| Naam |
Bericht |
Technokiddy
|
Hoi allemaal,
Ik heb even een korte vraag. Pas geleden heb ik meerdere loodaccu`s gekregen die al een tijd niks hadden gedaan (+/- 1.5 jaar stilgestaan).
Hiervan zijn er 2 van de 3 morsdood, deze leveren een voltage van 5v en weigeren elke lading. nu heb ik de 3de die nog wel iets lijkt te doen. De accu had nog 10.50v op de pennen staan, maar nu ik hem aan een oplader hang laad deze hem maar met 70ma bij 13.8v .
Zou deze accu nog te redden zijn of is het einde verhaal (wat ik zelf denk).
Alvast bedankt!
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
|
niels v.v
Special Member
|
Ik heb dezelfde accu's ook hier staan die weggedaan werden (niet meer geschikt voor beveiligingsdoeleinden). Deze waren ook vrij laag van spanning, ong. 10 volt. Hang ze een tijd aan een voeding van 14,4 á 15 volt en zorg dat de stroom niet groter wordt dan 700mA (1/10 van totale cap.) Je zal zien dat de stroom dan terug loopt na een tijd (ong. 12 uur). [Bericht gewijzigd door niels v.v op 28 augustus 2008 13:34:05]
http://elektronicaniels.webs.com
|
Technokiddy
|
hartelijk bedankt niels ik hang hem boven gelijk aan mijn labo voeding en hou er controle op!
|
niels v.v
Special Member
|
Graag gedaan, let er trouwens wel op dat de spanning niet boven de 15 volt uitkomt, ga dus maar uit van 14,8. Die andere 2 accu's kunnen misschien ook nog wel gered worden (weet ik niet zeker), probeer eens op dezelfde manier. Maar controleer dan wel de spanning, stroom en temperatuur van de accu's.
http://elektronicaniels.webs.com
|
Scheef_schaap
|
Jep als je accu nog zo'n spanning afgeeft is dit een zeer goed teken. Dit betekend dat je platen nog niet onderling in kortsluiting liggen, de lage stroom komt door de sulfatering van de platen. Voorzichtigheid is geboden! Als je met een te sterke stroom laad, zal door gasvorming het loodsulfaat gaan afbrokkelen, met alle gevolgen vandien.
Ik raad je aan om ze gewoon een hele tijd aan je lader te hangen. De stroom zal vanzelf stijgen door het oplossen v/h loodsulfaat.
Groeten!
Tot zover mijn uiterst zinvolle bijdrage! // Beter 1 pint in de hand dan 2 in de koelkast! // Als je al nat bent kan je even goed gaan zwemmen!
|
Technokiddy
|
Ah kijk fantastische informatie!, Ik heb mijn voeding gelimiteerd op 700ma zodat hij rustig kan laden. En inderdaad ik had ook 1 accu die je kon horen "klotsen" als ik hem ronddraaide of op zijn kop hield kon ik het lood los door het zuur horen vallen en tegen elkaar aan slaan. die gaf ook helemaal geen levensteken meer [Bericht gewijzigd door Henry S. op 31 augustus 2008 01:59:57]
|