| Naam |
Bericht |
bobbydrop
|
Ik heb een frequentieregelaar liggen van 0-100 Hz en vermogen van 0,5 HP (370 Watt). Ik gebruik hem voor mijn 3-fasige kolomboormachine waar een motor van 0,5 HP in zit. De reden dat ik een frequentieregelaar gebruik, is dat ik alleen een enkelfasige aansluiting heb in mijn huis. Op de frequentieregelaar staan 5 potentiometers:
1 voor instellen van aanlooptijd
1 voor instellen van uitlooptijd
1 voor instellen van maximum toerental
1 voor instellen van minimum toerental
1 voor instellen van de frequentie (toerental). Met deze meter kan ik de frequentie regelen tussen het max. en min. ingestelde toerental dat ik met de 2 bovenstaande potentiometers heb ingesteld.
Omdat ik wil dat mijn boormachine ongeveer op 50 Hz draait, heb ik de potentiometer van max. toerental ongeveer op de helft gezet (aangezien hij kan regelen tot 100 Hz) en heb ik mijn potentiometer voor het instellen van de frequentie volledig open gezet (maximaal).
Wat is nu het beste voor de levensduur van mijn regelaar? Dat ik de meter voor het afstellen van de maximale frequentie op 100 Hz zet en dan mijn potentiometer voor instellen van frequentie halfweg zet, of omgekeerd, zoals ik het nu heb staan?
Kan het bovendien kwaad dat ik mijn potentiometers altijd laat staan, en enkel de boormachine aanschakel met de on/off schakelaar van mijn frequentieregelaar, of is het beter om altijd vanaf frequentie 0 Hz te beginnen en zacht te laten aanlopen? Het is namelijk niet de bedoeling om echt toerentallen te gaan regelen, ik wil gewoon mijn boormachine snel kunnen op zetten (en dus heb ik de regelaar nu dus ook zo ingesteld dat de motor in +/-1 seconde aanloopt).
Dus eigenlijk is mijn vraag: Hoe gebruik ik mijn frequentieregelaar het beste, zodat hij zo lang mogelijk mee gaat?
|
SparkyGSX
|
Die regelaar kan wel wat hebben hoor, die krijg je echt niet zomaar kapot. Zolang de motor niet te zwaar is voor de regelaar, kun je niet zo veel fout doen, behalve het overbelasten van de motor, waardoor er teveel stroom gaat lopen, en zelfs daar is de regelaar tegen beveiligd.
|
DE OLDE
|
Als je de maximale frequentie op 50 zet dan kun je hem met de normale instelpotmeter nauwkeuriger instellen, verder maakt het niets uit , het powergedeelte heeft echt geen verschiel tussen maximaal 100Hz en dan 50% of 50Hz en 100% , in beide gevallen regelt hij gewoon 50Hz. Het zal wel een oud type zijn omdat je alles nog met potm.in moet stellen en niet softwarematig
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
|
GJ_
Moderator
|
quote:
...of een nieuwe ABB.
www.xj3.nl
|
on7nh
|
geef mij dan toch maar japans spul...Toshiba, Fuji, Mitsubishi....
|
GJ_
Moderator
|
Wat is het voordeel als iets uit Japan komt?
www.xj3.nl
|
bobbydrop
|
Ja, hij kan al wel wat oud zijn. Ik heb hem ook maar 30 EUR betaalt, en hij doet het nog heel goed!
|
GJ_
Moderator
|
Als het een oude is zorg er dan voor dat de motor aangesloten staat voor je de drive start. Oude drives houden niet van open motorkabels, de hele oude gaan gewoon stuk.
www.xj3.nl
|
DE OLDE
|
Alleen destijds Danfoss kon tegen "schakelen" in de motorleidingen, daar zaten toen(jaren 80) al transistorblokken in i.p.v. thyristoren zoals in de meeste anderen toen.
|
SparkyGSX
|
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom dat een probleem was, zo'n regelaar aanzetten zonder belasting.
En hoe doen ze dat met thyristors? Zit daar een circuit bij die door middel van het ontladen van een condensator o.i.d. voor een nul doorgang zorgt? Ik zie anders niet in hoe je de thyristors weer laat sperren.
|
Toeternietoe
|
Gebruiken ze daar GTO 's voor??
Gate Turn Off, ofetewel een triac die je ook weer uit (sperren) kunt sturen??
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (3e wet van Kirchoff)
|
DE OLDE
|
quote: Op 1 september 2008 10:25:55 schreef SparkyGSX:
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom dat een probleem was, zo'n regelaar aanzetten zonder belasting.
En hoe doen ze dat met thyristors? Zit daar een circuit bij die door middel van het ontladen van een condensator o.i.d. voor een nul doorgang zorgt? Ik zie anders niet in hoe je de thyristors weer laat sperren.
Ook in de KTV lijneindtrap werd zoiets toegepast (o.a. Blaupunkt en Metz) Men had dan hinlauf en rücklauf thyristoren. Het komt eenvoudig voorgesteld hierop neer dat 1 thyristor in geleiding komt en dat tussen deze en een 2e thyristor een condensator zit. Als de 2e thyristor gaat geleiden ont laadt de condensator zich tegen gesteld aan de heersende stroom over de 1e thyristor , deze schakelt dan af. Bij FOV's wordt dan de motor spoel in het thyristor circuit opgenomen, bij loskoppelen wordt dan de 2e niet meer gereset en knalt eruit. Er komt nog wel meer bij kijken maar dit is het in principe.
|
GJ_
Moderator
|
quote:
Vroeger, en tegenwoordig geloof ik ook nog wel een enkele keer, voornamelijk bij hogere motorspanningen (middenspanning) en boven de 1MW. Nadeel is de lage schakelfrequentie, maximaal zo'n 2kHz in de praktijk. En dat geeft nogal luidruchtige motoren.
Tegenwoordig zitten er in de meeste drives gewoon IGBT's.
Verder komen MOSFET's naar het schijnt voor (tot 1kW).
In softstarters en enkele typen DC drives worden ook SCR's gebruikt.
www.xj3.nl
|
DE OLDE
|
MOSfets zaten destijds in Danfoss
|
bobbydrop
|
Ik gebruik mijn frequentieregelaar nu zo:
Is dit een goede manier. Ik schakel dus enkel de voeding van de regalaar in en uit om mijn motor te laten starten/stoppen. Voor de rest staan de potmeters altijd hetzelfde (potmeter voor instellen van frequentie staat altijd vol open)
Er is een stukje van mijn afbeelding weggevallen. Uiteraard is de voedingsspanning van mijn regelaar 230 volt, en niet 30 zoals op de afbeelding staat. [Bericht gewijzigd door bobbydrop op 2 september 2008 15:49:01]
|
morc
|
Oef, dat is wel smerig aan en uit zetten hoor, maar goed er zijn regelaars die dat helemaal niet erg vinden, er zijn er ook die na verloop van tijd met wat rook vertellen dat het zo niet zo netjes is/ was.
Welk merk en type praten we eigelijk over ?
Er zal toch wel een inputje op zitten om de motor te starten ? (enable/ start ) [Bericht gewijzigd door morc op 2 september 2008 20:12:39]
waar rook is, is het electronica experiment mislukt.
|
GJ_
Moderator
|
Word toch vaker gedaan. Heb ik nooit problemen door zien ontstaan eerlijk gezegd.
Netjes is het misschien niet maar voor zo'n eenvoudige toepassing goed genoeg. In een nieuwe installatie doe je het idd anders maar voor gereedschap is dit niet ongebruikelijk.
www.xj3.nl
|
bobbydrop
|
Mijn regelaar is er eentje met een vermogen van 0,5 Hp en ook mijn motor heeft dit vermogen. Hij loopt wel zo goed als onbelast aan (kolomboormachine). Dus ik mag mijn schakeling zo gebruiken, zonder dat mijn regelaar stuk gaat?
(Het is ook niet voor alledaags gebruik)
Ik zou ook mijn start/stop van mijn regelaar kunnen gebruiken, maar is dat beter?
|
GJ_
Moderator
|
Mja, ik heb al veel -ook antieke- drives gezien zoals jij ze hebt aangesloten, en nooit problemen gezien die daar door veroorzaakt leken te zijn. Zelf vind ik het niet heel netjes maar in een stuk gereedschap kan ik er mee leven.
Maar de vraag van morc, wat voor een merk en type FO is het had ik voor de volledigheid wel graag beantwoord gezien. Als het nl echt een antieke taart is kan het zijn dat ik terugkom op mn oordeel.
www.xj3.nl
|
bobbydrop
|
Het enige dat er op staat is: "SCAND-AC". Voor de rest is er niets te vinden dat op een merknaam lijkt...
|
bobbydrop
|
Niemand bekend met dit merk?
|
GJ_
Moderator
|
Ik niet, en ik heb er al erg veel gezien moet ik zeggen.
www.xj3.nl
|
morc
|
Heb er ook vele gezien, Google brengt ook weinig hoewel wel iets tegenkwam van een merknaam :SCANDIALOGIC.
Dan zou Scand-ac een ac drive van dit merk zijn ?
voor mij ook onbekend.
|
DE OLDE
|
quote:
Het is SCANDe dat er niet wat meer van bekend is  Staat er ook niet op de print ??
|
morc
|
quote:
Dat doet mischien wel hetzelfde als je eigen plan maar lijkt mij toch wel wat netter.
Helaas zijn er geen gegevens te vinden van deze regelaar, dus kunnen we alleen maar wat gissen (met 20 jaar ervaring in mijn geval)
Probeer het uit en gaat het stuk, 30 euro is nou ook niet weer zo´n bedrag waar je weken van wakker ligt.
Mocht het stuk gaan, heb ik nog wel een drive die het zeker aan kan (is mooi groen) ruilen we hem gewoon om tegen verzendkosten.
|