Shock Media

Navigatie

Festival - boks

Forum > Audio > Festival - boks
Naam Bericht
Scheef_schaap

Yeeps,
na 2 festivals gedaan te hebben met m'n feestboks, is deze nu gestolen geweest (de assholes!), enfin ik ga nu versie 2 maken, met oog op qualiteit, autonomie & functies.

Allereest is er een goede stroombron vereist. Ik had hiervoor een lithium-ion accu (oplaadbaar) voor gekozen, maar deze gaat meestal niet meer dan 1 cyclus mee. Nu heb ik m'n oog laten vallen op een loodaccu (wat denken jullie?).
Een 4-tal Ah's is zeker geen overbodige luxe, en met m'n extra features te weinig zelf.

Ten 2e: een versterker. Hiervoor had ik een TDA2003. Deze doet het goed, met 2 boksen aangesloten // . Maar ik wil het nu met 1 boks doen, het leverbaar vermogen in 8Ohm (mss zou ik beter een 4Ohmige boks nemen?) moet dus omhoog. Ik heb hier op de site de push-pull schakeling gezien met de TDA2003, maar er staat bij dat deze zal oscilleren. Kan ik dit voorkomen of is er een andere mogelijkheid?

Ten 3e: Een low-power 12V-230V zuivere sinus-omvormer, van zo'n 30W. Dit om GSM,camera,scheermachine, muggenstekker, klein TL-lampje mee op te laden/ aan te drijven.
Dit met PWM & een kleine 50Hz transfo (tips, want ik denk dat zo'n speeltrafo ongeschikt is van z'n hoge Ohmse impedanties).

Ten 4e: Oplaadsysteem voor de loodaccu. Dit moet zowel op 230V kunnen, als op een sigarettenaansteker in de auto. Kan ik rechtstreeks de 12V van de auto-accu met m'n lood-accu verbinden, op moet hier een step up-convertortje voor?

Ten 5e: Ontlaadbeveiliging. Afschakelen als de spanning te laag wordt.

Tips, schakelingen, etc? Allemaal welkom!
Tot zover mijn uiterst zinvolle bijdrage! // Beter 1 pint in de hand dan 2 in de koelkast! // Als je al nat bent kan je even goed gaan zwemmen!
Henry S.
Moderator

quote:
Op 27 augustus 2008 12:40:57 schreef Scheef_schaap:
Allereest is er een goede stroombron vereist.

Spanningsbron.
quote:

Ik had hiervoor een lithium-ion accu (oplaadbaar) voor gekozen, maar deze gaat meestal niet meer dan 1 cyclus mee. Nu heb ik m'n oog laten vallen op een loodaccu (wat denken jullie?).
Een 4-tal Ah's is zeker geen overbodige luxe, en met m'n extra features te weinig zelf.

Dan doe je wat extreem verkeerd en gevaar ook nog eens.
Er zijn 12V/7.2Ah gel accu's, goed bestand tegen diepontlading, laden met een PB137.
quote:

het leverbaar vermogen in 8Ohm (mss zou ik beter een 4Ohmige boks nemen?)

Altijd voor 4Ω gaan, max vermogen verviervoudigt bij gelijke voedingsspanning.
(Basiswet).
quote:

Ik heb hier op de site de push-pull schakeling gezien met de TDA2003, maar er staat bij dat deze zal oscilleren. Kan ik dit voorkomen of is er een andere mogelijkheid?

Die schakeling oscilleert altijd in meer of mindere mate, afrader. Er zijn genoeg andere opties, loop wat leveranciers na en spit de datasheets door, of gebruik de zoekfunctie.
quote:

Ten 3e: Een low-power 12V-230V zuivere sinus-omvormer, van zo'n 30W. Dit om GSM,camera,scheermachine, muggenstekker, klein TL-lampje mee op te laden/ aan te drijven.

Dit met PWM & een kleine 50Hz transfo (tips, want ik denk dat zo'n speeltrafo ongeschikt is van z'n hoge Ohmse impedanties).

Zie de zoekfunctie, tijdje terug gepost.
GSM laad je met 12V autoadaptor, verder is pure sinus geen must.
quote:

Ten 4e: Oplaadsysteem voor de loodaccu. Dit moet zowel op 230V kunnen, als op een sigarettenaansteker in de auto. Kan ik rechtstreeks de 12V van de auto-accu met m'n lood-accu verbinden, op moet hier een step up-convertortje voor?

Je kan een 12V accu alleen laden met draaiende motor of step up.
quote:

Ten 5e: Ontlaadbeveiliging. Afschakelen als de spanning te laag wordt.

Is niet een moeilijke opgave, relais, tor, zener.
quote:

Tips, schakelingen, etc? Allemaal welkom!

Een forum vol: http://www.circuitsonline.net/forum/search
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 27 augustus 2008 19:07:41]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Scheef_schaap

'k Ga hier even geen ander topic voor openen, 't is maar een onozele vraag eigenlijk.

'k heb eens gans wild gegaan op de site van dick best en een hoop TDA2003 IC's besteld. Veel te veel voor goed te zijn.
Nu mis ik op m'n kamer nog een leuke audio-versterker, dus die ga ik bij deze eens maken.

Wat dachten jullie als hoofdmodule van dit:

Een TDA2003-opamp IC, die een in totempaalgeschakelde 2N3055 - MJ2955 transistoren aandrijft. De TDA2003 wordt verwacht door terugkoppeling de cross over weg te werken.

Zal dit een goede versterker zijn, is de TDA2003 sterk genoeg om de versterkertrap te voeden, hoe zal zitten met de THD & het vermogen?

Groeten!
[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op 28 augustus 2008 18:13:32]
Tot zover mijn uiterst zinvolle bijdrage! // Beter 1 pint in de hand dan 2 in de koelkast! // Als je al nat bent kan je even goed gaan zwemmen!
Scheef_schaap

Vertonen de TDA2030A-IC's ook dezelfde oscillatie-neigingen?
En mag ik de TDA2030A als een opamp beschouwen, of is dit geen opamp? (dwz als versterker symetrische voeding, 2 weerstandjes & de kous is af)
[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op 29 augustus 2008 15:45:45]
DE OLDE

Ik ben niet piepjong meer, maar wat bedoel je precies met festivalboks?? Gaarne verklaring aan een oudere knar
[Bericht gewijzigd door DE OLDE op 29 augustus 2008 15:50:26]
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Scheef_schaap

Het concept is simpel, een gewone audio-boks, die helemaal omgebouwt is, dus alles zit in de kast, met daarin een versterkertje, 12-230VAC omvormer, ev een lampje, batterij etc etc
Turbokeu
Golden Member

quote:
Op 29 augustus 2008 15:50:11 schreef DE OLDE:
Ik ben niet piepjong meer, maar wat bedoel je precies met festivalboks?? Gaarne verklaring aan een oudere knar
Ik ook niet.
Een boks (vuiststoot in Belgisch) kan je van mij krijgen als je teveel met mijn voeten speelt.
Festivalboks: Vuiststoot met Hooligan-neigingen?

Edit: Het is dus box (zoals speakerbox), niet boks.
[Bericht gewijzigd door Turbokeu op 29 augustus 2008 16:05:57]
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
bvbart

Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.(zelfs ik die nog niet naar festivals gaat)

Gewoon een boxske met versterkerke in da ge meepakt om in de tent nog een muziekje op te kunnen zetten.(waarom snap ik eigeelijk niet want als je op een festival bent is er volgens mij al muziek genoeg maar ja)
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
Scheef_schaap

quote:
Op 29 augustus 2008 16:14:16 schreef bvbart:
Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.(zelfs ik die nog niet naar festivals gaat)

Gewoon een boxske met versterkerke in da ge meepakt om in de tent nog een muziekje op te kunnen zetten.(waarom snap ik eigeelijk niet want als je op een festival bent is er volgens mij al muziek genoeg maar ja)

Ja nee, er is wel muziek, maar achter het festival stopt dit, dus er is een grote pauze van 5h 's ochtends tot zeg maar 8h 's avonds. In plaats van deze al slapend door te komen, drinken wij ons te pletter en luisteren wij naar onze muziek,eten wat, fluiten wat naar de meisjes en spelen duimke leggen. Een andere sympathieke festivalganger vond dit waarschijnlijk ook een supergoed idee en heeft in z'n hoofd gestoken om m'n box dan maar te gaan stelen, de hufter.

Annywho, prototype 2 wordt dus véél beter! Enkel heb ik vraagjes over die TDA2030 IC, is dit eigenlijk gewoon een standaard opamp, maar dan high power, zodat ik standaard opamp schema'tjes vanuit m'n cursussen kan gebruiken of is er meer aan?

Verder heb ik een hoopje IRFZ48's (MOSFETS) gekocht, die ik met een attiny13 & PWM een 50Hz sinus ga laten shapen, om dan om te zetten naar 230VAC, enkel weet ik niet of ik gewoon een transfootje uit een of ander speelgoed adaptortje mag gebruiken & omgekeerd aansluiten.

EDIT enkele DT-foutjes verwijderd

@ High met Henk, ik begrijp je compleet, super idee! De comparator/schmidt trigger meet constant de spanning, vergelijkt dit met een stabiele referentiespanning (zener), komt de spanning eronder flipt de flop naar logische 0. De accu wordt afgeschakeld. Pas als men manueel (door adapter aan te sluiten/ knopje in te duwen) kan er terug ingeschakeld worden.
[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op 29 augustus 2008 16:35:36]
High met Henk
Honourable Member

quote:
Op 27 augustus 2008 19:06:40 schreef Henry S.:
[...]
Is niet een moeilijke opgave, relais, tor, zener.
[...]

en een halfgeleidergebied waar je compleet van gaat stuiteren......... alleereerst die zener die niet helemaal lekker zuiver zenert en dan ook nog eens het halfgeleidergebied van die tor

die tor krijgt het zwaar!

zou maar voor een comperatortje gaan met een geheugen element/timer en daarachter een dikke FET.

immers ga je spanning meten: als je schakeling loskoppelt zal spanning stijgein: ding aat aan enz. enz.

dus zelf zou ik voor een flipflopje gaan zodat hij meteen afschakelt en je met een knoppie kunt resetten..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op 29 augustus 2008 16:29:54]
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
Vuurkat

quote:
Op 27 augustus 2008 19:06:40 schreef Henry S.:
Altijd voor 4Ω gaan, max vermogen verviervoudigt bij gelijke voedingsspanning.
(Basiswet).

Bedoelt u dat het vermogen verviervoudigt ten opzichte van een speaker met een impedantie van 8 ohm?
Lijkt mij dat heet hoogstens verdubbelt (gelijke spanning, dubbele stroom, of lees ik iets verkeerd?).

Zoek wel trouwens een speaker met een hoge gevoeligheid.
[Bericht gewijzigd door Vuurkat op 29 augustus 2008 20:45:12]
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
Scheef_schaap

Jep, volgens mij was het RMS vermogen te vinden door deze formule:
code:
 Peff = Ueff²
       ------
         2R 
(indien 1 voeding is het (Ueff/2)²

Henry wist dit wel, hij heeft 'm gewoon mistypt, hij probeerde dan ook m'n ganse reeks vragen in één keer op te lossen

Annywho, brugschakeling stap ik vanaf, 'k heb m'n print al voor de TDA2030. Die diode's heb ik weggelaten (da's toch enkel maar beveiliging denk ik?)

FET's voor m'n 12VDC-230VAC omvormer heb ik ook al, nu nog questie van een trafo'tje te vinden.
[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op 29 augustus 2008 21:08:08]
CornelisJ

quote:
Op 29 augustus 2008 16:26:58 schreef Scheef_schaap:
Enkel heb ik vraagjes over die TDA2030 IC, is dit eigenlijk gewoon een standaard opamp, maar dan high power, zodat ik standaard opamp schema'tjes vanuit m'n cursussen kan gebruiken of is er meer aan?

Er is iets meer aan. In principe is de TDA2030 en/of TDA2030A een power opamp, en heeft deze genoeg aan een tegenkoppelnetwerk van twee weerstanden om de versterking in te stellen. Nadeel van zo'n simpele oplossing is dat ook de eventuele offset van de ingangstrap versterkt wordt, waardoor de DC offset op de uitgang te groot kan worden. Daarom toch maar een C in het tegenkoppel netwerk gebruiken, zodat de versterking voor DC slechts 1 maal is.

Het beste kun je gewoon het "typical application" schema gebruiken, zoals gegeven op pagina 1 van de TDA2030A datasheet. Toelichting mbt de dimensionering van de componenten vind je in tabel 2 op pagina 13 van de datasheet.
stekkerjack2

Voor de accu zou ik gewoon voor de grootste gaan die je kunt vinden, kunnen ze 'm ook niet meer jatten...
Mail maar als je een originele uitspraak hebt die ik hier neer kan zetten.
Scheef_schaap

quote:
Op 29 augustus 2008 21:30:18 schreef stekkerjack2:
Voor de accu zou ik gewoon voor de grootste gaan die je kunt vinden, kunnen ze 'm ook niet meer jatten...

Ik heb op dat festival aan de coca cola stand een radio zien staan die werkte op .. jaja, BENZINE! Geen motortjes ofzo die ik erin hoorde draaien, mega zalig! Wil ik ook hebben !
High met Henk
Honourable Member

wij doen dat simpeler op festivals: gat in de grond: emmer water erin en HEERLIJK koel alcohol vrij bier het hele weekend...

en muziek op de camping? kom daar alelen om te maffen....
maar ja op een festival is het altijd simpel: er is altijd wel een 24 uur cafe te vinden!!!
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
Scheef_schaap

Haha slim , wij klopten ons pintjes in de grond, bleven ze ook fris xD maar met dat weer dat wij gehad hebben, bleven ze wel vanzelf fris

Opmerking 1: Hoe kan je nou alcohol vrij bier drinken na een gans jaar met electronica te zijn beziggeweest? Wreekt hem dat niet ?
't ligt nu al bijna 2 maand stil bij mij, en nu voel ik me eindelijk zoals ik me zou moeten voelen.. gerelaxed, hoewel ik mis het wel xD
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 31 augustus 2008 18:38:56]
High met Henk
Honourable Member

ik kan ABSOLUUT niet tegen alcohol of drugs.

is iets psychisch. Laatst met mijn vrouw op de bank weer een wijntje geprobeerd: na 3 slokken ging het al finaal mis...
Henry S.
Moderator

Ten eerste: Graag ontopic aub!
quote:
Op 28 augustus 2008 18:12:47 schreef Scheef_schaap:
Een TDA2003-opamp IC, die een in totempaalgeschakelde 2N3055 - MJ2955 transistoren aandrijft. De TDA2003 wordt verwacht door terugkoppeling de cross over weg te werken.

Dat kan prima, en doe dat op de TDA2030 manier, zie datasheet.
quote:

Zal dit een goede versterker zijn, is de TDA2003 sterk genoeg om de versterkertrap te voeden, hoe zal zitten met de THD & het vermogen?

Als je het goed doet zit de THD rond die van de TDA2003.
quote:
Op 29 augustus 2008 15:08:38 schreef Scheef_schaap:
Vertonen de TDA2030A-IC's ook dezelfde oscillatie-neigingen?

Nee, stukken minder, maar sommige mensen krijgen alles aan het oscilleren.
quote:
Op 29 augustus 2008 16:29:08 schreef High met Henk:
[...]
en een halfgeleidergebied waar je compleet van gaat stuiteren......... alleereerst die zener die niet helemaal lekker zuiver zenert en dan ook nog eens het halfgeleidergebied van die tor

die tor krijgt het zwaar!

Welnee! Zener in serie met de basisweerstand, boven z'n threshold gaat Ube omhoog.
quote:
Op 29 augustus 2008 20:37:42 schreef Vuurkat:
[...]
Bedoelt u dat het vermogen verviervoudigt ten opzichte van een speaker met een impedantie van 8 ohm?
Lijkt mij dat heet hoogstens verdubbelt (gelijke spanning, dubbele stroom, of lees ik iets verkeerd?).

Verdubbelt, ik was in de war met brugamps.
quote:
Op 29 augustus 2008 21:07:38 schreef Scheef_schaap:
Jep, volgens mij was het RMS vermogen te vinden door deze formule:
code:
 Peff = Ueff²
       ------
         2R 
(indien 1 voeding is het (Ueff/2)²

Die formule mag je uitleggen... Vooral het laatste deel.
Scheef_schaap

Die formule bekwam je na het uitrekenen van een of andere integraal, die ik vergeten ben uiteraard..

Voor klasse A kwam dit op : Peff = U / (8R)
Met Ueff bedoelde ik de bronspanning (beetje verwarrend mss)

Gebruik je slechts 1 bron, dan functioneert de condensator als de 2e bron, en heb je dus 2 bronnen van U/2 .
Met R bedoel ik de impedantie v/d belasting
[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op 31 augustus 2008 18:57:56]
Henry S.
Moderator

En nu op een begrijpelijke manier? Want tot zo ver staat er een stuk onzin.

1e deel klopt, punt
2e deel niet, punt
Zoeken in topic