Shock Media

Navigatie

Woofer door dummyload vervangen

Forum > Audio > Woofer door dummyload vervangen
Naam Bericht
wutske

Ik heb hier een stereo installatie staan waarvan een van de twee woofers kapot is. Met 1 woofer kan er ook geleefd worden (nieuwe kost teveel) dus zou ik deze willen vervangen door een dummyload, maar ik zit met enkele vragen.
1) is zo'n dummyload echt nodig ? Ff ter informatie, de twee woofers zaten in de kast tegenover elkaar, dus ga ik ervanuit dat beide een identiek signaal krijgen, maar dan in fase gedraaid. Tussen de woofers en de versterker zit nog een passieve filter.
2) Zou de warmteontwikkeling een probleem kunnen zijn ? De kast is ongeveer 40x15x25 en de poort is 55mm in diameter.
3) Zijn een paar vermogenweerstanden (in totaal 4 Ohm) in parallel genoeg, of is voor permanent gebruik de dummyload die hier bij de schakelingen staat beter ?

//edit: heb is gepiept, ziet er naar uit dat het een simpele crossoverfilter is en dat er dus een woofer voor links en een woofer voor rechts is.
[Bericht gewijzigd door wutske op 29 augustus 2008 18:01:47]
wutske

Is er niemand die hier een antwoord op kan geven :s .

Ik vermoed dat het niet echt nodig is om een dummyload te gebruiken. Normaal gezien zouden de luidsprekers door de crossover in parallel moeten staan dus als ik de woofer weglaten wordt de totale impedantie hoger (en de belasting voor de versterker lager).
Bovendien ... als er enkel hoge frequenties worden afgespeeld is het vermogen door de woofer opgenomen toch verwaarloosbaar.

Of niet ?!?
Fuzzbass

Werken de woofers in het zelfde luchtvolume, en/of zitten ze met de voorkanten tegen elkaar (ook wel isobarisch genoemd)? Dan zal de box zeer zeker minder goed gaan klinken met 1 woofer! Alleen als beide woofers elk een eigen luchtvolume hebben dan kun je 1 woofer afkoppelen.

Het filter is een ander verhaal. Het is gemaakt voor een bepaalde impedantie, als die verandert dan verschuift het kantelpunt van het filter. Een dummyload is dus sterk aan te raden, tenzij de woofers elk een eigen filter hebben, maar dat is zeldzaam.
| Elektronica: Fuzzcraft | Fotografie: Fuzzphoto |
wutske

Ze zitten met hun voorkanten tegen elkaar, maar hebben wel hun eigen luchtvolume. Dat de geluidskwaliteit wat minder werd maakte niet zoveel uit gezien het ding (wat indertijd wel €2000 had gekost) in de garage staat.

Is een paar vermogenweerstanden in parallel zetten (bv. 4x16 Ohm), voldoende gezien de woofers sowieso maar voor een beperkt frequentiebereik gebruikt worden ?
En hoe zit het met de warmte ? De omstandigheden zijn namelijk niet zo schitterend, een hoge C/W in kleine, geïsolleerde ruimte.
Zoeken in topic