Shock Media

Navigatie

gitaarversterker

Forum > Schoolvragen > gitaarversterker << Vorige | 1 | 2 | 3
Naam Bericht
riktw

se el84 is rond de 8 watt, en in pmpo wordt dat:
8 * 2 * 2 * 100 = 3200 watt.
8 watt per buisje, zijn natuurlijk 2 buisjes dus dan heb je 16 watt.
in elke gebruikte luidspreker zit een lage tonen weergeven en een hoge, 2 luidsprekers dus.
dan hebben we 32 watt.
we willen er 100% winst op maken dus dan hebben we ineens 3200 watt.
tada en klaar is kees(of trust)
alles kan en dat moet kunnen!
snel_konijntje

quote:
Op 8 september 2008 17:37:32 schreef Henry S.:
[...]
Doe eens wat aan je spelling: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys

En vertel eens wat je zoal zelf gemaakt hebt.

ik ben nog bezig aan men studies maar ik heb wel al fet versterkers gemaakt(zowel JFET als MOSFET), opamp versterkers heb ik ook al gemaakt en met transistors (en overlaatst heb ik nog een oude 40W autoequaliser gevonde en heb ik ook terug aangesloten en aan de praat gekregen
Henry S.
Moderator

Mooi, een antwoord waar we wat mee kunnen. Geen buizenervaring dus, hou het simpel.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
snel_konijntje

ik speel zelf gitaar en heb al een transistorversterker(gekocht) dus ik wou iets nieuw dus heb ik voor lampen gekozen. waarom iets maken wat je al hebt als je iets kunt proberen te maken wat je nog niet hebt:d
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 8 september 2008 22:12:17]
Sir_j

Hier kan je tenminste fier op zijn als je dat zelf gemaakt hebt (+ eventueel aanpassen aan je noden)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 8 september 2008 22:12:28]
Take my advice!I don't use it anyway
Henry S.
Moderator

quote:
Op 8 september 2008 21:00:53 schreef snel_konijntje:
ik speel zelf gitaar en heb al een transistorversterker(gekocht) dus ik wou iets nieuw dus heb ik voor lampen gekozen. waarom iets maken wat je al hebt als je iets kunt proberen te maken wat je nog niet hebt:d

Spreek ik ook niet tegen, maar dan meteen een Marshall oid na te bouwen is wel erg hoog gegrepen.
Stefaan Van Slycken

Dat 50W te veel is voor huiskamergebruik kan ik wel formeel tegenspreken, ik speel in mijn huiskamer door een setup met een Fender Super Amp uit '62 (2x6L6), een blues deluxe (idem) en een Elka (keyboard amp? geeft zalige bas) met 2xEL34, alle drie tegelijk maar natuurlijk niet op vol volume. En ik woon in een rijhuis (buurman aan de ene kant is weliswaar nooit thuis en die aan de andere kant hardhorig maar soit).

snel_konijntje, als je met fets overweg kan, kan je het met lampen ook. Let wel op want de spanningen zijn véél hoger. Ik heb zelf eens aan 450VDC gehangen (eindtrafo isolatiefout, en dat merk je pas als je het metalen luidsprekerstekkertje (b+) vastpakt en de snaren van je gitaar (gnd)) - de blaren stonden op mijn vingers.

Ik bekijk even het schema van die Marshall, ik weet niet of dat zo 'onhaalbaar' is; een van mijn eerste projecten was een eindversterker met 4xEL34.
Als je er echt serieus aan wil beginnen, zoek dan eerst een leverancier voor voedingstransfo, eindtransfo, lampvoeten, lampen en soldeerbordjes met van die oogjes. Ik heb indertijd materiaal besteld bij Tube Amp Service Yves Pexters, maar ik weet niet of die nog bestaat. Daar kan je ook de "choke" ofte smoorspoel bestellen. Ik weet de exacte waarde niet, maar eigenlijk is die choke niet zo belangrijk.
Qua voedingsspanning: zorg dat je ergens rond de 400VDC uitkomt, neem voedingselco's van 450V of meer. Voor de koppelcondensatoren minstens 250V types maar liever 400V.

Vervolgens zou ik je aanraden om de eindversterker te maken. Die begint vanaf die 22n condensator rechts van de treble-regeling.
A propos, heb je een scoop ter beschikking? Die heb je wel nodig om je eindversterker af te regelen!
Begin dan eens met uit te vissen waartoe een fasedraaier dient en waar die zit.
Als je zover bent kan je beginnen bouwen, als die eindversterker klaar is kan je er eens de line-out van een cd-speler op aansluiten bijvoorbeeld.

En eens dat klaar is kan je je voorversterker maken.
Begin eens met uit te zoeken wat juist het verschil is tussen die 2 ingangskanalen (boven en onder). En zeg niet "een paar waarden van componenten", maar wat je verwacht qua klankverschil.
Je kan deze versterker eventueel maken met 1 ingangskanaal ook (om het een beetje te vereenvoudigen). Je hebt dan nog een halve 12AX7 over, daar kan je eventueel achteraf zelfs een leuke vibrato-schakeling mee maken, of zelfs nog een voorversterkertrapje extra voor meer gain. Maar als je dus het bovenste of het onderste ingangskanaal weglaat, moet je wel de waarde van 1 component aanpassen. Zoek eens uit het welke.

En als je zo ver bent, laat je maar iets horen
Terug van weggeweest wegens andere hobby: foto.stefaanvanslycken.be
snel_konijntje

ik denk dat dat je met een high input en een low input zit. en elke input heeft volgens mee 2 channels. een clean channel en een crunch channel. kan dit?

a over die fasedraaier ik weet niet echt wat het is maar ik denk die bias. en die dient denk ik om de eintrap te kunnen afregelen

mod edit: overbodige en grote quote verwijderd, van twee posts één gemaakt.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 12 september 2008 17:47:55]
bertusvz

Hallo,

Hier zijn nog wat links naar buizen gitaar versterkers.
http://www.educypedia.be/electronics/tubesamplifiersguitar.htm
Boven aan de pagina staan nog meer buizen gerelateerde link-pagina's.

Groeten,
Bertus
Bertus geeft antwoord. PE1BLY. ook bekend van Schakelingen Online Forum en All About Circuits Forum
Stefaan Van Slycken

Moet je het ontwerp ook een beetje kunnen uitleggen of moet je 't gewoon in elkaar zetten als betrof het een Velleman-kitje?

In het eerste geval: probeer je antwoorden niet af te leiden uit wat je vermoedt dat er op zo 'n marshall wel eens zou kunnen zitten, maar probeer het uit het schema af te leiden.

In het tweede geval: beter een Velleman-kitje kopen, dan ben je bijna zeker dat het gaat werken. Want als je op een nagebouwd ontwerp moet gaan foutzoeken en je kent er niks van, weet je ook niet waar gezocht en heb je binnen 10 jaar nog geen versterker.

-------
Ik wil je gerust helpen (en de meeste mensen hier willen dat wel), maar de voorwaarde is dat je je ontwerp een beetje leert kennen. Als je zomaar wat componenten in elkaar gaat klooien dan krijgen we hier binnenkort vragen als "d'r komt niks uit en hij bromt hard, wat kan dat zijn?"... en dan moeten wij weer in onze glazen bol kunnen kijken. Dus, ontleed je ontwerp, en zoek eens wat op.

Wat die kanalen betreft: het heeft niks met "clean" en "crunch" te maken.
Ik zal je even op weg zetten: neem het bovenste kanaal, en bereken eens het volgende:
- de ingangsimpedantie van de versterker als je je gitaar op de bovenste stekker stekker inplugt
- idem voor de onderste stekker van dat kanaal
- en nu eens als er op allebei een gitaar zou zitten.
Om die ingangsimpedantie te berekenen heb je nog een gegeven nodig: de ingansimpedantie van een 12AX7. Wel, die mag je oneindig nemen.

Laat maar eens weten wat je uitkomt, en welk effect je denkt dat dat heeft op de klank.

Vraag 2 tot en met 4 : bekijk nu eens het schema van de 2 kanalen. Ze zijn bijna identiek. Behalve die ene condensator die in plaats van .022µ een waarde heeft van .0022µ. Wat is de functie van die condensator, en welke invloed heeft zijn waarde op de klank? Als je dat weet, ben je al een heel eind.
En die condensator van 500pF, die verandert de klank ook nog een beetje. Hoe?

Wat de fasedraaier betreft, kan ik je verklappen dat dat in het Engels een "phase splitter" heet. Meer info via deze link.
De fasedraaier heeft niet rechtstreeks met de bias te maken.

Nu we het toch over bias hebben, kan je meteen opzoeken hoe je juist een eindversterker afregelt voor klasse A, klasse AB en klasse B. Dat kan je via voorgaande link ook vinden, bias is een Engels woord (Ned.: ruststroom) en klasse A wordt class A.
Dit is zéér belangrijk, want op je schema staat een potmetertje met daarbij "bias", je moet dus wel zeker weten hoe je die moet afregelen. Dus zal je je moeten afvragen: in welke klasse moet ik deze versterker nu instellen?

Hier ben je weer even mee bezig... Als je je een béétje wil verdiepen in die "theorie" die ik hier vraag (al kunnen we véél theoretischer gaan) dan kan je met een beetje kennis van zaken aan die versterker beginnen.
Als je dat niet wil doen, en liever zomaar wat componenten in elkaar flanst dan ben je binnenkort wellicht een paar honderd euro lichter en heb je een versterker die vreselijk klinkt (als er al klank uit komt) en lampen die erg snel kapot zullen zijn.
Psykose

hallo

ik heb voor mijn gip ook een gitaarversterker gebouwd
met buizen pre-amp

komende van http://www.el34world.com/projects/tube_box.htm
maar in plaats van deze dan in een pedaal in te bouwen heb ik hem in een gewone behuizing mee geplaatst.

als eindtrap heb ik gewoon gebruik gemaakt van een TDA 7294
omdat mijn budget het niet toeliet van dit in lampen te doen.

let gewoon op met de spanningen die er gebruikt worden. deze zijn nogal pijnlijk.

zal je zien te mailen omtrent mijn gip hierrond misschien heb je er wat aan .

geen kopier werk he! anders heb je er niets aan en leer je niets bij.
hadv
Golden Member

Kijk ook eens op www.gitaarmarkt.nl, ga naar het Forum en dan onder Zelfbouw. Of zoek binnen het forum naar zelfbouw ervaringen met buizenbakken. Staat heel erg veel nuttigs en ook heel nuttige links.
snel_konijntje

ik moet alles kunnen uitleggen want het is een eindwerk en ik zal is proberen om een antwoord te vinden op uw vragen.
Stefaan Van Slycken

quote:

DAN zijn we nog wel even bezig Al een geluk dat je hier niet in juni mee afkomt.

Misschien is het toch niet slecht om eens op zoek te gaan in de bib, of je ergens een Nederlandstalig boek vindt met wat uitleg; dat Elektuur-boek, waar ik hier niet zo enthousiast over was, bevat dacht ik wel ergens een inleiding tot de buizentechniek, die is wel eens het lezen waard.
Ik denk dat je met een boek sneller en gerichter de basis zal snappen dan met het "sprokkelen" op internet.
Henry S.
Moderator

Gerhard Haas: http://www.elektor.nl/products/books/audio/gitaarelektronica...1434.lynkx
Stefaan Van Slycken

Dat heb ik ook ooit eens in handen gehad denk ik, maar er zijn nog andere, specifiek op lampen gerichte boeken.

Dus, eens in de lokale bib kijken wat je kan vinden is de boodschap!

En anders wil ik mijn eindwerk uit het 6e middelbaar wel eens opsnorren, dat ging ook over versterking met elektronenbuizen.

Van één ding mag je zeker zijn: de jury bestaat meestal uit oudere mensen, die (indien zij iets met elektronica gedaan hebben) de lampen nog hebben meegemaakt. Zij kennen dat onderwerp dus wel een beetje, wees dus voorbereid
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3