Shock Media

Navigatie

Stappenmotor 20stappen naar rechts dan linksom

Forum > Robotica > Stappenmotor 20stappen naar rechts dan linksom
Naam Bericht
jtw

Hallo.
Misschien hoort dit in Algemeen , maar robots werken nu eenmaal met stappen motoren.
Waar het om gaat is.
Ik wil mijn broedmachine automatiseren door de eieren met een rooster (dmv een stappenmotor) te keren.
Deze motor moet dan 20 stappen maken en na enige uren 20 stappen terug.
Dit zonder moeilijke schakelingen .
Motortje er op ,en draaien dmv tijdklok.
wie heeft dit al eens gemaakt?
MMSoft

Heb al diverse stappenmotoren aangestuurd (unipolair).
Daarvoor gebruik ik een kleine PIC, en een stuur trapje.

(De schakelklok kan dan ook vervallen, omdat de PIC ook de motor kan laten draaien als er een paar uur om zijn)
[Bericht gewijzigd door MMSoft op 27 augustus 2008 20:43:35]
Geregistreerd mikroC gebruiker
legacy

Lang geleden heb ik ook eens een broedmachine gehad, welke ik aanstuurde met gebruik van de "Mondriaan plotterprint" uit Elektuur. de print werd gestuurd met een MSX computer, ik had een progje in basic in elkaar geknutseld en liet de eieren om de vier uur keren. Na veel tunen gaf dit het beste resultaat.
Heb overigens wel meer broedmachines gehad.
Trouwens het broedseizoen is toch wel een beetje voorbij??
SparkyGSX

Kun je niet gemakkelijker een modelbouwservo gebruiken, met een 555je om de stuurpulsen (1-2ms) te genereren? Je kunt de schakelklok d.m.v. relaiscontacten of zo laten kiezen tussen posities van de servo. Dat maakt het geheel elektronisch gezien nog een stuk eenvoudiger, en modelbouwservo's zijn (relatief) erg goedkoop.

Als je perse een stappenmotor wilt gebruiken, kan dat natuurlijk ook. Hoe zwaar moet die motor zijn? De stroom door de wikkelingen is belangrijk voor het kiezen van de elektronica. Het genereren van de pulsen voor het aansturen zou je met een microcontroller kunnen doen, of met een PC (parallele poort bijvoorbeeld), of je zou een speciaal daarvoor ontworpen IC of schakeling kunnen gebruiken.

Iets meer details lijkt me wel belangrijk.

Je kunt natuurlijk ook een DC motor met eindschakelaars gebruiken, dan kun je het helemaal met relais oplossen, en heb je helemaal geen andere elektronica nodig.
jtw

Ja ,het broed seizoen is over maar ik heb deze broedmachine net in mijn bezit en wil hem voor komende voorjaar gaan gebruiken.

Wat het vermogen moet zijn ?.Ik heb nog twee 0,4A motortjes die ik wil gebruiken,maar dat aansturen met een servomotor lijkt me ook wel wat.

Ik ga beide mogelijkheden eens verder uitzoeken.
Want het moet wel simpel blijven.
Als ik een afbeelding van een keerautomaat bekijk zit daar alleen een voedingsstekker aan .
Maar zelf knutselen (met goed resultaat) geeft meer voldoening dan kopen.
Zoeken in topic