| Naam |
Bericht |
marcel.L
|
Hallo, het is al een tijdje geleden dat ik hier was maar zit met de volgende vraag, (heb het net al zowat rondgezocht maar kan niets positiefs vinden )
Daar ik wat aan het experimenteren ben met een windturbine gemaakt met een dc motor (Amatek 30 VDC) ((http://www.mdpub.com/Wind_Turbine/index.html )) - deze geeft op 370tpm een spanning van 30 volt en zelfs tot meer dan 100 watt, deze zou een batterijbank van 12v kunnen laden via een "charge controller" die de batterij oplaad van 10,5v tot 14,5 v (regelbaar), als de batterij vol is (14,5v) wordt de lading automatisch uitgeschakeld (omgeleid naar een "dummy load")tot de spanning van de batterij onder de 10,5v zakt (hier herneemt de lading terug naar de batterijbank)
Nu is het zo, als ik elec. apparaten gebruik (12v) op het moment dat de batterij geladen wordt zou deze, naargelang de windsnelheid ,tot 30 volt kunnen oplopen, dat is zeker niet goed voor de elec. apparaten of lampen, en zou de levensduur van deze enorm kunnen beinvloeden..
het betreft een buitenverblijf waar alles op 12 volt gebaseerd is (batterijbank) en dus moeilijk alles vernieuwd (kostprijs) kan worden naar 230 v ac via omvormers
bestaat er een schema (zo simpel mogelijk) dat de spanning kan begrenzen tot ong 15 vdc , wel tot een +/- 10Amp (of moet er verschillende maken met een kleinere Amp bvb;3 of 4 Amp en zo verdelen onder de contactdozen)
Graag een reactie
MVG
Marcel.
nooit te oud om bij te leren
|
Zonnepaneeltje
Golden Member
|
Ik snap het probleem niet helemaal.
Als je de verbruikers op de accu aansluit is er toch geen vuiltje aan de lucht?
De accuspanning wordt hoogstens 14,5 Volt. Dat kunnen de verbruikers wel hebben.
Op het moment dat de accu vol is en er een verbruiker wordt ingeschakeld, zakt de accuspanning enigzins. Dan schakelt de lader de dummyload uit en stuurt de laadstroom richting accu.
Deze stroom gaat in feite dan naar de verbruiker.
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
|
shiptronic
Golden Member
|
met 13,8 V mag je permanent laden, de stoom regelt de accu (alleen begrenzen als die te ver leeg is, hele hoge laad stroom )
een Accu pas weer bij laden als de spanning al gezakt is tot 10,5 V lijk me een beetje te laat.
ik zou toch eens kijken naar een 24V oplossing, je gooit een berg vermogen weg.
je kan leveren 30V met 100 W, dat is 3,3 A MAX.
door nu terug te regelen naar 14,5 mag er nog steeds maar MAX 3,3 A lopen = 48,3 W
meer als de helft ben je dus kwijt [Bericht gewijzigd door shiptronic op 31 augustus 2008 10:07:48]
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
|
marcel.L
|
Hoi,
Als de dc motor met veel wind veel tpms maakt (bvb 600)dan maakt deze motor ook veel spanning (+/- 33vdc), wordt deze spanning niet in de batterijen gepropt (is niet goed voor de levensduur en het overkoken van de batterij) de charge controller "voelt" wanneer de batterij 14,5 vdc heeft en stopt de lading door over te schakelen naar de dummy load, als je nu apparaten aansluit terwijl de batterij laad , en het is winderig, komt deze spanning dan ook niet aan de apparaten (lichten, radio,tv enz..) of wordt deze automatish begrensd tot een laadcapaciteit van 14,5v
zo veel verstand heb ik ook niet van schemas (word al wat ouder , en het nadenken gaat al wat moeilijker ook he) het schema is te zien op
http://www.mdpub.com/Wind_Turbine/images/oldchargecontroller.jpg
in ieder geval bedankt voor de snelle reactie
MVG
Marcel.
|
shiptronic
Golden Member
|
Schema lijkt me niet bruikbaar.
alle spanning die hoger is als U-bat + U-diode word in de accus gepompt, ik zie geen stroom begrenzing.
Word de spanning te hoog schakeld hij de dummy load in.
Dus als het hard waait en je kan eindelijk bij laden en het gaat te hard, dan word alles verstook in de dummy ?
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
|
Zonnepaneeltje
Golden Member
|
quote: als je nu apparaten aansluit terwijl de batterij laad , en het is winderig, komt deze spanning dan ook niet aan de apparaten (lichten, radio,tv enz..) of wordt deze automatish begrensd tot een laadcapaciteit van 14,5v
Ja, wordt automatisch begrensd op 14,5V.
Wel zou ik de onderste instelspanning hoger afstellen als aangegeven in de tekst bij het schema.
Anders blijft de dummyload energie verstoken terwijl de accu al een eind leeg is 
Ik zou hem op 6.5 V o.i.d. afstellen.
BTW, 't is niet zo'n geweldig schema naar mijn mening.
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
|
Dagobert_joris
|
mij lijkt het beter om de spanning met een transfo naar omlaag te brengen naar iets meer dan de 12 - 14 volt. zo wordt het verlies aan spanning omgezet in stroom.
Dan moet je eerder uitkijken naar een schema van een geschakelde voeding om dit van DC naar AC over te brengen.
Misschien kan je ook 2 batterijen in parallel aansluiten? dan krijg je 2X 12volt = 24 volt tegenover de 30 volt van de generator.
Het nadeel hiervan is dat de 2 batterijen een zelfde capaciteit moeten hebben bij een nieuwe laadbeurt.
Misschien kan je een rotatie laadsysteem voor de batterijen opzetten? [Bericht gewijzigd door Dagobert_joris op 31 augustus 2008 12:22:16]
|
jerome
|
Ik zou een omvormer gebruiken van 24 naar 12V. In werkelijkheid is dat 15a 30V naar 13,8V. In de autobranche zijn ze gemakkelijk te vinden, want ze worden heel veel in vrachtwagens gebruikt voor het 12V curquit. Voor 47,6 euro heb je een 20A model.10Amp voor 32,8. Ik heb ze meermaals gebruikt om acculaders mee te stabiliseren, om het gevaar van overladen uit te schakelen.
|
marcel.L
|
Hoi, allen zeker bedankt voor de info, ik weet dat ik een hoop energie verloren laat gaan, een oplossing zou inderdaad 24v zijn, let wel, de 30 of 33v is toch op een redelijk aantal tpm, ik denk niet dat die veel zullen gehaald worden, ik zou de "mast" niet te hoog willen maken ook niet) dus blijf ik liever bij mijn 12v (op de helft van het toerental heb ik een 15 v )
De "dummy load" zou ik evenwel kunnen vervangen door een 12vdc waterpomp om een soort van waterval te creeren, er is een vijver met vis aan de chalet en een pomp of zo zou daar eveneens voor zuurstof in het water kunnen zorgen , mogelijkheden zat denk ik wel met de "overtollige" spanning....
Het schema van die site heb ik nog niet nagemaakt , dus daar kan ik nog even op zoeken... of heeft er iemand een idee/ voorstel/ of zulks een schema ter beschikking...)ik zou dan wel laden van 11,5v a 12v tot 14,5v ,is dit ok of ook niet goed?
hier heb ik nog één gevonden , volgens de tekst toch een bruikbaar item..
http://cgi.benl.ebay.be/DC-Charge-Controller-Regulator-Wind-...dZViewItem
elk voorstel is welkom
MVG
Marcel. [Bericht gewijzigd door marcel.L op 31 augustus 2008 20:13:55]
|
Dagobert_joris
|
marcel, ik denk dat je het voorstel van jerome eens moet bekijken. je link die je daar zet lijkt op het eerste zicht niet flexibel, ik heb begrepen dat je die manueel moet instellen. Hoeveel levert je Dc motor eigenlijk van stroom?
|
marcel.L
|
het is inderdaad en overweging waard wat Jerome voorstelt , wat de dc motor van stroom kan geven is ook naargelang de snelheid van rotatie
-------------------------------------------------
Ametek 30VDC
080987K7 Data Provided by Brandy Nelson of solarwellpumps.com
rpm's // Open Volts // Shorted Amps
550 // 18.5V // 5.3 Amps
600 // 20.0V // 5.7 Amps
700 // 23.4V // 6.5 Amps
800 // 26.9V // 7.2 Amps
900 // 30.0V // 8.0 Amps
1000 // 33.5V // 8.7 Amps
---------------------------------------------------
en tot meer dan 100 watt
des te meer dat deze motoren (net zoals treadwill motoren) zo gewild zijn.
MVG
Marcel [Bericht gewijzigd door marcel.L op 1 september 2008 20:24:54]
|
Dagobert_joris
|
http://www.dile.nl/index.html?voedingen_omvormers.htm
Zo iets zou wel kunnen denk ik. het is bedoeld voor een landroover. hopelijk helpt het wat. Met deze kan het al eens goed "stormen" ;o) toch electronisch gezien dan...
|
marcel.L
|
Wel , ik heb de simpelste oplossing gevonden, daar de turbine toch niet altijd op volle toeren draait en er gemiddeld een 16 tot 18Vdc geproduceert word(zal zelden op volle toeren draaien aangezien de plaatsing van de turbine, en zal de 25 tot 30Vdc weinig of nooit gehaald worden) een gewone spanningsregelaar van een oude 2cv (dit werkt perfect) afgeregeld op 14,3v werkt perfect en heeft zelfs de "dummy's" aan boord (draadgewonden weerstanden)
dit enkel ter afronding van dit topic.
alvast bedankt voor de info's, komen misschien nog wel eens van pas en hou ze in mijn achterhoofd.
Marcel.
|
Henkies
|
Hoi Marcel,
toevallig ben ik dringend op zoek naar zo'n Ametek motor.
Graag zou ik dus willen vragen waar ik deze kan kopen...
Thanks!
|
marcel.L
|
Henkies, ik heb hem via e-bay gekocht (england) , in de states zijn er ook nog verschillende te koop, maar de prijs denderd omhoog, als het voor een windmolen project is kan je ook treadwill motoren gebruiken , van de Amatek motoren zijn er verschillende soorten en niet allen zijn geschikt voor windturbines, indien je info wil voor zelfbouw windturbine mail me even privé met de vraag
GRTZ
Marcel. [Bericht gewijzigd door marcel.L op 6 oktober 2008 23:07:46]
|
Henkies
|
Marcel, you've got mail, als 't goed is...
|