Shock Media

Navigatie

bepalende factor koptelefoonvolume mp3-speler?

Forum > Audio > bepalende factor koptelefoonvolume mp3-speler?
Naam Bericht
Heimering

Beste elektronica experts,

Aan welke specificatie kan ik zien of mijn MP3 speler krachtig genoeg is om een koptelefoon aan te sturen?
Ik wil graag een grote koptelefoon, die mijn hele oor afschermt aansluiten, maar ben bang dat ik geen volume overhoud. Welke specificatie van de koptelefoon vertelt mij of mijn MP3 speler het aankan? (ik heb een Zen Creative).
Of met andere woorden hoe zie je of een koptelefoon veel of weinig vermogen nodig heeft?

Ik heb heel internet afgestruind, maar kan niets vinden.
Alvast mijn (reuze) dank!!

Vriendelijek groet,
Rob Heimering
Jochem_S
Golden Member

Ik denk dat de bottleneck de impedantie is van je koptelefoon in combinatie met wat jouw Zen daarmee kan. Lijkt me niet echt een issue, maar das een gok van mij.
6502

Je stelt je vraag een beetje raar:
quote:
Welke specificatie van de koptelefoon vertelt mij of mijn MP3 speler het aankan?

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Wat je zoekt is de gevoeligheid van de koptelefoon (ook wel SPL, Sound Pressure Level). Die staat gewoon in het datasheet van je koptelefoon.

Hier wat meer uitleg.

En hier een voorbeeld hoe je dat ziet in een datasheet, hier dus 108 dB, @ 1 kHz, 1 Vrms
Heimering

Heren,

Beiden bedankt voor de input!
Begrijp ik het nu goed?
Ik kijk bij de specificaties en zoek naar de SPL.
Hoe hoger dat getal hoe meer volume?

Dat zou zelfs ik nog snappen!

(jullie hadden waarschijnlijk al begrepen dat mijn TKL (Technische Kennis Level) ongeveer 0,0 is

Nogmaals DANK! en met vriendelijke groet,
Rob Heimering
audiodude

kijk ook even naar de impedantie van je originele dopjes deze zijn meestal iets van 4 ohm,de meeste grote hoofdtelefoons hebben een hogere imp en zullen dus in de meeste gevallen zachter aangestuurd worden.
ik gebruik zelf een lg mp3 met een senheiser van 32 ohm,voor mij gaat dat hard zat,het is personal audio en geen pa dat is wel zo fijn voor de mensen om me heen.
Zoeken in topic