Shock Media

Navigatie

[NE555] Elko verbinden met relais of SPST

Forum > Algemene elektronica > [NE555] Elko verbinden met relais of SPST
Naam Bericht
oxurane

Ik heb een schema, gebaseerd op een NE555, waarmee ik variabele frequenties kan opwekken.
Voor de elko heb ik een aparte aansluiting gemaakt op het printje. Daardoor kan ik elk gewenste elko erop prikken.

De opgewekte frequentie (pin 3, NE555) wordt verbonden met een pin van de ATMega, zodat ik de opgewekte frequentie ook exact kan weergeven op een LCD.

Momenteel verbind ik de elko met een relais op het schema.
Om het geheel te verkleinen, wil ik graag het relais vervangen door een kleine SPST (NC7SCZ66). Deze heeft een Ron van 5 Ohm.
Mijn vraag is : Zal dit gewoon werken, of zie ik iets over het hoofd ?

Voor de duidelijkheid, heb ik hieronder het schema staan, zoals ik het zou willen bouwen, waarbij ik het relais wil vervangen door een SPST.

C_Hi = "+" aansluiting van een elko
C_Lo = "-" aansluiting van een elko

[EDIT]
Ik weet dat pin OE van de SPST hier niet is doorverbonden met de uC. Ik wou alleen even snel een schema laten zien. OE wordt in werkelijkheid wel aangestuurd.

P.S. De reden van mijn vraag is, omdat ik niet goed weet of er een terugkoppeling van de elko naar de NE555 plaatsvindt. Over een relais kan de stroom 2 richtingen op. Bij deze SPST kan het alleen van A naar B gaan.
[Bericht gewijzigd door oxurane op 29 augustus 2008 14:15:32]
Electronica is nieuw voor me, maar van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Aart

Hum. Wat denk je zelf ? .. Als je een elco alleen maar oplaad, wat gebeurd er dan ?

Ik vind het geheel wat omslachtig, waar is het voor ? Een soort capaciteits-tester ?
AartSite
oxurane

quote:

Ik weet het juist niet. Van een kant vermoed ik dat het kan werken, maar ik weet het niet zeker.
quote:

Ik vind het geheel wat omslachtig, waar is het voor ? Een soort capaciteits-tester ?

Ik geef toe dat het omslachtig kan zijn, maar het gaat mij erom of het kan werken.

[EDIT]
Gezien je reactie van het opladen van de elko, mag ik eruit opmaken dat het niet zal werken, omdat de elko in dit systeem niet kan ontladen. M.a.w. ik kan het beste bij het relais blijven. Tenzij,... ik er nog een SPST anti-parallel op zet ?
[Bericht gewijzigd door oxurane op 29 augustus 2008 14:30:50]
Frederick E. Terman

quote:
Op 29 augustus 2008 14:07:21 schreef oxurane:
P.S. De reden van mijn vraag is, omdat ik niet goed weet of er een terugkoppeling van de elko naar de NE555 plaatsvindt.
Natuurlijk: a) de 555 moet weten wat de spanning op de elko is, anders heeft de hele operatie voor hem geen zin; en b) de 555 moet de elko ook kunnen ontladen.
quote:
Over een relais kan de stroom 2 richtingen op. Bij deze SPST kan het alleen van A naar B gaan.
Als dat laatste waar was, zou het dus niet gaan. Maar - als ik me niet sterk vergis - de clou van die switch is juist dat hij zich als een echte gedraagt. Het zal daarom wèl werken.
oxurane

quote:
Op 29 augustus 2008 14:30:24 schreef Frederick E. Terman:
Maar - als ik me niet sterk vergis - de clou van die switch is juist dat hij zich als een echte gedraagt. Het zal daarom wèl werken.

Hmmm,. in eerste instantie dacht ik dit ook. Maar ik denk dat het juist om de analoge signalen gaat die 1 richting worden opgestuurd (van A naar B). Over een relais kun je analoge signalen sturen, maar inderdaad ook heen en weer. Omdat ik in de datasheet niet goed kan zien wat hierachter steekt, vermoedde ik een soort MOSFET oid. En mij staat bij dat een MOSFET maar in 1 richting geleidt..

[EDIT]
Frederick ! Heel erg bedankt voor je bevestiging. Ik merk dat ik door mijn onzekerheid over de datasheet, over een belangrijk tabelletje op de eerte pagina heen heb zitten kijken.
Bij pin Names, staat bij A : BUS A I/O. Bij B ook iets dergelijks. En I/O staat voor Input en Output.
Nou, bij deze wil ik je bedanken voor de snelle bevestiging ! Ik ga weer verder stoeien met Eagle, waarbij ik deze SPST verwerk.

Ja, omdat ik niet kon zien wat er "onder de motorkap" zat, vermoedde ik een MOSFET, en die geleidt maar in 1 richting. Daarom maakte ik de gedachtenkronkel : dan zal het wel om analoge signalen, die in 1 bepaalde richting lopen.
[Bericht gewijzigd door oxurane op 29 augustus 2008 14:42:43]
Frederick E. Terman

De tussenvoeging "als ik me niet sterk vergis" is een beleefdheidsfrase.
De switch is bidirectioneel, anders zou hij buffer of zoiets heten, en geen weerstand van 5 ohm tussen in en uit hebben.
Kijk ook maar eens naar de databladen van 4066 en dergelijke.
SparkyGSX

Waarom kun je de condensator niet gewoon met een kant aan pen 8 hangen, en de andere kant via een simpel transistortje aan de ground?

Ik neem aan dat je de condensator via een relais wilt aansluiten, omdat je er uit meerdere condensators wilt kunnen kiezen of zo? Kun je de condensator niet gewoon vast aansluiten en de weerstand veranderen?

Kortom: wat is het doel van deze schakeling? Mogelijk is er een betere / eenvoudigere oplossing voor je probleem, terwijl we nu proberen jouw oplossing werkbaar te maken.
oxurane

quote:
Op 29 augustus 2008 15:10:19 schreef SparkyGSX:
terwijl we nu proberen jouw oplossing werkbaar te maken.

Ho ho, ik vraag alleen of de betreffende SPST het relais kan vervangen.
[Bericht gewijzigd door oxurane op 29 augustus 2008 15:41:49]
SparkyGSX

Dat snap ik, maar wat is het doel van dat ding? Waarom wil je de condensator los kunnen koppelen? Zit je perse vast aan een gedeelde ground, of niet?
Frederick E. Terman

quote:
Op 29 augustus 2008 15:10:19 schreef SparkyGSX:
Waarom kun je de condensator niet gewoon met een kant aan pen 8 hangen, en de andere kant via een simpel transistortje aan de ground?
Als je dat doet, kan de elko niet ontladen. De collectorstroom wil maar één kant op.
SparkyGSX

Hmm, ja, natuurlijk.
Zoeken in topic