| Naam |
Bericht |
connect
|
Ik ben opzoek naar een timer die 15 sec afvalt en 45 sec op komt. En eigenlijk moeten deze tijden een beetje in te stellen zijn tot max van 1 min. Dacht zelf aan een ne555 of zo. maar kon geen bruikbaarschema vinden.Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. alvast bedankt voor de inzet.
|
Jasper91
|
waarom niet? http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html.. dan alleen kwestie van de duty-cycle veranderen
'The purpose of my life, is to invent warp drive'
|
connect
|
mmm heb het even bekeken maar betwijfel of ik hiermee wat kan. Ze verwijzen zelf naar een 556 maar dat zal ik eerst eens moeten op zoeken. Heb je misschien ook nog een andere suggestie???
|
MMSoft
|
Tja, ik gebruik daarvoor een PIC12F675 met 2 pot.meters.
Progje er in en klaar is kees...
Geregistreerd mikroC gebruiker
|
connect
|
Das natuurlijk nog makkelijker wat voor progje gaat het om??? kan ik dat oook??
|
MMSoft
|
Een PIC is een Microcontroller, die moet geprogrammeerd worden.
Of je dat kan weet ik natuurlijk niet, maar alles is te leren.
Er zijn meerdere talen waarin je zo'n programma kan schrijven, zoek maar eens rond op die forum, daar is van alles over te vinden... [Bericht gewijzigd door MMSoft op 30 augustus 2008 18:02:26]
|
SparkyGSX
|
En we gooien er nog maar eens een PIC tegenaan...
Ik ben het met Jasper91 eens; dit kun je prima doen met een enkele NE555.
Schakelingen->motorregeling (in de linker balk) doet ongeveer wat je wilt, alleen is de frequentie hiervan veel te hoog. Je kunt de condensator (C1) en/of de regelbare weerstand groter maken om op de goede frequentie te komen. Als je de aan en uit tijden apart wilt kunnen regelen, kun je twee regelbare weerstanden gebruiken. Als het relais niet meer dan 200mA gebruikt, kun je de BUZ11 weglaten, en anders zou ik die toch vervangen voor een BC337 of zo. Vergeet de blusdiode over de relais spoel niet.
|
Henry S.
Moderator
|
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
pros
|
Ik zou voor een (74HC)4040 gaan, geklokt met de netfrequentie. Met een handvol dioden en wat ander klein grut kan je daar alle kanten mee op.
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
|
connect
|
Genoeg stof om in te bijten. Ga eens het een en ander proberen. Alleen een 4040 gebruiken met een hand vol diodes??? tja das dus ook nog even uit zoeken. Maar goed ga gelijk maar eens aan de slag met de 555 eens zien hoe ver ik kom.
|
SparkyGSX
|
een 4040 zou inderdaad kunnen, als de nauwkeurigheid zo belangrijk is. Behalve de 4040 heb je nog wel aardig wat onderdelen nodig om op 15 en 45 seconden te komen.
Als "ongeveer" 15 en 46 seconden ook goed is, is een 555 een stuk gemakkelijker. Dan heb je (voor de minimale schakeling) maar 1 IC, 2 diodes, 1 condensator en 2 potmeters nodig. Ik heb zo'n schakeling wel eens onder het IC voetje van de 555 gesoldeerd.
|
erikvanhoutert
|
ik heb het zelfde ongeveer.
Ik zou willen dat b.v mijn soldeerbout (zelf instelbaar) na b.v 3kwatier á uurtje uitgaat.. maar hiervoor een relais kan schakelen waar ik dus een zoemer aan kan hangen die dan weer b.v 3sec. loopt. Hoe zouden jullie dit oplossen? 2tijd relais.. of 1relais en op de wisselcontacten gewoon een zoemer hangen met een dikke Condensator ofzo?
|
MMSoft
|
Begrijp ik het goed dat je zoiets wilt hebben:
-'Start' de soldeerbout gaat aan
-Na 45...60 min (instelbaar) gaat er een zoemer (eventueel pulserend).
(een druk op 'Start', zorgt ervoor dar de soldeerbout weer 45...60 min verwarmd wordt)
-Als er niets gedaan wordt dan schakelt de soldeerbout na ca. 30 sec. uit.
(de zoemer stopt nu ook)
Als er tussentijds op 'Start' gedrukt wordt begint de tijd opnieuw te tellen en kan er dus 45...60 min gesoldeerd worden... [Bericht gewijzigd door MMSoft op 31 augustus 2008 13:11:57]
|
pros
|
Ik zou een kortere tijd kiezen, en er voor zorgen dat de timer automatisch op nul gezet wordt als de soldeerbout beweegt.
Hier is te zien, hoe ik het zelf gedaan heb. Het bewegen v/d soldeerbout kan ook op andere manieren gededecteerd worden: een lichtsluisje in de standaard, een microswitch in de standaard (die zakt immers een beetje door, als je de bout en in plaatst), een kwikschakelaartje dat aan de bout bevestigd is, enz... [Bericht gewijzigd door pros op 31 augustus 2008 16:13:24]
|
MMSoft
|
Pros: Hoeveel windingen heb je om de trafo gewikkeld ?
Ik zie wel dat 'Pros' dezefde electronica oplossing kies als ik zou kiezen (een microcontrollertje dus  )
Je zou er ook nog een 'Duo LEDje' bij kunnen plaatsen.
-Groen = OK
-Oranje = nog 5 min.
-Rood = nog 30 sec. (de zoemer gaat nu ook) [Bericht gewijzigd door MMSoft op 31 augustus 2008 15:35:21]
|
pros
|
quote: Pros: Hoeveel windingen heb je om de trafo gewikkeld ?
Ik kan het niet meer tellen, maar ik schat dat het er een stuk of 30 zijn.
|
SparkyGSX
|
Een beetje jammer van dit gekaapte topic, eigenlijk. Het probleem van erikvanhoutert lijkt me nauwelijks gerelateerd, behalve dan dat er iets na een bepaalde tijd moet gebeuren. Een nieuw topic was, naar mijn mening, beter geweest en een klein beetje socialer ten opzichte van de TS. [Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 1 september 2008 11:10:52]
|
Henry S.
Moderator
|
Eensch!
En het valt me op dat erikvanhoutert dat vaker doet, dus het verzoek aan hem om het niet weer te doen.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
connect
|
Ik heb inmiddels heeeeelveel goeie ideeen gekregen van jullie ga er mee aan de slag. Laat het nog wel even weten of het gelukt is
|