Shock Media

Navigatie

probleem met scope (hameg 203-6)

Forum > Meten & meetapparatuur > probleem met scope (hameg 203-6) 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
mystery

Sinds vanmorgen heb ik een probleem met mijn scope. Het lijkt wel of de x-as niets meer doet, ik heb alleen een mooie punt en geen lijn meer, ik heb het op beide kanelen getest maar alletwee hetzelfde resultaat. Wel heb ik netjes uitslag op de y as. Ik gebruik mijn scope eigenlijk alleen voor 5 volt metingen (servo pulsen, pwm etc) dus ik kan me niet voorstellen dat ik iets heb "opgeblazen" oid. Ik ben nog niet heel erg thuis met een scope en heb dan ook alle standen van de schakelaars geprobeerd maar alle zonder resultaat. Iemand enige suggestie waar ik naar zou kunnen kijken?

groet

Martijn
Poef!......Schat, waar liggen de kaarsen?
Frederick E. Terman

Staat de tijdbasischakelaar goed? Die heeft misschien een "EXT" stand.
Ah! plaatje gevonden.. mopper.. ik zie geen externe X.

Oh wacht, je hebt een X-Y schakelaartje. Staat dat uit?

Kijk ook even bij de Level en de Hold-off regelaars.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 27 augustus 2008 14:46:56]
rbeckers

Als de scoop op x-y staat, kun je een signaal op CH2 aanbieden. Bijv. van de probe cal. . Er moet dan een horizontale lijn of twee punten op de x-as verschijnen.
mystery

ik heb alle bovenstaande suggesties geprobeerd maar zonder succes, de punt blijft centraal op de y as staan, loopt ook niet meer over de x-as. ook de x-pos knop reageert niet meer. Lijkt wel ok de buis horizontaal niet meer wil weergeven.
rbeckers

Mogelijk is de x-versterker defect. Een Hameg 203-6, ong 20 jaar oud, is wel te repareren. Als de x-pos potmeter niet reageert en de x-y knop doet het kan de eindtrap van de x-versterker het begeven hebben.

Let wel op bij een eventuele reparatie ivm de hoge spanningen in de scoop!
x-trap wordt uit ong. 145V verzorgd en de naversnelling is -2kV!
Rd12tf
Golden Member

Doet de componenten tester het wel?
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
mystery

quote:
Op 27 augustus 2008 18:40:49 schreef Rd12tf:
Doet de componenten tester het wel?

Nee, getest met een transistor en een diode naar helemaal niets
MMSoft

De componenten tester kan je gewoon testen door wel/geen verbinding te maken...
Geregistreerd mikroC gebruiker
Rd12tf
Golden Member

Dan heb ik het vermoeden dat de X eindversterker kaduuk is, of geen voeding krijgt.
Aangezien de spot wel in het midden staat zal de 145 V op de X-platen en eindtransistoren OK zijn.
Dat was dus kolder, bij 0 V staat de spot ook nog in het midden, is alleen niet rond.

Ik zou de voeding van de scope eerst eens grondig nalopen, misschien eerst alle connectors controleren op goed / slecht contact.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op 27 augustus 2008 19:46:15]
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
rbeckers

@Rd12tf
De 130V voeding van de y-versterker, die het doet, komt via 3 weerstanden van de voeding van de x-versterker. Dus die voeding is waarschijnlijk ok. Dus een slechte connector of schakelaar is mogelijk.

Edit:
valt dat erg op, een niet ronde spot?
TS geeft aan dat hij een mooie punt ziet.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op 27 augustus 2008 19:49:33]
Rd12tf
Golden Member

Nee, zie je wellicht bij het defocusseren!
rbeckers

Ik had na het plaatsen van de edit dezelfde conclusie ook al gemaakt.
Dus defocusseren !
mystery

zie net wat vreemds, als ik de time/dive knop helemaal naar rechts draai (dus 0.5us) krijg ik wel een streep (niet over de hele breedte), niet helemaal recht maar dat doet mij vermoeden dat de x-versterker dus nog gewoon werkt, toch?
[Bericht gewijzigd door mystery op 27 augustus 2008 20:48:42]
rbeckers

Fout zit dus voor de x eindtrap.

Duw eens een paar keer op de x-y knop. Als die slecht contact maakt kun je een dergelijke fout krijgen.
Rd12tf
Golden Member

Dan zou je X-pos. het ook moeten doen. Ik denk toch een slecht contact ergens.
rbeckers

Volgende vraag, naar aanleiding opmerking van Rd12tf:
doet de x pos het wel als de time/div op 0.5us staat?
En wat met de X mag 10 knop?
mystery

met de time/div op 0,5 reageert hij wel op de x-pos knop. streep wordt iets langer (nog niet hele breedte van het scherm). Verder nog even alle knoppen een aantal keer ingesrukt om een stofje oid uit te kunnen sluiten, geen verschil.
xmag x10 knop maakt de sreep breder
[Bericht gewijzigd door mystery op 27 augustus 2008 21:05:20]
rbeckers

Verschuift de streep met de x pos knop of wordt de streep langer?
Wordt met de x mag 10 knop het beeld veel breder?
stefsky

verschuift de spot als je met de trace rotation knoeit?
als de spot niet perfect in het midden van het scherm staat moet hij verschuiven

en wat gebeurt er als je een sinus of zaagstand aanlegt?
normaal heb je dan een vertikale lijn
If everyone thinks alike, no one thinks very much
mystery

@rbeckers: verschuift iets en wordt iets breder, rechterkant van de streep is na x10 ook lichter dan links

@srefsky: Wat is de trace rotation, zie geen knop met dat label. Met een blokspaning zie ik wel een verticale uitslag.
mystery

klein subtiel schopje
rbeckers

Dat wordt meten.
Schema bekijken en het signaal volgen. Een tweede scoop is verplicht en ook een redelijke kennis van electronica.

Als je beide niet bezit is er mischien een kennis of vriend die je kan helpen. Een scoop reparen is niet gemakkelijk maar een Hameg 203 is vrij eenvoudig.
mystery

dan moet ik eens gaan kijken wie die kennis in huis heeft. Enig idee welke kant ik op moet zoeken, voeding en versterkers lijken in orde.
rbeckers

Spanning eraf en scoop open maken en S501 (x-y) controleren, eventueel doormeten met een multimeter.

Spanning erop en meten. Let wel op de hoge spanningen!
Je meet bij schakelaar S501 (x-y) (in de buurt van R560). Op een pen staat de zaagtand van de sweepgenerator.
R559 heeft het signaal na S501. X-Y niet aanzetten.
Staat daar een goede, lineaire zaagtand dan is de x versterker niet goed. Staat daar geen goede zaagtand dan is S501 of iets daarvoor defect.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op 30 augustus 2008 10:46:49]
mystery

Super, ik ga er morgen mee aan de slag, bedankt voor deze concrete voorzet!
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>