Shock Media

Navigatie

auto versterker bouwen

Forum > Audio > auto versterker bouwen 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
kevintje

Hallo,

ik zoek nog schema's en of layouts van auto versterkers van zo'n minimaal 1000 watts.
mocht iemand misschien iets hebben liggen laat maar even horen

MVG Kevin
René Kramer

Pardon, ik hoop dat dat van die cartuning watts zijn.
Ook tegenwind gaat liggen.
kevintje

ja klopt ik vind het wel mooi om ze in elkaar te maken
Fuzzbass

Minimaal 1000 watt........ Da's minimaal 140 ampère aan de 12 volt-kant (uitgaande van 14,4 volt bij lopende motor). Zelfs een startmotor trekt niet zoveel stroom.

Droom lekker verder jongen.
| Elektronica: Fuzzcraft | Fotografie: Fuzzphoto |
René Kramer

Je begrijpt me niet helemaal, een auto versterker maken van 1000 Watt RMS is ondoenlijk voor iemand die zo zijn vraag stelt.

Dus waarschijnlijk (en daar doelde ik op) heb jij het over de vermogens die met enorme letters op de bling bling behuizingen staan van de tegenwoordige autoversterkers. Dat is namelijk vaak het vermogen die ze een paar ms kunnen leveren. Een marketing waarde waar niemand wat aan heeft. Het werkelijke RMS vermogen ligt veel lager, en laat dat nou juist wel de waarde zijn waar iets mee te beginnen is.

Dus ik zou je nog maar even verdiepen in de wereld van versterkers.
Piet elektro
Special Member

Een versterker zelfbouwen van deze categorie is bijna niet te doen.

Je met zware vermogens electronica gaan werken, en goede voorkennis van eindversterkers is ook een vereiste!

Met een schema alleen ben je er niet zo 123!

Misschien eerst eens proberen met een wat minder hoog vermogen, <100Watt?
zonder prutsen kom je nergens!
kevintje

ik heb hier al 3 versterkers van zo'n 225 watts liggen die ik zelf heb gebouwd voor hi en mid dat viel nog wel mee nu wil ik verder kijken of zoiets mij ook lukt
Aart

Elektuur heeft een paar jaar terug een vrij stevige carbooster beschreven, inclusief de bijbehorende omvormer.

Allicht is dat ontwerp handig om een indruk te krijgen van het soort techniek.
AartSite
Henry S.
Moderator

quote:
Op 31 augustus 2008 19:05:36 schreef kevintje:
ik heb hier al 3 versterkers van zo'n 225 watts liggen die ik zelf heb gebouwd voor hi en mid

Doe eens een foto.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
bvbart

225Watts?
Wat voor watts?
Je kan het beste altijd met RMS rekenen, dat geeft aan hoeveel de versterker constant kan geven. Je hebt ook nog piekvermogen en PMPO(Pimp Mijn piekvermogen Output?)

Maar voor in de auto is het redelijk zinloos om 1000W te maken.
1000W RMS verbruikt te veel amperes zodat een normaal accu van 40A in een dikke 20 Minuten leeg is.
Als je aan een 50WRMS per kanaal komt kan je al veel lawaai maken.
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
René Kramer

Plus dat in mijn ogen de grootste uitdaging nog ligt in de DC DC converter.
Henry S.
Moderator

En daarom wil ik een foto zien.
kevintje

http://rapidshare.com/files/141590486/ssm4.jpg.html met deze moet je hem vergelijken verder zelfde ontwerp alleen ik heb er alleen andere trafo in zitten k kan mijn foto van mijn telefoon niet zo 123 op mijn computer krijgen
bvbart

Maar ik snap niet waarom je meer moet hebben dan 1000W?
Is die 225W dan niet hard genoeg?
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
kevintje

tja eigenlijk niet ik oog op ong 155 db wat ik in mijn auto wil bouwen dat is veel dat weet ik zelf ook dus hoef je niet te zeggen van slecht voor je oren enz dat weet ik ook wel
René Kramer

Je weet ook dat het zoiezo VEEL goedkoper is om te kopen hè?
kevintje

maar terug komend op mijn vraag heeft iemand misshien een ontwerp oid liggen?

MVG Kevin
Henry S.
Moderator

En nu aub met leestekens?

Aan een schema op zich heb je niks, dergelijke vermogens vragen heel veel ontwerpaandacht.

The Car-Amp uit 1994 van Elektuur is goed begin. en die is pas 200W. In de geposte foto zie ik niet een echt serieuze stepup.
shiptronic
Golden Member

en die opbouw gaat het in een auto niet lang volhouden.
om te beginnen, de smoorspoel in de DC-ingang houd het geen 500 KM vol, dat breekt geheid af
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
BernardV
Golden Member

Bouw een kleine kerncentrale in je auto en gooi er een paar NAD M3's in
Dan zit je aan een piek van ongeveer 800Watts (2 ohm). Neem aan dat je ook geen 1000Watts RMS bedoeld
Daarbij denk ik dat als je een geluidsdruk van 155dB wilt.. je net zo goed meerdere kleinere versterkers kunt nemen met GOEDE speakers ipv 1 versterker met een gruwelijk vermogen.
Zelfs de meeste discotheken draaien niet met die vermogens en jij drukt het in een paar m3
Ledlover

Kijk eerst ook eens naar je speakers, als die niet goed zijn schiet je niet veel op met steeds hogere vermogens.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
BernardV
Golden Member

Misschien moet je dit eens lezen: http://sound.westhost.com/articles/pwr-vs-eff.htm
Jan Bot
Special Member

Uiteindelijk schiet je het meeste op met speaker met een goed rendement. Als jij nou enkele goede 18" PA speakers in je achterbak hebt liggen met een rendement boven de 100dB op 1 watt 1 meter, dan kan ik je verzekeren dat je met 500 watt het niet lang uithoud in die auto.

Het bouwen van een versterker is zo moeilijk nog niet, als je dit ook in elkaar kunt zetten, zeker niet als je de printkaart compleet voorgeschoteld krijgt. Maar zoals René Kramer als aangeeft word de DC-DC converter het probleem.

Je zou kunnen kijken naar een DC-AC converter van 12 naar 230 volt, en vervolgens daar weer een versterker op zetten die je dan weer zelf bouwd.

Dan hou je het eenvoudig. Je zult alleen even moeten onderzoeken hoe een dergelijke trafo in een versterker omgaat met een gemodificeerde sinus die de omvormer produceerd. want dat weet ik niet.

Als versterkerontwerp kun je kijken naar de titan2000 van elektuur, 2 in brug dan heb je zelfs 2KW. Dit is zelfs overkill in een kleine discozaal. Als je alles goed installeerd en optimaal construeert, dan zou je moeten overwegen je auto uit te voeren in dubbelglas.

veel succes.
free_electron

quote:
Op 31 augustus 2008 19:11:25 schreef bvbart:
225Watts?
Je hebt ook nog piekvermogen en PMPO(Pimp Mijn piekvermogen Output?)

PMPO : Pimp My Power output, soms ook wel Peak Marketing Power Output genoemd...

bon, ik heb effe die foto bekeken.... das toch maar een braakbal hoor. Die switcher hangt met kleefband aan elkaar , de gans preampstage is vele te rommelig gemaakt en een warboel van cablage. Als je dan toch de moeite doet : maak een deftige pcb layout. je hebt nu al een dubbelzijdige print. steek wat meer uren in je pcb layout.

bon. dit gezegd zijnde , en ervanuitgaande dat de TS zijn circuit zelf gebreid heeft ( en geen cut copy paste gdaan heeft ):

ik zou voor dergelijke vermogens naar ene class T gaan of iets anders heel power efficient (BASH of DDX)

Met dergelijke output stages kan je heel veel vermogen leveren zonder al te vele hitte kwijt te stoken. Neus eens bij ST en Tripath wat er voor handen is qua powerstages. application notes genoeg.

volgende punt is dan je voeding... als je effectief 1 kilowatt wilt op 12 volt. das ene serieuze stroom. ik zou een multiphase switcher maken ( geen stomme push pull of bridge ) dat doet verschillende dingen : je rimpel is heel klein ten opzichte van ene normale enkelfasige. je volstaat dan ook met kleinere afvlakcondensatoren in je PSU , je gelijrichters zien minder af( minder rimpelstroom is minder hitte )
Als je die voeding kan pompen naar bijvoorbeeld +40 en -40 volt kan je 63 volt condensatorne gebruiken. je hebt 80 volt. das dan nog 13 a 14 ampere wat er uit moet komen....
desnoods moet je nog hoger pompen .
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
Henry S.
Moderator

Tripath is history, maar er zijn hele leuke UcD modules van Hypex.
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>