Shock Media

Navigatie

Weerstation data doorsturen (grote afstand)

Forum > Algemene elektronica > Weerstation data doorsturen (grote afstand) << Vorige | 1 | 2
Naam Bericht
Sponcebert

Neem je een GPRS modem, kun je direct TCP/IP gebruiken !
Henry S.
Moderator

quote:
Op 27 augustus 2008 13:10:36 schreef Sponcebert:
50 watt x 24 uur x 356 dagen...

Maar 50W? Is gemiddeld meer dan dat.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Sponcebert

Is alleen een PC, monitor staat uit. Bovendien is het een oudje ( P2 300 Mhz ) als firewall / internetfilter. Gemeten met de universeelmeter aan netkant, dus dat is wel een beetje grof ( powerfactor enzo ). Kan ook meer zijn, maar kost dus duidelijk geld zoiets.
René Kramer

Wat is er mis met een gewone router?
Ook tegenwind gaat liggen.
kluyze
Golden Member

Wat bedoel je met een router? Een draadloze router haalt 300m nooit geen 250km.

Of wil je 250km cat-5e kabel trekken? Tegen (ongeveer) €0.5 per meter kan dat ook tellen. Dat is dan €125k plus de kosten van af en toe een repeater of iets dergelijks want ook met ethernet kan je niet oneindige afstanden overbruggen. Al zou ik dan ook tenminste een cat-7 of zo en geen UTP gebruiken.
[Bericht gewijzigd door kluyze op 27 augustus 2008 21:16:18]
'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'
flipflop

Nog een aanvulling op het SMS-en. Je hoeft niet elke x minuten/uren een SMS te sturen natuurlijk. Je kunt het ook op afroep doen. Dus eerst een SMS die kant op (request) en dan het antwoord terug laten sturen. Je kunt die request ook nog intelligenter maken, dus afhankelijk van het bericht krijg je andere informatie terug.
if (rst='1') then d <= '1' elsif (clk'event and clk='1') then d <= data end if;
René Kramer

@kluyze, rustig maar, ik had het tegen Sponcebert.
Ook tegenwind gaat liggen.
kluyze
Golden Member

Ik ben rustig

Ik stelde alleen de vraag waarom je een router voorstelde. Je bedoelt dus als pc vervanger voor Sponcebert. Wel ik neem aan dat een goede firewall en/of internet filter (spam ed.) niet echt snel te vinden is in een 'gewone' router. Plus dat je het ding snel meer functies kunt geven als je morgen iets meer nodig hebt.

@flipflop: Intelligent kan, maar ik denk niet dat hij niet zou toekomen met 1 sms als hij alles in 1 keer opstuurd en dan kan het basisstation nog bepaalde zaken laten vallen.

Eigenlijk is er geen basisstation nodig, gewoon een sms sturen en dan krijg je op je gsm een sms terug met alle waarden. Alleen misschien de mogelijkheid van een history is dan moeilijker. Maar dan kan je werken zoals je zei met een intelligente sms, bepaalde commandos geven een ander resultaat.
[Bericht gewijzigd door kluyze op 28 augustus 2008 13:20:19]
'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'
Sponcebert

Aangezien er geen Internet verbinding is, zul je die moeten maken. GPRS is dan wel makkelijk.

De Cat 5 kabel viel af, mede namens de 2500 repeaters die nodig waren. ( maximale segmentlengte is 100 meter )
[Bericht gewijzigd door Sponcebert op 28 augustus 2008 11:37:33]
SparkyGSX

Een sms bericht kan 140 bytes bevatten, en wat ik zo snel kan vinden is er niets "verboden", dus zou je gewoon een smsje kunnen sturen met binaire data. Als je het pakketje een beetje handig indeelt, kun je met 140 bytes best veel informatie versturen.

Een temperatuur kun je natuurlijk als 32 bit floating point versturen, maar in 8 bits heb je ook een bereik van 128 graden (meer dan genoeg), op 0.5 graad nauwkeurig.

Datacompressie lijkt me in zo'n pakket niet echt handig, aangezien de entropy vrij hoog zal zijn met de binaire data, als je het een beetje slim doet, en er geen ruimte is voor Huffmann trees o.i.d.
Misschien dat run length encoding of delta compressie nuttig kan zijn, maar ik verwacht het eigenlijk niet. Dit is ook alleen interessant als je iets nuttigs kunt doen met de vrij gekomen ruimte in het bericht.

Als je een verbinding gaat gebruiken die je per byte betaald, is het waarschijnlijk wel interessant om de data verder te comprimeren.
-chefke-

het weer in de Ardennen is altijd slecht dus daar hoef je het niet voor te doen( ik werk zelf op een camping daar en goed weer is een heel schaars iets)( omgeving barak de friture)

Denk dat de best optie toch een internet verbinding is die zijn overal wel te verkrijgen in de Ardennen.

Op de camping waar ik werk hebben we gewoon een dikke 1 MB/s lijn liggen zonder datalimiet.

56K6 is overal wel te doen.
kluyze
Golden Member

Wat moet je doorsturen? pak een 5-tal temperaturen, de druk en de vochtigheid. Dat kan je makkelijk in een sms.

Stel je stuurt voor de temperatuur:
1:25,2:22, enz..
waarbij het eerste karakter de meting staat, voorgedefinieerd. de : is een scheidingskarakter en dan 2 karakters (3 als er onder de -9 gegaan kan worden) voor de temperatuur en nog een scheiding voor de scheiding tussen 2 units. Stel je wilt dat 5 keer (wat al veel is) dat geeft dan 30 karakters minimaal.
De druk wil je waarschijnlijk in hPa dus dat wordt:
6:1013
nog eens 6 karakters
De vochtigheid is in % dus dat kan even groot als de temperatuur dus nog eens 4 karakter.

Dat geeft mij 45 karakters, hoeveel karakters gaan er in een sms? 160 of zo? Dus dan kan je er nog veel rond fantaseren om wat opmaak te doen (eenheden en zo), en dan kan je rechtstreeks van je gsm alles aflezen.

Ik zie dan niet het nut van de berichten in een sms te coderen. Een gsm heb je toch altijd bij, een basisstation zie ik je niet altijd rondsleuren overal naartoe.
[Bericht gewijzigd door kluyze op 28 augustus 2008 13:37:23]
Birkoff

een paar opm :
- sms is een goed idee, maar er zijn wel verboden characters. Er is een bepaalde charset die je kan gebruiken, dus als je het slim aanpakt, kan je erg veel info versturen in 1 smsje
- wij hebben eigenlijk deze toepassing op het schap liggen, incl sms systeem... als je data serieel uit te lezen is, is het gewoon wat draden aansluiten... Oja, en het energieverbruik van onze oplossing is zeer gering...
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2