse kosten. Verder moet je ook rekenen dat je het weerstation van stroom moet voorzien en dat je een pc continu laat draaien (hopelijk stabiel).
Bereken eens wat dit je ongeveer zou kosten per maand en kijk of het dan nog haalbaar is.
Een ander optie is natuurlijk wat plaatselijke contacten leggen en gewoon de telefoon nemen en eens vragen aan de buurman of vrouw welk weer het daar is.. Zal stukken goedkoper uitkomen dan dit.
Je kan ook gewoon naar het weerbericht kijken ( KMI). Met een weerstation weer je ook niet echt welk weer het gaat worden, je hebt enkel een waarneming van de huidige situatie.
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
|
rptje
|
Ik denk inderdaad dat ik dit project in de kast zal stoppen.
Ik had het eventueel als eindwerk willen realiseren maar ik zal opzoek moeten gaan naar een haalbaarder project.
|
Sponcebert
|
Kreeg net m'n stroomrekening, PC aanlaten staan is best wel duur ! 50 watt x 24 uur x 356 dagen...
|
Roland van Leusden
|
quote: In het laatste jaar van mijn opleiding Master in de Electronica/ICT heb ik de mogelijkheid
gekregen om een eindwerk te maken over „het ontwerpen van een geautomatiseerd weerstation‟.
De bedoeling is om een geheel te ontwerpen dat zelfstandig allerlei meteogegevens kan opmeten,
verwerken, en weergeven op een display of verspreiden via het internet.
http://home.scarlet.be/~reynderj/MASTERPROEF.pdf
Hiermee ben je dus voor 90% klaar, de laatste 10% is het interfacen met een GSM, moet lukken lijkt mij.
Echte hobbyisten gebruiken ARM of FPGA ook voor een knipperledje ...
|