Shock Media

Navigatie

concentratie ijzer-III-chloride

Forum > Ontwikkeling > concentratie ijzer-III-chloride 1 | 2 | 3 | Volgende >>
Naam Bericht
bvbart

Hallo iedereen.

Ik zou toch stillekes aan willen gaan etsen.
Ik zou dit eerst willen proberen op de manier met een laserprinter, strijkijzer, fotopapier enzo...

Ik weet dat hier al veel topics over geweest zijn maar op deze vraag vind ik geen antwoord.

Ik zou graag etsen met ijzer-III-chloride.(want ik kan er redelijk makkelijk aan komen) Het probleem is dat dit niet in van die zakjes gaat zitten waar opstaat hoeveel je van dat spul bij water moet doen.

Zou iemand zo vriendlijk willen zijn mij eens te zeggen hoeveel gram van dat spul er in een liter moet.

Verdere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom.
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
bassie-

Ets topic

Klik
jovak

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/840501#840501
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
bvbart

Bedankt allemaal.
@Bassie in dat topic zag ik de bomen niet meer in het bos. 16 pagina's zoeken.

Maar dat bij dickbest is wel interessant, bedankt.
Ik moet het nog wat leren he, zoeken is een kunst.

Neem ik dan best 250g per l?
(nu nog aan een iets of wat deftige laserprinter komen, ik had er een maar hij werkt niet)

EDIT: Typfout

Werkt de toner van een kopiermachien ook?
[Bericht gewijzigd door bvbart op 27 augustus 2008 17:46:18]
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
Henry S.
Moderator

quote:
Op 27 augustus 2008 16:00:03 schreef bvbart:
Bedankt allemaal.
@Bassie in dat topic zag ik de bomen niet meer in het bos. 16 pagina's zoeken.

Daarom zit in elk topic een zoekfunctie!
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
bvbart

Sorry mods, maar ik gebruik CO al meer dan een jaar en nu zie ik dat daar ineens staan. Deze site blijft geheimen prijsgeven.

Bedankt.

Wat ik toch ook nog wel wil vragen is of de toner van een kopierapparaat ook tegen etsmiddelen kan.(bij deze)

EDIT: dan vind ik dan toch nog niet het antwoord op mijn vraag in dat topic.
[Bericht gewijzigd door bvbart op 27 augustus 2008 19:30:09]
6502

@Henry S.: Weet je dat ik dat nu pas zie?

Via de normale zoekfunctie (menu bovenin) vind je zo'n beetje alle pagina's in een topic en daar is geen doorkomen aan.

Ik was er al een beetje in berust dat de zoekfunctie niet zo bruikbaar was. Maar nu, naar aanleiding van jouw reactie,
zie ik dat er onderin nog een "zoek in topic" linkje zit en dat werkt wel!

edit: bvbart was me uiteraard weer net voor!

@bvbart: Ja, toner uit een kopieermachine is bestand tegen etsmiddelen.
[Bericht gewijzigd door 6502 op 27 augustus 2008 19:36:29]
bvbart

EDIT: dubbelpost
[Bericht gewijzigd door bvbart op 27 augustus 2008 20:03:45]
bvbart

Woeohoeoe, nu spring ik hier zo'n beetje een gat in de lucht.

Nu kan ik mijn zoektocht naar een goedkope laserprinter beëindigen. Nu enkel nog opzoek naar een redelijke hoeveelheid ijzerIIIchloride die een beetje in de buurt te vinden is.(misschien hier iemand?)
Bert_mc

quote:
Op 27 augustus 2008 20:03:27 schreef bvbart:
...redelijke hoeveelheid ijzerIIIchloride die een beetje in de buurt te vinden is.(misschien hier iemand?)

koop dat toch online, er is toch geen makkelijker manier om aan dingen te komen...
bvbart

Sorry maar ik koop nog altijd liever in een winkel. Ik heb geen visa, kreditcard,... En ik ken dat, het versturen gaat dan weer bijna meer kosten dan het spul zelf.
smoerijf

lokale electroboer?

1Kg @ +/-7€ hier (mengen in 1.25L water)
http://smoerijf.be
bassie-

Vul je bestelling aan met wat dingen. Bij dick heb je bijvoorbeeld leuke koelblokjes (1c/w ongeveer) voor nog geen 2 euro. Ook heeft hij af en toe nog wel is een leuk trafotje erbij zitten. Een stuk printplaat kan je ook gelijk mee bestellen.

Ik spaar alle "grote" dingen die ik wil hebben altijd op en dan bestel ik in een keer. Een hele bestelling voor alleen etsmiddel is zonde.
bvbart

Ik zal is bellen naar RATO (Antwerpen) of ze dat spul hebben. Bij Dickbest hoe kan je daar betalen?(kost versturen naar België veel meer?)
shiptronic
Golden Member

quote:
Op 27 augustus 2008 20:18:35 schreef bvbart:
Sorry maar ik koop nog altijd liever in een winkel. Ik heb geen visa, kreditcard,... En ik ken dat, het versturen gaat dan weer bijna meer kosten dan het spul zelf.

Dat had ik ook, maar sinds de komst van i-Deal ben ik om.
Sneller winkelen bestaat niet
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Vuurkat

quote:
Op 28 augustus 2008 10:22:57 schreef bvbart:
Bij Dickbest hoe kan je daar betalen?(kost versturen naar België veel meer?)

Bij Dickbest betalen kan door geld over te maken op een rekening, mag zowel achteraf als vooraf (tenminste, zo doe ik het altijd).

Dickbest hanteert de tarieven van TNT + 20ct verpakkings/handelingskosten.

Edit: naar het buitenland (binnen Europa)
code:
Europa Priority Standard 
0- 20 gr. ¤ 0,75 ¤ 0,70 
20-50 gr. ¤ 1,50 ¤ 1,40  
50-100 gr. ¤ 2,25 ¤ 2,10 
100-250 gr. ¤ 3,00 ¤ 2,80 
250-500 gr. ¤ 6,00 ¤ 4,20 
500 gr -2 kg. ¤ 9,00 ¤ 7,00 

[Bericht gewijzigd door Vuurkat op 28 augustus 2008 11:55:26]
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
bvbart

Voor een zak etsmiddel ben ik dan voor het versturen alleen al 7 euro kwijt.

En gewone lege europrintjes heeft hij niet.
[Bericht gewijzigd door bvbart op 28 augustus 2008 12:11:29]
Timmestein

edit: laat maar. volgende keer lees ik eerst het hele topicje wel Het gaat om de strijkboutmethode en niet de belichtingsmethode...
[Bericht gewijzigd door Timmestein op 28 augustus 2008 12:34:18]
Website -- Slopen is ook een kunst...
bvbart

Geeft niet hoor, we zijn allemaal(dat denk ik toch) maar mensen he. Vergissen is menselijk.

Ik heb gebeld met de winkel RATO en ze hebben ijzer-III-chloride, 6 euro voor een zak van 1Kg. Dus online kopen ga ik niet doen want dit komt toch duurder uit.
Toch bedankt voor alle info.(extra tips zijn natuurlijk altijd welkom)
bvbart

Dan heb ik nu nog 1 enkel probleem.
De gaatjes in de print krijgen. Wij hebben thuis enkel een gewone boormachine van 490W, maar daar zal het wel weer niet mee lukken zeker? Dat is veel te grof voor een boortje van 0,8mm.Probleem is dat een echte mooie kolomboormachine toch al snel 75 euro kost.(mijn budget is maar redelijk beperkt.
Weet toevallig iemand hier een oplossing voor?
niels v.v
Special Member

Je zal echt een kolomboormachine nodig hebben, los uit de hand boren lukt je misschien hooguit een paar keer, dan breekt je boortje. Met een gewone kolomboormachine van de Gamma/Karwei lukt het prima, en je kan meteen grotere gaten in behuizingen boren etc. Wil je een goedkopere oplossing, kijk dan naar een boorstandaard, hier plaats je een handboormachine in. Of je begint aan smd, maar hier zul je ook wel af en toe gaten voor moeten boren.
http://elektronicaniels.webs.com
smoerijf

In zit ook met de dat probleem van geen kolomboor te hebben. Dus werk ik zoveel mogelijk SMD, maar headers, printkroontjes enz kun je niet onder het boren onderuit. Ik kan wel op school boren, maar dan moet het wel school zijn...
http://smoerijf.be
Turbokeu
Golden Member

quote:
Op 29 augustus 2008 10:59:44 schreef niels v.v:
Je zal echt een kolomboormachine nodig hebben, los uit de hand boren lukt je misschien hooguit een paar keer, dan breekt je boortje.
Een mogelijke oplossing om uit de hand te boren is zo'n goedkope 'Dremel' kloon (heb ik toch al gehoord van sommige CO-leden).
quote:
Met een gewone kolomboormachine van de Gamma/Karwei lukt het prima, en je kan meteen grotere gaten in behuizingen boren etc.
Ik heb zeer slechte ervaringen met deze 40-50 Euro kolomboren: Te veel zijdelingse speling/excentriciteit (boortjes breken als niets)
quote:
Wil je een goedkopere oplossing, kijk dan naar een boorstandaard, hier plaats je een handboormachine in.
Inderdaad, als weeral de zijdelingse speling binnen de perken blijft.

PS: Als zijdelingse speling een probleem vormt ben je beter en goedkoper af met gewone HSS boortjes (beschikbaar tot ongeveer 0.5mm).
Deze HSS boortjes zijn 'redelijk' flexibel en goedkoop maar verslijten 'als sneeuw voor de zon' in epoxy.
Carbideboortjes (met 3.2mm schacht) zijn zéér hard maar zéér bros en zéér breekbaar.
Ik heb een serieuze stock carbideboortjes en regelmatig breek ik er toch enkele, zelfs met mijn Proxxon kolomboormachines.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
bvbart

Een tijdje geleden was er bij aldi nog een aanbieding voor een boormachine waar je vanalles mee kon, fijn boren, frezen, uitlsijpen... Bij onze aldi waren er nog een paar over, en toen heb ik die verschrikkelijke miskoop gedaan.
De kleinste boor die erin zit is 2 of 3 mm. In de winkel had ik al gevraagd of ik is mocht kijken welke boortje er allemaal inzaten maar dat mocht niet.

Nu zit ik hier met een ding van 30 euro waar ik eigenlijk niet veel mee kan doen.

* bvbart is nu iets heel groot en hard aan het zoeken om mee op zijn eigen kop te meppen.

EDIT: SMD wil ik ook wel gaan proberen maar dan moet je toch nog altijd gaatjes boren.

Of die heel dunne boortjes, hebben die toevallig geen verdikking op de plaats waar je ze in de boor moet steken? Dan kan ik dit ding nog nuttig gebruiken, om wat dingetjes mee weg te slijpen kan ik het ook nog gebruiken.
[Bericht gewijzigd door bvbart op 29 augustus 2008 14:45:51]
bassie-

Dunne boortjes hebben idd een verdikking op de plaats waar je ze erin moet steken. Het is niet zo dat het hele boortje maar 0.7mm in doorsnee is
[Bericht gewijzigd door bassie- op 29 augustus 2008 15:03:54]
Zoeken in topic 1 | 2 | 3 | Volgende >>