| Naam |
Bericht |
Casper1
|
Maar ik boor m'n gaatjes met een Dremmel-kloon van Gamma: E 17,50 incl. flexibele as + acc. Ik boor met de Flexibele as waardoor ik goed zicht heb op de print. Boort 1 mm als een tierelier. Dremmel en dat andere merk mag dan wel goed zijn, maar z'n prijs is een High Society Image Fantasy voor wat het eigenlijk voorstelt. Leg hem eens naast de prijzen van de kwalitatief uitstekende Bosch boormachines. Voor kwaliteit wil ik best betalen, maar niet voor een fantasie-imago-merk.
|
Eagle666
|
quote:
Ik kon het niet vinden maar het is er dus wel, leuk! Denk dat ik een uitgebreidere set wil dan  .
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote:
quote:
Vergeet het maar!
Zo'n kruistafel(tje) is gewoon nutteloos čn onbruikbaar op een kolomboormachine, en des te meer op de (mini)TBM220.
Ik heb ooit op Ebay op een KT70 geboden (20 Euro).
Achteraf tot de conclusie gekomen dat dit een nutteloze aanwinst was.
Gelukkig ben ik in de laatste minuut op 20.5 Euro overboden geweest...
De nuttige werkoppervlakte van de KT70 kruistafel is 134x46mm, dus zo goed als niets (zelfs geen frontpaneeltje voor een minivoeding).
Ik heb zelfs de KT150 (voor de grote TBH kolomboor) overwogen, nuttige werkoppervlakte 150x150mm.
Ook gelukkig van afgezien: Een kolomboor is GEEN freesmachine! Je hebt geeneens een regelbare VASTE diepteregeling (op de dieptehendel na).
Om te frezen heb je minstens de Proxxon BFB2000 of de BFW 40 freesstandaard nodig.
Amen.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
alex278
|
quote:
Amen. Voor degenen die zo'n ding wel willen gebruiken als freesmachine: niet huilen als je ontdekt dat-ie 'niet recht freest'.
Een echte freesmachine heeft een ontzettend stijf bed; dat lukt in de praktijk alleen maar als-ie gemaakt is van een flink blok staal. Een goede freesmachine is dan ook niet te tillen. [Bericht gewijzigd door alex278 op 31 augustus 2008 17:42:06]
|
Eagle666
|
Het wordt wel aangeboden voor bij de TBM 220. Verder is die BFW 40 is zelfs goedkoper dan de TBM 220  . Maar het probleem is dus de niet vloeiende instelling van de boorsnelheid en de hoogte (diepte) instelling?
Wat ik mij nu zit af te vragen is of ze die kruistafel dan mogelijk aanbevelen niet om te frezen met de TBM220 maar om nauwkeurig te boren? Bv als je preciese afstanden tussen boorgaten wil enzo?
edit: correctie de BFW40 is alleen de motor. Daar moet de KT150 bij als kruistafel en de BFB 2000 is de boor- en freesbank. Dan heb je toch sneller de FF230 nodig.
Oh is deze mischien iets: de MF70?
Ok, massieve bodem, maar voor hobbywerk mag je toch wel een iets goedkopere variant nemen?  Of vinden jullie alle freesmachines van Proxxon niets? [Bericht gewijzigd door Eagle666 op 31 augustus 2008 17:46:03]
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote:
Voor precisieboren nog wel bruikbaar, niet om te frezen.
quote: edit: correctie de BFW40 is alleen de motor. Daar moet de KT150 bij als kruistafel en de BFB 2000 is de boor- en freesbank. Dan heb je toch sneller de FF230 nodig.
Vergissing mijnentwege.
Je hebt inderdaad minstens de BFB2000 standaard čn de KT150 kruistafel nodig.
In de BFB2000 kan je standaard boormachines met 43mm hals gebruiken (of de BFW40 natuurlijk).
quote:
Nog beter om te frezen natuurlijk.
De MF70 heeft dan wel maar de kleine KT70 als kruistafel.
quote: Ok, massieve bodem, maar voor hobbywerk mag je toch wel een iets goedkopere variant nemen?
Zeker!
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
pros
|
Als je metaal wil frezen ben je toch al snel 1000 euro kwijt aan een bruikbare machine. Frezen is nu eenmaal iets gans anders dan gaatjes boren...
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
|
stefsky
|
quote: Op 31 augustus 2008 15:38:52 schreef Casper1:
Maar ik boor m'n gaatjes met een Dremmel-kloon van Gamma: E 17,50 incl. flexibele as + acc. Ik boor met de Flexibele as waardoor ik goed zicht heb op de print. Boort 1 mm als een tierelier.
hoe doe je dat?
printen boren met een flexibele as, zonder boren te breken?
If everyone thinks alike, no one thinks very much
|
Casper1
|
We hebben het hier toch wel over kleine gaatjes boren in koper op pertinax- of epoxy-PCB's, of heb ik de topic niet goed gelezen? Zelfs in 2mm aluminium plaat sjees ik ermee doorheen. Voor in staal is het een ander verhaal; daar heb ik m'n kolomboormachine voor.
Koper van de printplaat freesen? Als dat zou kunnen, graag, want etsmiddel is zo moeilijk te krijgen en is milieubelastend. Maar hoe maak je dan hele smalle scheidingssporen? Heeft iemand al eens gedacht aan printplaat laseren?
|
Eagle666
|
De freesmachine wilde ik niet hebben om printplaten te frezen. Daar heb je een aardige nauwkeurig systeem voor nodig en uiteraard pc bestuurd. Met de hand lijnen frezen is niet echt handig.
Voor mijn toepassing gaat het om het freezen van aluminium. Uiteraard handig bij frontpanelen maar ik wil ook massieve blokken aluminium frezen.
Gedacht aan laseren ja, gedaan of kennis van nee. Heb het wel eens nagevraagd aan iemand die prof. lasers verkoopt. Het (blanke) koper reflecteerd en dat is een probleem. Zou je moeten lakken of afdekken met een niet reflecterende toplaag. Verder heb je een redelijke laser nodig, 30 a 40 Watt. Voor voeding en laser samen kun je dan een redelijke prijs neerleggen (en dan ben je er nog lang niet). quote: Koper is met lasers goed weg te branden, ALS HET KOPER MAAR NIET BLANK IS. Blank koper weerkaatst de golflengte van rode, yag en CO2 lasers te goed. Voor verbranding of verdamping is absorbsie nodig, dat kan meestal al, door de folie op de koperzijde te laten zitten of het koper van een laagje spuitverf te voorzien. Uit wat de bewerkers van dergelijke materialen mij vertellen, is een CO2 laser met een output van 30-40Watt voldoende, de beschreven resolutie is door een convergentielens eenvoudig te halen, de rest van de resolutie is dus afhankelijk van de mechanica/aansturing.
Beschreven resolutie was reactie op mijn specs dat ik printplaten van max 100 bij 100 cm wou bewerken met een nauwkeurigheid van tenminste 0,1 mm. [Bericht gewijzigd door Eagle666 op 1 september 2008 09:00:49]
|
vdbeke
|
Ik heb mail terug gehad van Siebershop, als we in het totaal 10 machines kopen krijgen we ze aan €133.85 Ik heb het eens uitgerekend en dan zou dit op 5.339% korting komen op de prijs van op hun webshop.
Nu heb ik eens gevraagd als dit ook geld voor de accesoires van de tbm 220.
EPR, producent van didactisch materiaal, aluminium reclame frames http://www.epr-online.be/
|
Eagle666
|
Is dat dan inclusief of exclusief verzending? Want dan heb je uiteraard meer korting. Anders is het niet echt veel maar alle beetjes tellen uiteraard  .
Bij een "echte" IA koop je uiteraard rechtstreeks bij de fabriek (hint hint)  . [Bericht gewijzigd door Eagle666 op 1 september 2008 18:59:16]
|
vdbeke
|
exclusief, oké ik ga Proxxon zelf eens contacteren.
EPR, producent van didactisch materiaal, aluminium reclame frames http://www.epr-online.be/
|
prowl
|
Ik heb zelf ook de Proxxon boormachine, en ben hier zeer tevreden over! Ik vind het een aanrader.
|
shiptronic
Golden Member
|
quote:
Is het mogenlijk dat je 2 prijzen vraagt? in en ex de kruis tafel, voor het verzenden zal het niet veel uitmaken.
heb wel belang in de machine , met kruistafel. [Bericht gewijzigd door shiptronic op 1 september 2008 20:57:29]
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
|
Eagle666
|
Oh, ik dacht niet dat je gehoor zou geven aan mijn hint  . Het is meestal wat meer werk en geregel als je rechtstreeks bij de fabriek gaat kijken, vaak ook omdat die vaker in een ver land staat (invoerrechten, kosten simpelweg hoger tgv de afstand, etc). Maar leuk dat je het probeert, ik ben wel benieuwd wat ze daar zeggen.
|
vdbeke
|
Ik heb gisteren een mailtje terug naar Siebershop gestuurd en heb antwoord gehad.
Als we minstens 5 toestellen (tbm 220) kopen dan krijgen we ze aan de prijs van €133.85, maar dat is dan ook echt het minimum. De verzendkosten naar ieder bedragen €9,50.
In principe is er niets verandert, maar ik had gevraagd als het mogelijk was dat zij alles naar jullie toe verzenden als ik hen de adressen ed. bezorgden, want anders word het te duur kwa verzendkosten. En dat kan allemaal 
Ivm de kruistafel, zal de prijs dan €69.95 worden als er maar één besteld word.
Van de fabrikant zelf nog niets gehoord.
Wie is er nu echt geďnteresseerd en wie wil wat, stuur mij aub een mailtje zo kan ik eens bekijken als er van sommige dingen veel besteld word en dan kan ik eens polsen als er wat korting gegeven kan worden bij de grotere aantallen.
het gaat over volgende producten:
tbm 220
spankop
kruistafel
klemstuk
als je nog iets anders interessant moest zien, mail het dan ook even en zet het even hier neer, misschien zijn er nog andere geďnteresseerd!
|
vdbeke
|
Ik heb de proef op de som genomen en heb de tbm 220 bij Siebershop besteld. Gisteren heb ik de tbm ontvangen. Ik vond de service wel iets minder als begin dit jaar. Mails werden pas een paar dagen later beantwoord. Maar voor de rest was het inorde, dus voor de mensen die moesten twijfelen.
Alles werd netjes verpakt en product werkt prima en voelt stevig aan.
Heeft ondertussen een mooi plaatsje gekregen.
maandag 20 oktober bestelling geplaatst
woensdag 22 oktober betaald
vrijdag 31 oktober betaling bevestigd en producten verzonden
dinsdag 4 november bestelling ontvangen
Het werd verstuurd met GLS, gelukkig heb ik geen problemen ondervonden met de levering zoals Turbokeu.
Een mooie koop kunnen doen, scheelt me toch €40 als ik hem hier bij de lokale DHZZ moest kopen.
|