Shock Media

Navigatie

Hoe kan ik de droogtijd van inkjet inkt verkorten?

Forum > Ontwikkeling > Hoe kan ik de droogtijd van inkjet inkt verkorten?
Naam Bericht
Joeri de Man

Nu ik eindelijk printplaatjes kan maken zit ik toch met een klein "probleempje". Kalk papier en printen op 1200 dpi met inkjet word wel heel erg mooi maar het duurt zolang voordat het echt droog is.

Nu word het nooi echt helemaal droog, maar na een uur of 8 is er behoorlijk wat voor nodig om het uit te vegen. Feit is dat ik niet binnen een kwartier na printen de layout kan gebruiken.

Ik heb al bedacht dat het in de koelkast stoppen van je layout kan helpen maar daarmee heb ik nog niet direct goed resultaat geboekt. Wie heeft er een methode om het sneller te laten drogen? Of hoelang wacht je na het printen met belichten?
LED there be light -- Wie maakt er een printje voor mij?kleuren touchscreen te koop. ACX501AKM-7
Twabi2

Een (eventueel verwarmde) luchtstroom aanbrengen?
Geen ervaring mee, maar het lijkt me toch een realistische mogelijkheid.
The Space Shuttle Simulator
Scheef_schaap

Minder DPI, ander (dikker, korreliger) kalkpapier ofwel printen met een laserprinter!
Tot zover mijn uiterst zinvolle bijdrage! // Beter 1 pint in de hand dan 2 in de koelkast! // Als je al nat bent kan je even goed gaan zwemmen!
Technojunk
Member

Ik kan met mijn printer geen DPI instellen (canon pixma IP4000) maar als ik op ''hoogst'' print, Is het bij mij in enkele minuutjes gedroogd. (Misschien eens transparantje gebruiken?

Maar wat is er tegen om hem niet helemaal droog op je print te leggen?
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect
Joeri de Man

Dat de inkt afgeeft en bij het nog een keer gebruiken van de layout hij niet zwart genoeg meer is.
LED there be light -- Wie maakt er een printje voor mij?kleuren touchscreen te koop. ACX501AKM-7
shiptronic
Golden Member

hete lucht oven ?
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
Zonnepaneeltje
Golden Member

Ja, bij mij duurt het drogen ook lang met kalkpapier.

Ik heb nu transparantjes bij Reichelt gehaald: Canson color inkjet transparency film. Droogt met enkele minuten en laat meer licht door dan kalkpapier waardoor de belichtingstijd van 8min45 terug kon naar 5min30
[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op 31 augustus 2008 15:32:22]
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
Lucky luke

dat drogen van printerinkt was dacht ik niet alleen het verdampen van oplosmiddel, maar ook een zuur-base reactie waardoor de opgedroogde inkt niet meer wateroplosbaar is. Kan me een gele pagina met facultatieve info herrineren uit mijn scheikundeboek van afgelopen jaar.

gezien dat ongeacht wat ik print het alsnog behoorlijk uitloopt werkt dat niet helemaal, maar goed.

Fönh/verfstripper? misschien wat expirimenteren met zuren/basen. ik dacht dat het papier zuur was, en de inkt een base, en dat na de reactie de inkt niet meer oplosbaar was.
mijn homepage.
Joeri de Man

In dat geval zou warmte een hoop goed doen.
Lucky luke

Inderdaad, als het een reactie is gaat die ook sneller als de temperatuur hoger word.
mijn homepage.
klein is fijn
Moderator

quote:
Op 31 augustus 2008 16:50:16 schreef Lucky luke:
maar ook een zuur-base reactie waardoor de opgedroogde inkt niet meer wateroplosbaar is
Daar zal het probleem ook wel zitten. Normaal papier is zuur door de fenolzuren die ik hout zitten. Kalkpapier heeft daar volgens mij veel minder / geen van. Daarbij is het veel dichter dus al het vocht moet verdampen, er wordt amper iets opgenomen.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
Zoeken in topic