Shock Media

Navigatie

Philips GR2.4 met witte horizontale lijn

Forum > Video & TV > Philips GR2.4 met witte horizontale lijn
Naam Bericht
Erwinvanh

Ik heb hier een Philips GR2.4 met het volgende probleem:

Op het scherm is aan de bovenkant van het scherm een witte horizontale lijn te zien. De beeldbuis blijft verder volledig zwart. Het geluid is wel aanwezig en het wisselen van zenders werkt ook prima.

Heel soms kun je de TV aanzetten en geeft hij ineens weer gewoon beeld. De kleuren zijn dan ook normaal. Na enige tijd worden de kleuren dan ineens heel fel. Het lijkt een beetje op een heel hoog contrast. Weer enige tijd later valt dan het beeld helemaal weg en is er alleen maar een zwart scherm te zien met een horizontale witte lijn aan de bovenzijde.

Het lijkt iets met de verticale afbuiging te zijn maar dat contrast verhaal is dan nog een beetje vreemd.
Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
maartenbakker

Dat hoeft geen verticaalprobleem te zijn, maar kan iets met de straalstroommeting zijn. Welk type heb je? Ik dacht dat de opbouw rond die schakeling nog wel per buis kon verschillen.
Zoef de Haas.

Een bron van vage klachten in dit chassis kan bij het vert.
IC zitten. Soms geen beeld, soms blank raster en soms hor. streep. De oplossing is dan een blauw SMD brugje aan de rand van het chassis naast het vert. IC even na te solderen. In ieder geval was dit bij de FL1.2 regelmatig prijs, mogelijk hier ook.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Wardje

Welk vertikaal IC is dit dan wel Hans ??? ik dacht dat het met transistors gemaakt was wel een sync ic.

Ps: Hoe is het met de EM2.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 31 augustus 2008 18:50:00]
Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening
Zoef de Haas.

Oei foutje gemaakt! Waarschijnlijk een pint teveel genomen.
Ik had GR verward met FL, dus hier gaat het niet op.
In de GR is er wel een fout bekend in de feedback van de video eindtrap. In de cut off control zit een weerstand die naar de matrix gaat en deze is te hoog. Een modificatie van Philips is om deze te vervangen voor een 390 Ohm weerstand. Dan zal dit probleem zijn opgelost.
De EM2 is nog steeds een ramp, heb nog even een paar suggesties bekeken en die komen niet in aanmerking. Bij gelegenheid ga ik wel weer verder, of mijn collega als hij terug is van vakantie.

Groetjes Hans.
Erwinvanh

quote:

Het is een 25PT530/00.
maartenbakker

Dat is geen bestaand typenummer, het 4e cijfer dat je weggelaten hebt is een B, een C of een 1. Ik zou het in eerste instantie wel rond de lijntrafo, cut-off, RGB gebeuren en verticale afbuiging zoeken, maar bepaalde GR2.4 modellen hadden een ESF buis (daarom vroeg ik naar het type, van de bovengenoemde opties hebben de 25PT530C en de 25PT5301 zo'n buis). Meestal heeft die andere problemen maar helemaal uitsluiten kan ik het ook niet dat een buisprobleem dit kan veroorzaken. Maargoed, het is wat vergezocht. Eerst alle andere suggesties maar eens nalopen.

P.S. Al eens aan de G2 spanning gedraaid, klein beetje omhoog wil ook wel eens helpen?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 30 augustus 2008 01:45:09]
Zoef de Haas.

Ik meen dat dit een toestel is met een blackline beeldbuis.
Een beetje verschil in de emissie geeft dit probleem al. De schakeling is vrij kritisch en om een diagnose te kunnen stellen zijn toch wat meer gegevens nodig. Test eens of de TXT wel doorkomt, is het menu op te roepen. Dikwijls zit de fout in het MF door een lekke elco, dan valt wel het beeld weg, maar blijven de OSD functies het wel doen.
Verticaal defekt zou kunnen en dat is te controleren door bij het wegvallen van het beeld even de G2 wat op te draaien.
Ik geloof nog steeds in een fout in de RGB eindtrap, bijvoorbeeld doordat er een kleur weg valt.
Doe in elk geval die modificatie en ik heb even de pos. van die weerstand opgezocht, het is R 3318, die is 4K7 en moet 390R worden.

Groetjes Hans.
[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op 30 augustus 2008 03:19:07]
Zoeken in topic