Shock Media

Navigatie

Voeding inschakelen

Forum > Algemene elektronica > Voeding inschakelen
Naam Bericht
Maus1001

Hallo, ik heb een lompe vraag.......

Ik heb een labvoeding gekocht (MCpower Profiline)met 2 knoppen, Voltage en Current.

Nu is de beschrijving in het Duits, hiep hiep hoera, dus ik loop vast. Er staat iets in over de manier van inschakelen, alleen ik snap het niet.

Welke knop moet ik nou wel open zetten en welke niet als ik hem aanzet?

Alvast bedankt
morc

Plaats dan even dat stukje text of een link, kunnen wij het ook lezen.
[Bericht gewijzigd door morc op 29 augustus 2008 16:03:41]
waar rook is, is het electronica experiment mislukt.
rbeckers

Meestal zet je mbv de Voltage knop de spanning op de gewenste waarde en de Current knop op een lage waarde.
Tenminste als je de voeding als spanningsbron gebruikt.
Maus1001

Een link kan ik moeilijk plaatsen..... Als je iets koopt, zit er geen link bij maar een gebruiksaanwijzing.

Concreet is mijn vraag: Als je een labvoeding inschakelt, moeten dan alle knoppen op 0 staan? Gaat hij kapot als dat niet zo is?
rbeckers

Nee, een voeding gaat dan niet kapot. Je mag een voeding inschakelen terwijl die op bijv. 12V staat ingesteld.

Edit:
Welk type MCpower Profiline?
[Bericht gewijzigd door rbeckers op 29 augustus 2008 16:21:10]
Maus1001

Het is de Profiline 1502

Bedankt voor de antwoorden overigens!
[Bericht gewijzigd door Maus1001 op 29 augustus 2008 16:56:58]
msicaron

je kan altijd het stukje tekst overtypen en hier posten of het in een vertaalprogamatje oid (of woordenboek) opzoeken..
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Maus1001

Maar dan ga ik misschien helemaal op een dwaalspoor. Ik heb het idee dat die handleiding niet klopt, gezien het feit dat ze de Voltage en Current knop omwisselen in de beschrijving (benoemt als 6 & 7.

Het ging mij er eigenlijk om of dat ding kapot gaat als de ene of de andere knop reeds aan staat met inschakelen.....

Maar dat heeft RBeckers al beantwoord
morc

Je voeding zal niet stuk gaan maar als je de schakeling tijdens het aanzetten aangesloten hebt, kan die wel stuk.
Eerst voeding aanzetten en instellen en dan pas aansluiten.
rbeckers

De vraag was niet om het aansluiten van iets op de voeding, maar of het voor de voeding uitmaakt of de knoppen niet op 0 staan bij het inschakelen.

Ik stel zelf bijv. vaak een voeding in op 12V en sluit dan de schakeling erop aan. Ook zet ik de voeding dan wel eens uit en weer aan. De voeding zelf moet hier tegen kunnen. Als het een beetje redelijke voeding is, produceert hij in ieder geval geen overshoot. Anders voeding aanpassen of weggooien.
Maus1001

quote:
Op 29 augustus 2008 17:17:15 schreef morc:
Je voeding zal niet stuk gaan maar als je de schakeling tijdens het aanzetten aangesloten hebt, kan die wel stuk.
Eerst voeding aanzetten en instellen en dan pas aansluiten.

OK dan, dat is idd wel zeer belangrijk om te weten; Bedankt!

Hetgeen wat ik wil aansluiten is een tattoo apparaat, dus 2 spoelen (elektromagneet) met een condensator, ik weet niet of dat nog wat uitmaakt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 29 augustus 2008 23:10:29]
morc

quote:
Op 29 augustus 2008 17:26:52 schreef rbeckers:
De vraag was niet om het aansluiten van iets op de voeding, maar of het voor de voeding uitmaakt of de knoppen niet op 0 staan bij het inschakelen.

Wat is er mis met de tip om eerst de voeding aan te zetten en de spanning te controleren ?

Zeker als er meer mensen aan zitten of als je niet altijd de zelfde spanning gebruikt is rook snel het resultaat.
rbeckers

Er is helemaal niks mis met die tip!
Zeker als je niet zeker weet wat er ingsteld staat.

Ik had het alleen bij de eerste keer lezen niet als tip opgevat.
Maus1001

Is iedereen gelijk geschrokken omdat het om tattoo apparatuur gaat?

Ik zet maar gewoon de stroom op 7½ V, het amperage open, zet hem aan en sluuit dan de apparatuur aan,

thks allemaal
morc

Ik schrik niet van een tattoo hoor, loop daar zelf ook mee rond, etenstijd mischien de oorzaak van de stilte ?

Echt gevoelig zijn die spoeltjes niet, kun je nog eens een foutje maken, dat gaat niet vlug in rook op.

Succes
[Bericht gewijzigd door morc op 29 augustus 2008 19:45:58]
BoudewijnEctor
Honourable member

Bij baco hebben ze nu leuke labvoedingen (delta) voor een prikkie te koop. Mocht je er echt niet uit komen, mischien is dat nog een optie?
Het is oud, maar wel 10-slagspot erop en de meters zijn heel accuraat (volgens mijn fluke mm).
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
chuckie
Honourable Member

Kun je daar dan niet beter een vaste voeding voor maken?
Of heb je bij iemand met een olifantenhuid de dubbele stroomsterkte nodig?
Schreeuwen versterkt de stem, maar niet de argumenten.
Maus1001

Uhhh, ik had die Profiline al gekocht...... Ik zal de prijs maar niet zeggen, want ik ben er al achter dat het teveel was, maar ja....

Nee, je moet je spanning kunnen regelen.

Om een voorbeeld te noemen, de buitenlijnen van een tattoo doe je met 3 tot 5 naaldjes, het inkleuren met ruim 12 tot veel meer. Dus dan moet je je spanning omhoog knallen van ± 7 V tot 12V
[Bericht gewijzigd door Maus1001 op 30 augustus 2008 02:50:51]
ken536

Zonde, je had de stroomregeling dus niet nodig gehad.
benleentje

TIP

Als de voeding het toelaat regel dan intern of soms ook extern de spanning af op het max wat het apparaat aankan.

Het kan ook door de potmeter onder spannings regelknop te veranderen en er dan een weerstand mee in serie zetten maar dan moet je daar wel verstand van hebben.

Maar het kan zinvol zijn zodat je niet perongeluk jer tatoo apparaat kapot maakt.
Meten is weten. Maar je moet wel weten wat je meet.
Zoeken in topic