Shock Media

Navigatie

slechte klank uit luidspreker

Forum > Audio > slechte klank uit luidspreker
Naam Bericht
STINO88

Hallo,

We hebben een probleem met onze STK 4733 luidsprekers info over STK 4733
. Het betreft full range luidsprekers met 2 x 15 inch woofer per speaker. Onze luidsprekers zijn 4 jaar oud en hebben tot enkele uren geleden fantastisch gewerkt.
Uit één van de luidsprekers komt ineens een zeer schelle klank. De hoge tonen klinken veel luider dan normaal en de lage tonen worden bijna niet meer weergegeven.

Wij denken aan een probleem met de filter, hebben jullie nog andere ideeën of weten jullie wat we kunnen doen om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt!
[Bericht gewijzigd door STINO88 op 29 augustus 2008 23:00:39]
Scheef_schaap

Ofwel heeft je subwoofer het begeven, is er een draadje losgekomen v/d filters, een goede subwoofer-filter (40db/dec) bestaat uit een spoel in serie & een condensator over de woofer. Check of die spoel niet onderbroken ligt, je de conus v/d woofer nog goed kunt bewegen.

Is er hier een probleem > Subwoofer

Neen > Kijk of de condensator naar de tweeter niet intern in kortsluiting ligt, gebruik een Ohm-meter.

In kortsluiting > Vervang die condensator

Neen > Check of het je versterker / apperatuur niet is, sluit eens een andere box aan.
Tot zover mijn uiterst zinvolle bijdrage! // Beter 1 pint in de hand dan 2 in de koelkast! // Als je al nat bent kan je even goed gaan zwemmen!
Hugo Welther
Moderator

Woofer overleden vrees ik met grote vrezen.
Openschroeven en meten.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
STINO88

Scheef schaap, bedankt voor het snelle antwoord.

De versterker kunnen we al uitsluiten, we hebben kanaal A en B omgewisseld en de luidspreker bleef hetzelfde probleem vertonen.

We zullen de filter controleren, bedankt voor de tips!

@Hugo, bedoel je met "meten" of we een weerstand van 4 ohm meten bij de luidspreker?
[Bericht gewijzigd door STINO88 op 29 augustus 2008 23:04:08]
Hugo Welther
Moderator

4 ohm zal je niet meten, de DC weerstand van een speaker is lager.
De opgegeven 4 ohm is de wisselstroomweerstand of impedantie.
STINO88

Dus als ik minder dan 4 ohm meet, is de speaker nog ok, en als ik meer of niets meet is er een probleem?

Kan vocht of zand iets te maken hebben met het probleem? De speakers staan in de week gestockeerd in onze garage en deze is eigenlijk vrij vochtig. De speakers staan momenteel in een zaal waar een beachparty doorgaat, gisteren hebben ze 50 ton zand in de zaal gespoten terwijl luidsprekers al stonden opgesteld. Het is dus best mogelijk dat er zand in de luidsprekers zit...
nijhuisr

Als zand een probleem zou zijn dan moet het wel erg stuiven. Als de 3,5 ohm DC meet dan zit het wel goed.

De woofers staan via een spoel die bijna niet stuk kan, schel klinkende HF drivers komen door doorgebrande weerstanden.

Even het filter checken op sluiting ed.
STINO88

Misschien een stomme vraag maar ik wil toch zeker zijn, ik moet de luidsprekers toch lossolderen van de filter alvorens de weerstand van de speaker te meten?
Hugo Welther
Moderator

Ja, je moet de speaker lossolderen.
Anders meet je waarschijnlijk een spoel of weerstand in het filter i.pv. de speaker.
STINO88

Het probleem is opgelost!

Onze luidsprekers zijn vorige week naar een bedrijf geweest om er wielplaten onder te monteren. Deze firma heeft de speakers uit de luidspreker gehaald om de niet te beschadigen tijdens de werken en ik vermoed dat ze bij het terug monteren van de speakers een fout hebben gemaakt bij het aansluiten.
ik heb met een 9V batterij verbinding gemaakt met de connector van de luidspreker en je ziet duidelijk dat de ene woofer naar voor komt en de andere naar achter wordt getrokken.
Dus lijkt het me logisch dat dit een verklaring is voor het probleem.

Iedereen in elk geval bedankt om mee te zoeken naar een oplossing voor dit probleem!
Jochem_S
Golden Member

Lijkt me wel een verklaring voor beroerd klinkend geluid, maar niet in de vorm waarin jij het beschrijft. Wat wel kan is dat ze méér hebben omgewisseld dan alleen dat... Even openschroeven dus.
Zoeken in topic