Shock Media

Navigatie

LED kortsluitvast maken

Forum > Algemene elektronica > LED kortsluitvast maken
Naam Bericht
V-hasj

Hallo, ik ben op zoek naar een schema waarmee je ervoor kan zorgen dat een LED gedurende korte tijd een kortsluiting kan weerstaan. De bedoeling is namelijk het volgende: om vuurwerk te kunnen lanceren heb ik zelf een console gemaakt, en er zijn 5 "kanalen" op. ik heb dus een keuzeschakelaar en ik zou willen kunnen zien op welke keuze deze staat aan de hand van een LED. Om het vuurwerk aan te steken maak ik heel even een kleine kortsluiting. De transfo die ik gebruik is al vrij zwaar en deze kan het wel aan, maar ik vrees ervoor dat ik mijn LED's zal opblazen wanneer de transfo kortgesloten wordt... De transfo is 26V gelijkspanning, en de LED's nemen een standaardstroom op van 20 mA.
Dank bij voorbaat
shiptronic
Golden Member

gezien de vraag die je steld,een beetje het/je niveau aan geeft, en je met zaken bezig bent die niet geheel ongevaarlijk zijn, vewacht ik helaas een slotje voor je .

Maar ala, de LED zal niet stuk gaan door het kortsluiten van de voeding, de tansfo wel

de LED zal tijdens de korsluiting even uitgaan omdat de voedings spanning 0V word en alle srtoom door de kortsluitng loopt.

zodra de sluiting opgeheven word komt de voeding spanning op (als trafo nog niet gesneuveld is) en zal de LED weer branden.

als je verder geen grote spoel gebruikt die een piekspanning genereerd zal het wel los lopen
[Bericht gewijzigd door shiptronic op 30 augustus 2008 22:33:50]
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Scrap

Led's zullen idd het laatste zijn waar je voor moet vrezen aangezien de spanning uit je trafo bij kortsluiting alleen maar zal dalen, de led's zullen dus alleen maar minder stroom te verduren krijgen...
CMIIW - Poefff...
leime

Een 2de trafo en een 2 polige schakelaar zou ik zeggen. (als het los moet maar zoals Scrap al zegt het is niet zo erg voor kortere tijd)

Maar ik ben het eens met shiptronic het is illegaal en dat is weer illegaal op dit forum
[Bericht gewijzigd door leime op 30 augustus 2008 22:34:04]
Waarom ligt iets toch altijd op de laatste plek waar je zoekt? M'n webstekie
alex278

V-hasj

Bedankt voor de reacties, maar voor zover ik weet is vuurwerk nog steeds niet bij wet verboden, en door het vanop afstand aan te kunnen steken maak je het alleen maar veiliger...
Hugo Welther
Moderator

Even een stukje uit de FAQ
quote:
Illegale praktijken
Illegale praktijken (cracks, warez, torrents en dergelijke) zijn niet toegestaan. Het bouwen of aanwijzingen geven tot bouwen van explosieven, ontstekers, spudguns, tazers, coilguns of andere schietwerktuigen is verboden op het forum.

Dit valt onder de ontstekers.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 30 augustus 2008 22:47:14]
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
Stijn S

quote:
Op 30 augustus 2008 22:41:32 schreef V-hasj:
Bedankt voor de reacties, maar voor zover ik weet is vuurwerk nog steeds niet bij wet verboden, en door het vanop afstand aan te kunnen steken maak je het alleen maar veiliger...

quote:

Illegale praktijken
Illegale praktijken (cracks, warez, torrents en dergelijke) zijn niet toegestaan. Het bouwen of aanwijzingen geven tot bouwen van explosieven, ontstekers, spudguns, tazers, coilguns of andere schietwerktuigen is verboden op het forum.
[/url]
Zoeken in topic