| Naam |
Bericht |
Razzia
|
Hallo allen,
Ik heb een versterker op de kop kunnen tikken die ik kost wat kost zou willen herstellen...
wat hij doet (of niet doet):
- toen ik hem voor het eerst testte, vlogen er steeds twee zekeringen door op de secundaire kant. wat beginnen meten en was een condensator die het begeven had aan de voedingskant. probleem opgelost.
- daarna nog steeds geen geluid, maar om de zoveel seconden een eigenaardige plop in mijn boxen.
- ik dacht dat het slechte soldeerpunten waren die dit veroorzaakten, dus ben ik het hele zootje maar terug gaan hersolderen. en ja, hij werktte! paar uur laten spelen zonder problemen. maar voor niet lang, want de dag erna doet hij het weer niet meer en nu blijft het powerled knipperen en springen de relais van de boxen niet aan.
kan iemand mij tips geven aub? of waar ik een schema kan vinden?
ik zou dat toestel kost wat kost willen herstellen want zo'n kwaliteit vind je nog nauwelijks.
alvast bedankt!
|
DE OLDE
|
Klinkt alsof iets staat te ocilleren. Als de zekeringen erin blijven , worden de eindtorren ook erg (te) warm??
Hou je multimeter eens over de voedingselco's op wisselspanning bereik, daar mag geen grote wisselspanning op staan. Zomaar wat tips waar ik na alle slechte solderingen en massa verbindingen te hebben nagezien naar zou kijken.
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
|
Razzia
|
Bedankt voor je reply,
neen, de eindtorren blijven koud. en het powerled op het front blijft gewoon knipperen (doet hij in het begin ook tot wanneer de inschakelvertraging opspringt)
en hij slaat niet aan dus... relais krijgen geen spanning, die zijn het dus ook al niet.
op het eerste zicht zou je denken dat er iets mis is met de eindtrappen, maar dat is het dus niet, want die zijn ook nog goed en krijgen wel spanning toe.
ik denk aan een condensator-probleem, maar ga dat maar eens uitzoeken zonder schema
|
DE OLDE
|
De voeding elco's kun je gemakkelijk herkennen, meet eens of er toevallig een dot wisselspanning op staat, dan is de elco wijlen.
|
Razzia
|
Het is misschien een domme vraag, maar ik dacht dat ik de condensators eruit moest halen om ze uit te meten met een LCR-meter.
Zoals jij zegt: gewoon even aanzetten en met de multimeter meten of er wisselspanning opstaat?
Zal dat morgen even doen en dan laat ik hier nog een berichtje achter wat mijn bevindingen zijn...
alvast bedankt voor de hulp! [Bericht gewijzigd door Henry S. op 30 augustus 2008 18:59:34]
|
MMSoft
|
quote: ...het powerled op het front blijft gewoon knipperen (doet hij in het begin ook tot wanneer de inschakelvertraging opspringt)...
Werkt de inschakel vertraging wel ?
Geregistreerd mikroC gebruiker
|
Razzia
|
nee die schakelt niet in, maar ik ben wel zo goed als zeker dat het probleem daar niet zit. de relais zijn nog goed. probleem is dat ik zonder schema moeilijk kan achterhalen waar de sturing van de inschakelvertraging juist zit... :/ [Bericht gewijzigd door Henry S. op 30 augustus 2008 18:59:43]
|
DE OLDE
|
Razzia je moet het zo zien: De elco's werken als een accu de gepulste gelijkstroom/spanning wordt opgeladen in de elco tijdens de "top" in het "dal" geeft de elco dan weer het vermogen af. Is nu een elco slecht dan meet je gepuslte gelijkspanning is een deel wisselspanning
|
Razzia
|
Ik denk dat ik je begrijp, ik moet dus met mijn multimeter meten over de pennen van de condensators en zien of er geen te erge wisselspanning over staat. maar dat geldt dan enkel voor elco's? niet? wat dien ik dan met de keramische te doen?
Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys even [Bericht gewijzigd door Henry S. op 30 augustus 2008 20:36:29]
|
Henry S.
Moderator
|
Alleen te meten bij de elco's, voor het meten over keramische condensators heb je een scoop of mV meter nodig.
Maar begin daar niet aan, dat is de verkeerde kant uit zoeken.
Als de inschakelvertraging niet schakelt dan kun je haast 100% op gelijkspanning op de uitgang van de versterkertrap rekenen. Toch die eindtrap nog eens nakijken want je eerdere diagnose lijkt me voorbarig.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Razzia
|
Henry,
Ik zal mij even verduidelijken:
die versterker werktte in het begin niet en toen sprongen er steeds twee zekeringen.
ik ben toen beginnen zoeken vanaf die zekeringen en parallel op die twee zekeringen stond een keramische condensator, die verder ging naar een bruggelijkrichter.
die keramische condensator heb ik vervangen en toen sprongen de zekeringen niet meer, maar de versterker sloeg nog steeds niet aan. (inschakelbeveiliging)
toen ben ik beginnen controleren op slechte soldeerpunten en ik heb er enkele gevonden (vooral bij een paar transistoren in de voedingsprint. toen dacht ik dat ik het gevonden had en heb ik hem getest. eerst plopte mijn luidspreker om de paar seconden en ineens was dat gedaan. CD-speler aangesloten en hij werktte. paar keer aan en uit gezet en een paar uur laten spelen op 2 boxen (L+R) werktte perfect.
toen ik hem de dag nadien terug aanzette bleef de ischakelbeveiliging terug uit en was ik weer bij af... dus zit het probleem elders.
belangrijk om weten is dat ik van iedere print, alle soldeerpunten heb hernomen, dus dat is het al niet.
ik vind het echt wel jammer en wil dat toestel herstellen voor mezelf, ik weet gewoon niet meer waar te beginnen. vanavond test ik alvast alle elco's. wie weet...
groeten en bedankt,
jonathan [Bericht gewijzigd door Razzia op 1 september 2008 21:33:05]
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Maar kan weer problemen opleveren, kortsluiting is zo gemaakt, genoeg tegen gekomen.
En meet maar eens of er gelijkspanning op de uitgang (voor het relais) staat.
|
Razzia
|
update:
- Soldeerpunten gecheckt, ok
- gemeten DC op de uitgangen van de eindtrappen: 25VDC (niet goed zeker?  )
- condensatoren (elco's) uitgemeten. te verwaarlozen wisselspanning gemeten. op de zwaarste elco's (die de stroom voor de versterkertrap vlakken) meet ik +/-10VAC
hopelijk weten jullie hiermee ook wat meer...
groeten
|
DE OLDE
|
25 v DC op de uitgang doet de beveiliging aanspreken, daar zit dus de oorzaak van het niet (gelukkig) aanschakelen van de luidsp. Verder 10 v AC op een voedingelco die een voltage van maximaal zo'n 30-50 v DC heeft is veel te veel. Je zult toch de eintrappen moeten nazien en meten op de torren of er iets niet goed zit.
|
Razzia
|
Ik heb de eindtorren allemaal losgesoldeerd en uitgemeten, die zijn allen nog goed.
ik ga nu de voedingselco's lossolderen en de capaciteit meten. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 1 september 2008 20:10:51]
|
Henry S.
Moderator
|
Stuurtransistors doormeten want op de een of andere manier werkt de eindverversterker 'scheef'.
En aub stoppen met onnodige quotes! [Bericht gewijzigd door Henry S. op 1 september 2008 20:12:23]
|
Razzia
|
Henry, U kan dat ook vriendelijk vragen en mij hier niet zo direct afblaffen. we zijn hier allemaal voor onze hobby wat aangenamer te maken en een beetje steun te vragen aan onze collega-hobbyisten.
mocht ik zo slim zijn, zou ik hier niet op het forum moeten zitten leuteren. en ik quote mensen omdat ik dan niet 10 keer hetzelfde hoef uit te leggen.
nogmaals, het kan ook op een vriendelijkere manier.
dit off-topic gezegd zijnde... ga ik nu beginnen met de stuurtrap te demonteren, die zich op een andere (moeilijk toegankelijke) print bevindt.
groeten en alvast bedankt aan de mensen die mij op een vriendelijke en beleefde manier (zoals ik zelf ook ben) reeds uitleg hebben verschaft.
|
Henry S.
Moderator
|
quote: Op 1 september 2008 21:32:29 schreef Razzia:
Henry, U kan dat ook vriendelijk vragen en mij hier niet zo direct afblaffen. we zijn hier allemaal voor onze hobby wat aangenamer te maken en een beetje steun te vragen aan onze collega-hobbyisten.
Een doeltreffende quote uit een ander forum:
quote:
Arrogantie is een interpretatie van zelfverzekerdheid. De interpretatie ligt aan de ontvangende zijde, dus wiens probleem is het eigenlijk???
En ik had er eerder om verzocht.
quote:
en ik quote mensen omdat ik dan niet 10 keer hetzelfde hoef uit te leggen.
Dat is niet de reden... Lees de geposte link nog eens door.
quote:
dit off-topic gezegd zijnde... ga ik nu beginnen met de stuurtrap te demonteren, die zich op een andere (moeilijk toegankelijke) print bevindt.
Hoe zijn de eindtransistoren met die print verbonden?
Want deze waren eerder losgesoldeerd. Of wordt een andere print bedoelt?
Ik bedoel, voor de duidelijkheid, de transistors die de eindtransistors direkt aansturen.
quote:
groeten en alvast bedankt aan de mensen die mij op een vriendelijke en beleefde manier (zoals ik zelf ook ben) reeds uitleg hebben verschaft.
Denigreren is een slechte eigenschap, graag steken onder water achterwege laten.
|
Razzia
|
quote: Een doeltreffende quote uit een ander forum:
quote: quote:
Arrogantie is een interpretatie van zelfverzekerdheid. De interpretatie ligt aan de ontvangende zijde, dus wiens probleem is het eigenlijk???
inderdaad.
Sta mij toe (en dit is zeker geen steek onder water) U erop te wijzen dat het gebruik van leestekens wanneer ze eigenlijk onnodig zijn, heel verkeerd kunnen geïnterpreteerd worden.
ik quote U:
quote: En aub stoppen met onnodige quotes!
quote: En ik had er eerder om verzocht.
dit komt bij mij niet over als een verzoek.
zullen we nu terug overgaan naar de essentie van mijn post?
De stuurtrappen en voorversterker zijn inderdaad ondergebracht op een andere print... en verbonden met draadjes aan de print waar de eindtrap (en ook de volledige voeding) opzit.
|
Henry S.
Moderator
|
Ok, point taken.
quote:
Bevinden zich hier nog andere transistors/componenten.
Ik denk dat gedetaileerde foto's wat helderheid verschaffen.
|
Razzia
|
Henry,
u vraagt, wij draaien  :
foto1
foto2
foto3
mvg [Bericht gewijzigd door Razzia op 1 september 2008 22:27:59]
|
Henry S.
Moderator
|
Duidelijke foto's, drivers zitten idd op de vertikale print, wat een rotstek.
|
Razzia
|
inderdaad... stom he? dat zou dan een kwalitatief hoogstaande versterker moeten zijn, maar die stuurtrappen zitten op een andere print die met onozele draadjes is verbonden aan de print van de eindtrappen... en toch moet het ergens iets klein zijn wat dit euvel veroorzaakt... anders had hij hier vorige week toch niet ineens een ganse tijd staan spelen...
enfin, the search continues.
|
Razzia
|
mensen, ik heb het gevonden!
blijkbaar zat de fout dus niet in de stuurtrap of eindtrap, maar in de voeding.
de spanningsregelaars zitten allen ook op een aparte print, verbonden met flatcables aan de hoofdprint van de voeding. Er zat een slecht contact op een van die flatcables, waar die in de connector zit. Ik heb dit gezien omdat ik begonnen was met de connectoren die spanning leveren aan de stuurprint uit te meten. daar moet 2x15V over staan en ik mat respectievelijk 14 en 1V... zo was het probleem "snel" gevonden.
ik dank jullie allen voor de goed hulp
groeten
|
MMSoft
|
Zeker de 6 polige zwarte flat kabel.
Die ziet er niet zo fraai uit als ik op de foto kijk...
Geregistreerd mikroC gebruiker
|