Shock Media

Navigatie

Coax doorverbinden

Forum > HF > Coax doorverbinden
Naam Bericht
Twabi2

Gegroet,

mijn vader kwam daarnet bij me met het volgende probleem:
de televisie verhuist in onze woonkamer naar de andere kant, waardoor de coax-aansluiting verlengd moest worden.
Dit heeft hij opgelost door een nieuwe kabel langs de muren te trekken, en op de oude stekkerdoos een doorverbind-stekkerdoos te plaatsen (nummer 12-696 op deze pagina).
Nu krijgt hij aan de nieuwe "eind-stekkerdoos" een verschrikkelijk slecht/geen signaal. We dachten dus aan een knik in de kabel of een foute impedantie ofzo, dus probeerden we de tv op de nieuw gekochte doorverbind stekkerdoos te plaatsen, zonder de nieuwe kabel aan te sluiten...Zelfde probleem.
Ik ken eigenlijk niets van coax kabels, en ik kon niet meteen meer info over iets dergelijks vinden,
dus kom ik jullie om raad vragen.
Heeft er iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?

-Toine
The Space Shuttle Simulator
Arco

Diverse mogelijkheden:

- Sluiting in kabel/aansluiting.
- Verkeerde dozen (staat niet bij wat voor dozen het zijn)
- Verkeerde kabel (moet 75 ohm zijn)
- Eindweerstand ontbreekt
- Mantel niet aangesloten

Je kunt trouwens gewoon een koppelstukje gebruiken. (bijna overal te koop)
http://www.onderdelen-online.nl/product_info.php?products_id=1322
Arco
Pertinax

Toevallig niet de radio-aansluiting gebruikt voor TV?
Meten is (z)weten.
Fantomaz
Golden Member

Twabi2 is .BE
Dus ik weet niet hoe de boel daar in elkaar steekt, maar in .NL is het zo dat de eerste Contactdoos altijd een Galvanisch gescheiden AOP dient te zijn.

Dat je die kabel wilt verlengen is natuurlijk wel mogelijk, maar dan moet je wel garant kunnen staan voor de kwaliteit van de kabel, de koppeling én de wandcontactdoos die je wilt gebruiken.

Waarschijnlijk (ik kan die website van jou niet ontcijferen) doel jij op het plaatsen van een rijgdoos.
Dus signaal erin en via een coaxkabel ook weer signaal eruit.
Je weet daarbij niet wat de verliezen zijn voor de uitgang.
Als je die oorspronkelijke hoofdaansluiting nou weet te handhaven met een ééngats AOP, zoals wij hier de TRAS1000 gebruiken, blijft dat je "hoofdaansluiting" en kun je "rommel" richting je kabelaar enigszins beperken.

Je hebt dan meteen een punt waarop je eventueel je signaal zou kunnen testen.
De kabel die je reeds getrokken hebt, kun je daar dan voorzien van een Female stekker. Aan de andere kant van je kabel kun je vervolgens een wandcontactdoosje hangen.

-Wat is je storing overigens?
-Welke signalen zijn zwak en welke zijn goed/beter?
-Kun je dat uitdrukken in frequenties?

Heb je een breukje in je kabel of in je connector(!), heb je doorgaans veel verzwakking in je lagere, en minder in je hogere frequenties.
Maar als je de kern van je connector te dicht (of zelfs tegenaan) bij de metalen behuizing hebt liggen... Of het aardscherm ligt tegen of te dicht bij de kern, zal dat juist je hogere frequenties onderuit halen.
Losse veters hoeven geen probleem te zijn, zolang je stappen maar groter zijn dan de lengte ervan. Pas als je korte stappen móet nemen, gebeuren er ongelukken.
Stefaan Van Slycken

"rijgdozen" ofte GEDU's hebben een hoge aansluitverzwakking (ca 12dB); dat kan al avondoende zijn om storingen op het signaal te veroorzaken.

Als je de originele aansluitdoos niet meer nodig hebt kan je de kabel ook doorverbinden door middel van 2 f-connectoren en een aansluitstukje...

Een vaak voorkomende fout is dat mensen de mantel (afscherming) niet aansluiten.
Terug van weggeweest wegens andere hobby: foto.stefaanvanslycken.be
Fantomaz
Golden Member

quote:
Op 29 augustus 2008 23:12:52 schreef Stefaan Van Slycken:
Als je de originele aansluitdoos niet meer nodig hebt kan je de kabel ook doorverbinden door middel van 2 f-connectoren en een aansluitstukje...

Is toch niet aan te raden.
De gebruiker heeft vaak niet de juiste middelen om een goede verbinding te maken, waardoor er gemakkelijk oxidatie kan komen tussen de connector en het aardscherm.
Dat wil nog wel eens een bron van ruis worden richting kabelaar.
Dat gaat ook op voor de doorgaans minder goede kwaliteit van de gebruikte Coax.

Hetzelfde geldt voor het niet gebruiken van een galvanische scheider. Als je een TV hebt die de 50Hz doorzet naar de coaxkabel, via de modulator, zal deze spanning ook het wijknet opdrukken.
En wat dacht je van potentiaalverschillen tussen de aarding van de Coax en de aarding bij de klant?
Stel de klant voor met een stereoinstallatie met een flinke versterker. Volgens de norm geaard want het is nogal een metalen beest...
Klant wil zijn TV geluid over de speakers horen en plugt dat door...
De chassisdelen van de TV zijn nu verbonden met die van de versterker.
Dan heb je een beroerde aardlus wanneer de aarding van het CAI net een flink end verderop geslagen is en een ander potentiaal heeft.
Losse veters hoeven geen probleem te zijn, zolang je stappen maar groter zijn dan de lengte ervan. Pas als je korte stappen móet nemen, gebeuren er ongelukken.
Twabi2

Blijkbaar was het genoeg om het schroefje iets minder hard aan te draaien....

Ik vind het allemaal maar vreemd, maargoed, ik ken weinig tot niets van dergelijke installaties.
Het ging om het signaal van de kabelaar (telenet) dat van de splitter naar een stekkerdoos in de muur ging (TV en Radio).
Dus om je vragen te beantwoorden Fantomaz:
- TV was bijna volledig ruis, digicorder (digitale decoder voor TV) gaf aan dat er geen goed signaal was, zonder beeld
- Geen idee welke goed/slecht zijn, laat staan de frequenties. Als ik zenders.be mag geloven, zitten die tussen 150 en 450... (geen vermelding van eenheden, zal wel MHz zijn zeker)

Alleszins, allemaal bedankt voor de geboden hulp, ik ga nog wat bijlezen over dit hele gedoe,
want ik voel me net weer het kleine jongetje dat ziet dat je diodes maar in 1 richting kan gebruiken
Als er iemand een verklaring denkt te hebben voor het hele voorval, laat maar horen!

Nog eens bedankt, ook namens mijn vader,
Toine
The Space Shuttle Simulator
echtepino

Volgens mij niet zo heel academisch.
Bij (slechte) schroefaansluitingen gecombineerd met hele dunne coax draai je gewoon de (te) dunne binnenader kapot.
Je hebt dan geen aansluiting meer.
Word lid van de Benelux DX Club
Fantomaz
Golden Member

en om daarop in te haken:

Hoe hoger de frequentie, hoe gemakkelijker het signaak over een "breukje" springt.
Net als bij een condensator. Dat zijn twee punten die zo dicht tegen elkaar liggen dat hogere frequenties daar steeds gemakkelijker doorheen gaan, naarmate de frequentie hoger wordt.
Het signaal "springt" dus als het ware over de breuk heen.
Heb je echter de kern te dicht tegen de massa, of ligt hij er echt tegen aan, zal het signaal dus ook gemakkelijker overspringen naar de massa ipv je TV ingaan.
In dat geval is het dus omgekeerd. Hoe hoger de frequentie, hoe zwakker het signaal, snap je...
Zoeken in topic