| Naam |
Bericht |
J.Monzerati
|
Hallo,
Ik ben al een tijd in bezit van een Skytec 2250 PA versterker, hetgeen niet gigantisch bijzonder maar toch voldoende voor mij.
Nu is mij hetvolgende overkomen, bij 1 van mijn PA speaker zit een rij bestaande uit 4 tweeters die het ineens allemaal niet meer deden. Na inspecie bleken deze doorgebrand (opgeblazen), dus was ik genoodzaakt alles even na te meten.
Ik meet op de rechter speakeruitgang van mijn versterker 60volt DC(!) en 130v AC(!!), dit terwijl ik geen signaal om te versterken doorgeef. Het linkerkanaal werkt naar behoren.
Ik heb de versterker even opengeschroeft daar kwam ik een ge-explodeerde condensator (2.2uf 100v) tegen, verder nog een condensator (100uf 25v) tegen die er ook niet helemaal fris uitzag. Beide heb ik vervangen met condensators van dezelfde waarde. Probleem opgelost? NEE, nog steeds dezelfde voltages.
Ook is mij opgevallen: een keramische weerstand (10W 220ΩJ) die behoorlijk aan heet wordt.
Na deze lap tekst gelezen te hebben, is er iemand die mij helpen kan??
mvg,
Jake
|
Henry S.
Moderator
|
Voltages bestaan niet
Zo te lezen zijn de eindtorren (en misschien de drivers) van het rechter kanaal kapot.
Is de beveiliging bij Skyt(p)ec(h) wegbezuinigd?
De 130Vac is een meetfout, de meter verdubbelt domweg 60Vdc plus een foutmarge, goedkope meters doen dat. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 27 augustus 2008 20:29:13]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
nijhuisr
|
60 VDC betekend doorgeslagen eindtrap, zonder DC beveiliging. Dat je AC meet heeft te maken met een okidoki multimeter.
Die rij tweeters zijn waarschijnlijk piezos die maar 35 volt kunnen hebben. kosten niets gelukkig http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=5414
|
J.Monzerati
|
ah, bedankt voor je antwoordt, 130Vac is dus niet correct, toch staat er nog 60Vdc op.
Ik denk dat Skytroep het niet zo nauw neemt met de beveiliging :S
Hoe kom ik erachter of dat de eindtorren kapot zijn?
|
weetal
|
wat dacht je van meten?.
tussen emitter en collector moet een hoge weerstand zijn.
tussen basis en emitter ook,draai de meetpennen om en je meet een lagere waarde,meet je 0 ohm zijn ze stuk.
niet meten in de schakeling,dat werkt niet.
gr, weetal [Bericht gewijzigd door weetal op 27 augustus 2008 21:42:42]
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
|
nijhuisr
|
@ weetal.
Transitoren meten geen weerstand, ook niet als je de meetpennen omdraait.
Je gebruikt de diode test, je meet de spanning van de PN overgang. Zal rond de 0,5 volt zijn
|
weetal
|
tussen basis en emitter moet een van de 2 metingen een diodemeting opleveren,zoniet zijn torren stuk.
als het darlingtons zijn krijg je 2*0.6volt=ca 1.2volt.
gr, weetal
|
J.Monzerati
|
Hoi,
Ik ben nog een N00B op het gebied van electronica, zo vergeleken met jullie,
Vac en Ddc verhaal met de gamma multimeter
Wat moet ik precies gaan meten? en dien ik voordat ik ga meten de transistors, eindtrappen of torren uit de schakeling te halen?
Als jullie foto's willen hebben kan ik deze eventueel posten, evenals andere informatie over typenummers etc.
@nijhuisr: Klopt! deze piezos heb ik alweer aangeschaft á 5 euro per stuk is dit niet bepaald duur.
Tijdelijk gebruik ik een oudere maar lichtere versterker op mijn boxen.
Alvast bedankt! J.
|
weetal
|
ja,nooit in de schakeling meten dit geeft vaak fouten in de meting.transistoren met ohmmeter op stand diode meten.
b-e een keer oneindig,een keer ca 0.6 volt.
c-e moet in beide richtingen oneindig zijn.
c-b geeft een keer oneindig,een keer ca o.5volt.
als je andere waarden meet is ie stuk.
gr, weetal.
|