Shock Media

Navigatie

bubbelbuis

Forum > Meten & meetapparatuur > bubbelbuis
Naam Bericht
alfredgeel2

kan iemand mij het principe uitleggen hoe een niveaumeting werkt door middel van een " bubbelbuis " ?

als ik het tot nu toe goed begrepen heb , ga je met een luchtpomp en met een constant volume lucht, druk opbouwen in een buis die in een vloeistof steekt.

omdat je de weerstand moet overwinnen om de vloeistof uit de buis te drukken ga je druk opbouwen.
De verandering van druk is de maat van het volume.

maar nu?
Speelt de diameter van de bubbelbuis een rol ?
Hoe bereken je dan het volume van de vloeistof in de tank ?
( druk = soortelijk gewicht * 9,81 * hoogte ???)

is ik dit uittel dan kom ik druk verschillen uit van enkele mbar ?

klopt dit?
Aart

Je weet enkel de druk, dus de hoogte van de vloeistofkolom. Het volume dat er bij iedere hoogte in zit is uiteraard afhankelijk van het profiel van het vat.

Voor vloeistoffen met een dichtheid zoals die van water is de druk grofweg 100 mBar per meter kolom (100 cm3 water van 1 gram per cm3 op iedere cm2)

Zoals de formule al laat zien is de druk enkel afhankelijk van de hoogte van de vloeistofkolom, g en de dichtheid.
AartSite
alfredgeel2

aart,

bedankt.

Dus ik hoef geen rekenig te houden met de diameter van de buis.

Als ik dus het niveau van bvb een regenwaterput wil weten, neem ik een nauwkeurig drukmeter en luchtpompje
Vanaf het moment dat deze omslaat , dus druk stijgt en valt dan weer op atm.druk omdat de lucht kan ontsnappen, dan kan ik omrekenen naar vloeistofkolom.

groeten
LaStei

Dat is een oplossing. Er zijn special sonsoren met kabel die het voor je doen: http://www.gems-sensors.co.uk/pressure/5.htm Scheelt je een pompje en je buisje raakt ook nooit verstopt.
carpe cerevisi
DE OLDE

Dat de buis niet verstopt raakt is het voordeel anders hoef je geen pompje te hebben , dan kun je het met een normale niveauregelaar.
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
H-Lab
Golden Member

@alfredgeel2, als de diameter van de buis over de gehele lengte de zelfde is kun je net als wij in de onderwatersport rekenen met de volgende ezelsbrug.
Uitgaande van 10 meter water dat geeft +/- een druk van 1 bar, wordt nu de buis voor 5 meter gevuld met water en aan de bovenkant gesloten, dan is dat een halvering van volume, wat dan een verdubbeling van de druk inhoud, 2 bar dus.
Komt er nu nog eens 2,5 meter water bij dan halveert het voorgaande volume, en heb je dus 4 bar.
Met deze methode heb je dus geen lineair verloop in je druk, daarom is de methode die je zelf voorstelde eenvoudiger, als je de beschikking hebt over een zeer naukeurige drukmeter.
De bovenstaande methode wordt gebruikt om b.v. een hydrofoorketel te sturen met een drukschakelaar.
Gr. Hans.
[Bericht gewijzigd door H-Lab op 28 augustus 2008 17:57:59]
Een buizeneindtrap dat is pas sound!!
DE OLDE

Was dat niet de wet van Boyle : product van volume en druk is constant (bij gelijke temperatuur).
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
H-Lab
Golden Member

@DE OLDE, dat IS de wet van Boyle, kwam even niet in het geheugen boven.
Gr. Hans.
Een buizeneindtrap dat is pas sound!!
Zoeken in topic