Moet je het ontwerp ook een beetje kunnen uitleggen of moet je 't gewoon in elkaar zetten als betrof het een Velleman-kitje?
In het eerste geval: probeer je antwoorden niet af te leiden uit wat je vermoedt dat er op zo 'n marshall wel eens zou kunnen zitten, maar probeer het uit het schema af te leiden.
In het tweede geval: beter een Velleman-kitje kopen, dan ben je bijna zeker dat het gaat werken. Want als je op een nagebouwd ontwerp moet gaan foutzoeken en je kent er niks van, weet je ook niet waar gezocht en heb je binnen 10 jaar nog geen versterker.
-------
Ik wil je gerust helpen (en de meeste mensen hier willen dat wel), maar de voorwaarde is dat je je ontwerp een beetje leert kennen. Als je zomaar wat componenten in elkaar gaat klooien dan krijgen we hier binnenkort vragen als "d'r komt niks uit en hij bromt hard, wat kan dat zijn?"... en dan moeten wij weer in onze glazen bol kunnen kijken. Dus, ontleed je ontwerp, en zoek eens wat op.
Wat die kanalen betreft: het heeft niks met "clean" en "crunch" te maken.
Ik zal je even op weg zetten: neem het bovenste kanaal, en bereken eens het volgende:
- de ingangsimpedantie van de versterker als je je gitaar op de bovenste stekker stekker inplugt
- idem voor de onderste stekker van dat kanaal
- en nu eens als er op allebei een gitaar zou zitten.
Om die ingangsimpedantie te berekenen heb je nog een gegeven nodig: de ingansimpedantie van een 12AX7. Wel, die mag je oneindig nemen.
Laat maar eens weten wat je uitkomt, en welk effect je denkt dat dat heeft op de klank.
Vraag 2 tot en met 4

: bekijk nu eens het schema van de 2 kanalen. Ze zijn bijna identiek. Behalve die ene condensator die in plaats van .022µ een waarde heeft van .0022µ. Wat is de functie van die condensator, en welke invloed heeft zijn waarde op de klank? Als je dat weet, ben je al een heel eind.
En die condensator van 500pF, die verandert de klank ook nog een beetje. Hoe?
Wat de fasedraaier betreft, kan ik je verklappen dat dat in het Engels een "phase splitter" heet. Meer info via
deze link.
De fasedraaier heeft niet rechtstreeks met de bias te maken.
Nu we het toch over bias hebben, kan je meteen opzoeken hoe je juist een eindversterker afregelt voor klasse A, klasse AB en klasse B. Dat kan je via voorgaande link ook vinden, bias is een Engels woord (Ned.: ruststroom) en klasse A wordt class A.
Dit is zéér belangrijk, want op je schema staat een potmetertje met daarbij "bias", je moet dus wel zeker weten hoe je die moet afregelen. Dus zal je je moeten afvragen: in welke klasse moet ik deze versterker nu instellen?
Hier ben je weer even mee bezig... Als je je een béétje wil verdiepen in die "theorie" die ik hier vraag (al kunnen we véél theoretischer gaan) dan kan je met een beetje kennis van zaken aan die versterker beginnen.
Als je dat niet wil doen, en liever zomaar wat componenten in elkaar flanst dan ben je binnenkort wellicht een paar honderd euro lichter en heb je een versterker die vreselijk klinkt (als er al klank uit komt) en lampen die erg snel kapot zullen zijn.