| Naam |
Bericht |
niels v.v
Special Member
|
Ik boor dus al mijn printen met zo'n kolomboormachine, en gaat altijd prima. Tuurlijk geef ik de voorkeur aan een echte printboormachine zoals we die op school hebben., maar als je gewoon de tijd neemt en een stoel kan het wel.
http://elektronicaniels.webs.com
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote:
Onzin.
Alleen carbideboortjes hebben die 3.2mm (1/8") schacht.
Gewone dunne HSS boortjes (tot minimum 0.5mm) zijn net als hun grote 'broertjes': zelfde diameter over de hele lengte.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
bvbart
|
£Dan nog ergens in de buurt zo'n boortje vinden.
Zou Hubo ze hebben?
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
|
shiptronic
Golden Member
|
een beetje webshop heeft dat , en portokosten vallen meetal wel mee, om dat het gewoon door de brievenbus kan.
vb. : http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewCat&catId=165
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
|
bvbart
|
Amai zo'n boortje zijn duur, 3,50 per stuk.
Voor gewone algemene dingen wwelke maat is dan geschikt?
Dus voor een normales ICtjes als een 555(geen SMD dan).
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
|
Turbokeu
Golden Member
|
Dat is de normale stukprijs.
Via Ebay kan je ze véél goedkoper vinden.
Volgend kitje (van verkoper Passwetlands) kostte, verzending inbegrepen, een 25 Euro voor 50 stuks dus 0.5 Euro/boortje.
Het zijn repointed Tycom wolfraamcarbideboortjes in 5 maten (+/- 0.5 tot 1.1mm).
Als je één maatje kiest is 0.8mm de meest gebruikte voor standaardcomponenten (IC,R,C,D,T).
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
bvbart
|
Bwao kzal is eerst zien of de elektronicawinkel geen printboortjes heeft.
EDIT: Zo van die boortje krijg ik wel in da boortje van den aldi.(trouwens wel grappig om mee te graveren en uit te slijpen) [Bericht gewijzigd door bvbart op 30 augustus 2008 11:01:35]
|
shiptronic
Golden Member
|
quote: Op 29 augustus 2008 10:42:58 schreef bvbart:
Dan heb ik nu nog 1 enkel probleem.
De gaatjes in de print krijgen. Wij hebben thuis enkel een gewone boormachine van 490W, maar daar zal het wel weer niet mee lukken zeker? Dat is veel te grof voor een boortje van 0,8mm.Probleem is dat een echte mooie kolomboormachine toch al snel 75 euro kost.(mijn budget is maar redelijk beperkt.
Weet toevallig iemand hier een oplossing voor?
quote: Op 30 augustus 2008 10:58:55 schreef bvbart:
Bwao kzal is eerst zien of de elektronicawinkel geen printboortjes heeft.
EDIT: Zo van die boortje krijg ik wel in da boortje van den aldi.(trouwens wel grappig om mee te graveren en uit te slijpen)
Met zo'n aldi "Dremel" kun je voor eerst prima printen boren.
als het echt serieus word kun je eens kijken voor zoiets :
, komt mischien een IA van , zie hier : http://www.circuitsonline.net/forum/view/64798 [Bericht gewijzigd door shiptronic op 30 augustus 2008 19:00:24]
|
bvbart
|
Dus met dat spul van den Aldi en een beetje printboortje gaat het wel lukken? Nu ben ik gerustgesteld.
EDIT: Ik ben nog maar 14 en ik ga nog geen al te grote investeringen doen, kan later nog altijd. [Bericht gewijzigd door bvbart op 30 augustus 2008 19:04:59]
|
shiptronic
Golden Member
|
dat gaat prima, ik gebruik dat al jaren.
als je "uit de hand" boort kun je beter voor de HSS-boortjes gaan, 1mm kan, maar is iets aan de grote kant, maar 0,8 is daarin wat moeilijker verkrijgbaar.
1mm liggen bij elke zaak die boortjes verkoopt, en kosten geen drol.
die carbide boortjes breken veel te snel als je met uit de hand boort, HSS is iets vergeeflijker en als er een breekt ben je niet zoveel geld kwijt.
ze zullen iets sneller stomp worden, maar bij de eerst printen verwacht ik niet dat je meer dan 500 gaten gaat boren . en dat hoeden ze wel vol, en anders dan maar iets vaker een nieuw boortje (slijpen kun je met dat soort boortjes wel vergeten, alles onder 3 mm verdwijnt hier in de prullenbak , een nieuwe is goedkoers/sneller)
|
bvbart
|
Maar hebben die van goedkope van 1mm dan ook een verdikt achterstuk?
EDIT: Wat bedoel je met HSS, extra sterk ofzo, kan ik ze gewoon in de selfmade kopen?
Bij de elektronicawinkel Ratohebben ze die boortjes, maar het prijsverschil tussen een boortje van 0,8mm en 1,1 mm is wel groot. 0,8mm kost 2,5euro en 1,1 1euro. Maar 1,1 gaat te groot zijn he. [Bericht gewijzigd door bvbart op 30 augustus 2008 19:33:52]
|
shiptronic
Golden Member
|
nee, maar mijn Dremel kloon heeft dat niet nodig, daar zit een mini boorkopje op van 0,5 tot 6mm , heeft die van jou ook niet zo'n hulpstuk ?
[edit] elk 1mm (metaal) boortje voldoet [Bericht gewijzigd door shiptronic op 30 augustus 2008 19:25:15]
|
bvbart
|
Nee mijn dremelding niet, daar kan enkel iets met een diameter van 3mm in. Lastig.
EDIT: In de Rato heb ik dit gevonden:
TA35-0.8MM TUSA WOLFRAAM BREDE SCHACHT € 3,25 €
Dat is het zeker? Zijn dit de goede? [Bericht gewijzigd door bvbart op 30 augustus 2008 19:39:29]
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote:
Nee.
quote: EDIT: Wat bedoel je met HSS, extra sterk ofzo, kan ik ze gewoon in de selfmade kopen?
Standaard spiraalboortje:
HSS wil zeggen High Speed Steel.
Zijn de zwarte verharde spiraalboren, deze vind je meestal alleen vanaf 1mm.
Alle spiraalboortjes onder 1mm heb ik persoonlijk enkel in zilverkleur tegengekomen.
Bij de bouwmarkt zal je ze waarschijnlijk maar vanaf 1mm vinden.
Als de bouwmarkt een assortiment Dremelaccessoires voert, zoals hier in BE bij de Brico, kan je ze daar soms (duurder) vinden.
Anders in modelbouwwinkels en grotere ijzerwinkels/gereedschapswinkels.
Voor jou is volgend Vellemankitje ideaal om te beginnen:
link: http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=350384
Kost een 5-tal Euro, 10 boortjes in handig doosje met houder, alle met 3.2mm schacht, maten 0.6, 0.7, 0.8, 0.9, 1.0, 1.2, 1.5, 1.8, 2.0 en 2.3mm, te vinden bij iedere Vellemanboer.
Het zijn géén carbideboortjes en dus minder breekbaar.
Ze slijten wel als normale HSS boortjes.
Ik heb persoonlijk nog 2 zulke kitjes.
De meeste veel gebruikte kleine maten (0.6 tot 0.9mm) zijn ondertussen redelijk bot geworden maar de overige maten zijn nog perfect en ideaal voor grotere gaten (printconnectors, trimpots, regelaars, vermogenstorren e.d.).
Voor de kleine maten (0.5 tot 1mm) gebruik ik nu enkel nog wolfraamcarbideboortjes in mijn Proxxon.
|
diode
|
Conrad heeft die kleine hss boren ook, heb daar een setje gekocht van 1x 0,8 en 10x 1mm, kostte niet eens zoveel.
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
|
bvbart
|
Hee dat is een interessant kitje, maar ik ga ook iet meteen honderden gaatjes boren, maar ze breken toch niet al te snel he?
Als ik nog gaatjes ga boren kan ik dan nog altijd de duurdere boortjes kopen.
|
klein is fijn
Moderator
|
Ligt eraan hoe je er mee omgaat. Als je gewoon boort met een kleine boorkolom, dan duurt het best lang voordat er een stuk gaat. Ga je uit de hand boren, dan duurt het niet zo lang..
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
|
bvbart
|
IK ben wel altijd heel voorzichtig. Maar ik boor met de hand(dremel) en ik ben toch bang dat ze snel gaan breken.
Hebben jullie misschien dan nog tips, behalve dan om voorzichtig.
|
bvbart
|
Hallo.
Ik heb vandaag samen met ma de etsvloeistof gemaakt.(deze zat in een zak en ik heb die concentratie genomen, was wel veel 1Kg per 1,25l)
Daarna ben ik met kleine stukjes oude sloopprint gaan experimenteren. Het lost zalig op, in 10min. is het koperweg als mijn etsvloeistof koud is, bij warme is het in een dikke 5min. weg.
Ik heb ook nog wat geëxperimenteerd met een alcoholstift, en heb ontdekt dat deze ook etsbestendig is.(geen etsstift kopen dus)
Ten slotte had ik gisteren ook nog de velleman boortjes gekocht en heb er nu al enkele gaatje mee geboord.
Met mijn dremel viel het eigenlijk fanastisch mee, na zo'n 5 gaatje nog enkel boortje kapot.
Bedankt allemaal, nu moet ik enkel nog de lege koperprintjes kopen want deze waren nog in bestelling in de winkel.
|
vanzwam
|
1 Kg per 1,25L is wel veel. Normaal neem je 250gr ijzerperchloride en 1 liter water.
Ik heb geen schrik iets nieuw te beginnen omdat de Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals
|
bvbart
|
Ik vond die hoeveelheid ook heel veel, maar ik dacht:"Ik zal het wel doen zoals op het zakje staat."
Het werkt ten slotte toch goed.
Ik ga even een advertentie plaatsen om te vragen of er iemand in de buurt toevallig een paar lege printjes zonder fotolaag over heeft.
|
klein is fijn
Moderator
|
1kg per 1.25L is wat veel, maar het kan nog wel. Volgens de wiki krijg je 92g per 100ml opgelost bij 20°C, dus maximaal 1.15kg per 1.25L.
Overgens verbruikt mijn schuimetsbak (hogere concentratie dan normaal nodig) maar 500g per 1L.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
|
big bang
|
In de regel gaan ze tot 500gr per liter water. Zo werk ik ook al geruime tijd: 2.5kg in 5l water.
Boortjes, je hebt ze in HSS, de zwarte zoals Turbokeu toonde. De Vellemanboortjes hebben wel een verdikte schacht en zijn van chroomvanadiumstaal, das redelijke kwaliteit.
Dan heb je nog tungstencarbide, in het nederlands wolframcarbide (eigenlijk nog gelegeerd met kobalt), die dingen zijn knoerhard, maar ook zeer bros. Slijten minimaal en hebben een zeer propere cut.
- - big bang - - [Bericht gewijzigd door big bang op 7 september 2008 17:35:38]
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
|
bvbart
|
Ik heb nu nog een probleempje met EAGLE.
Ik krijg mijn layout heel mooi getekend enzo maar nu nog afdrukken.
Als ik het gewoon afdruk komen de lijntjes die de rander van de onderdelen weergeven ook tevoorschijn.
Hoe kan ik dit weg doen, want anders staan die lijntjes ook op de print en dat mag natuurlijk niet.
|
Knustelsmurf
|
Linksboven in de PCB editor staat een knop met enkele gekleurde vakjes. klik daarop. nu zie je een menu met een rits kleuren en afkortingen.zoals : tplace,torigins,tvalues. klik alles uit tot je alleen de kopersporen en pads overhoud.klaar en afdrukken maar. (mits je enkelzijdig werkt.)
Boren doe ik met een losse Proxxon (25 euro), Proxxon tafelstandaard (45 euro) en set velleman boortjes (5 euro)
werkt perfekt. oeps trafo vergeten (15euro?). [Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op 8 september 2008 20:29:44]
+++Sucker for Brown Sound +++ Waarom kopen als je het ook kunt zelfbouwen ?+++
|