| Naam |
Bericht |
fred101
Golden Member
|
Ik heb een Philips PM3370 oscilloscoop gekocht (de jaren 70 uitvoering) en deze blijkt niet te werken. Hij deed knetter knetter pets en het was over. Hij gaf ook alleen maar een punt. Nu heb ik geen manual/schema van deze enorme scoop en hij schijnt ook niet veel voor te komen. Heeft iemand misschien een schema ?
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
rbeckers
|
Fred,
ik heb alleen een foto gevonden.
Je kunt proberen een post te plaatsen op:
http://www.gloeidraad.nl/radioforum/
Maak de scoop open en maak wat foto's.
|
fred101
Golden Member
|
Zal ik vanavond doen. Ik heb hem vanmorgen even open gehad. Erg service vriendelijk. 2 bajonetschroeven en je pakt er zo een zijkant af. Alle printplaten zitten in computerslots, alle torren zitten in voetjes (de voetjes van torren met koelster vallen uit elkaar dus die moeten vervangen worden of ik moet ze aan het binnenwerkje van de voet solderen (wat makkelijk gaat)
Ik heb op het elco-board en twee powersupply boards drie elco's met verdachte bulten gezien. Op een board is een leeg torvoetje. Verder ziet alles er op veel stof na niet gebakken uit.
Wel makkelijk repareren zo, boardje eruit, onderdeeltje vervangen en board er weer in. Je kan echt overal bij.
Er zit onder de display een unit ingestoken. een 3372 uit mijn hoofd. Dat is net zo'n soort ruimte als in mijn nordmende. Daar kunnen diverse units in gewisseld worden.
Oja hij staat op 220V, de ander optie is 245V. Wat is het beste ?
Fred [Bericht gewijzigd door fred101 op 1 september 2008 12:21:36]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Henry S.
Moderator
|
Met 245V krijgt de voeding minder te verduren, wel controleren of gevraagde spanningen nog gehaald worden.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
fred101
Golden Member
|
Alle, maar dan ook alle elco's uit het voedingdeel hebben een "wrat" op de bodem waar de aansluitingen zitten. Van al mijn oude buizen-apparaten heb ik twee keer een elco vervangen. Dat was in een jaren 70 voeding omdat er een petste en een in een apparaat uit 1956 omdat ik dacht dat daar de spanning op de kast vandaag kwam. Die elco bleek echter gewoon goed. Daarom vind ik het vreemd dat bij zo'n jong apparaat al zijn elco's gaar zijn. Hij is uit 1972. Vraag me af of ik mijn andere philipsscoop uit de 80's ook moet gaan open maken. De Philips GM scoop uit de jaren 40 heeft alle originele elco's nog.
Is er een soort kantelpunt, toen de torren kwamen hoefde de elco's ook niet meer zo lang mee ofzo
Fred
|
rbeckers
|
Fred,
dat wordt dus elco's vervangen.
Over levensduur van componenten kun je gemakkelijk boeken(kasten) vol schrijven. Sommige componenten gaan erg lang mee en andere niet. Er zijn wel reden voor. Soms is het te duur, soms is het een productiefout of een een ontwerpfout.
Er zijn periodes aan te geven waarin er nieuwe technieken gebruikt werden waarvan niet alles overzien werd. Met o.a. als gevolg een slechte MTBF.
Elco's en loodvrije verbindingen zijn de meest bekende probleemgevallen.
|
fred101
Golden Member
|
Is er dan voor die elco's een bepaalde periode, zijn ze ergens aan te herkennen of zijn ze nu nog steeds slecht. De slechte zijn gemiddeld 4x zo groot als moderne en mijn twisted mind denkt altijd "hoe groter hoe beter" 
Ik heb een grote doos vol met dat spul en ik merk dat daar ook vaak slechte tussen zitten. De HV uitvoeringen test ik meestal eerst en worden geformeerd bij eerste gebruik, de rest zal me wordt wezen, als er een sneuvelt dan vervang ik hem wel weer, het stinkt even maar dan heb ik tenminste weer wat te sleutelen. Wat mij opvalt is dat de meeste slechte over het algemeen zo begin jaren 70 zijn. Dat zijn van die alukleurige dingen met zo'n blauw of oranje doorzichtig hoesje eromheen en zo'n oranje kartonachtige bodem. Ook latere bruine en zwarte maar die staan nog als eens bol aan de bovenkant. Die oudere geheel alu-kleurige bekerelco's en rechthoekige dooselco's lijken onverwoestbaar.
Ik zal eens wat verse bestellen voor de veiligheid.
Fred
|
Radioortje
Special Member
|
@ Fred : Had je nog wat aan de info in het laatste mailtje ?
@ rbeckers : Sorry , maar " MTBF " ? Ehhh ... die ken ik nog niet .
Groetjes Evert
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
|
fred101
Golden Member
|
Mean time between failure
Ik moet elco's bestellen en ik ga achter dat torretje aan. Ik snapte alleen de uitleg niet zo goed. Dat ga ik nog bekijken met het ding erbij maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Fred
|
rbeckers
|
|
Radioortje
Special Member
|
Wat ik met die uitleg bedoelde , is dat er in dat service manual een tekening van het schema staat , čn een tekening van het print-layout , naast elkaar . En daar zitten dus verschillen in die ik niet helemaal begrijp .
@ rbeckers : dank u , kruiste net met mijn posting .
Groeten Evert [Bericht gewijzigd door Radioortje op 3 september 2008 10:02:21]
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
|
fred101
Golden Member
|
Evert had een mailtje gestuurd met de naam van de bij mij ontbrekende tor en een beschrijving van een stukje schema maar zonder plaatjes is dat wat moeilijk te volgen. Hij kan helaas niet scannen maar we gaan een keer samen in die dingen zitten graven. Die tor zou een BDY20 moeten zijn maar dat lijkt me sterk dat is een hele dikke power tor en het voetje heeft hooguit plaats voor een 2n2222 achtig ding. Ik ga volgende week naar driebergen en hoop dat ze daar nieuwe elco's hebben. Ik mis twee elco's van 2500uF en 64V en heb niets wat in de buurt zit. Ze zijn allemaal 50V of kleiner in capaciteit. Dit zijn best grote jongens. Ik moet ook nog zo'n groot geval hebben voor mijn 3x400V voeding, die zit in een loctal voet en heeft boem gedaan en een EL360 dan is die ook weer compleet. [Bericht gewijzigd door fred101 op 3 september 2008 12:34:24]
|
Radioortje
Special Member
|
Ja , hallo ,
als ze diodes gaan vermommen als torren wordt het op zo'n afstand moeilijk voor een kijk en vergelijk situatie  .
Het blijkt dus een diode te zijn die in een vier poots voetje voor een transistor gestoken moet worden . Een BZX 50 dus ...
Groeten
Evert , die baalt van enige muizenissen in zijn scoop ... [Bericht gewijzigd door Radioortje op 4 september 2008 10:03:54]
|
fred101
Golden Member
|
Diode gevonden. Er zit een afschermschild achter die print en daaronder had al iemand een vervangende zener gesoldeerd. Ik heb wel een defecte 2n2222 gevonden die ipv een bsx20 was gezet. Gelukkig had ik een aantal bsx20's liggen. Ik heb nu het hele schema doorgelopen maar dat is redelijk ingewikkeld want het is als een unit getekend maar verdeeld over 4 printplaten en een hele wand externe torren opgebouwd en nergens een referentienummer ofzo.
Maar ik weet nu , denk ik, waar de fout zit. Ik heb geen -24, +12, -12 en geen +6,3V maar al die powertorren worden aangestuurd via nesten vol torren die allemaal -24V als bias nodig hebben en er staat nergens 24V. Voor elke tor is de goede spanning aanwezig, er na niet. Al die torren getest en die zijn heel. Alle stuurtorren idem (op een na dus). De verbindende factor is -24V.
Het vreemde is echter dat er in het hele schema nergens -24V als bron wordt gegeven. Ik zal er wel overheen kijken maar ik kan het niet vinden. Er zit wel een potmeter op de print om -24V in te stellen dus in die hoek zit het maar ik kan het niet op het schema vinden.
Fred [Bericht gewijzigd door fred101 op 7 september 2008 09:47:59]
|
rbeckers
|
Fred,
heb je het hele schema of alleen dat van de voeding?
Plaats het schema maar op www.uploadarchief.net .
|
fred101
Golden Member
|
Ik heb alleen die foto van het voeding deel maar zoals je misschien al weet (pe1rqm forum) heb ik hem gevonden. Dank u
Fred
|
Radioortje
Special Member
|
Ik hoop dat je nu wat meer fotootjes krijgt Fred ...
Evert
|
Radioortje
Special Member
|
Ik snap het niet meer Fred ,
Alles wat ik probeer , krijg ik het antwoord :
This is an automatically generated Delivery Status Notification.
Delivery to the following recipients failed.
En dan jouw Email adres eronder
Ik weet het niet meer
Ik kijk morgen ochtend wel ff verder
sorry uit het noorden ]
Evert
|
fred101
Golden Member
|
Hoi evert, ik heb nu een bla of 40 gehad (8 mailtjes)
Heel fijn in ieder geval. Deze resolutie is goed werkbaar.
Fred
|
Radioortje
Special Member
|
Ok ,
meer dan ik had verwacht gezien de foutmeldingen en de retourmailtjes .
Maar in totaal heb ik 94 foto's genomen .
En nu heb ik natuurlijk geen flauwe notie meer ,welke je nu wel hebt en welke niet . Als je nog wat belangrijks mist moet je het maar zeggen , dan probeer ik het gewoon weer opnieuw .
Anders zit er niet anders op dan een keer naar je toe te komen , en dat je dan zelf alles inscant . En dat wordt niet eerder dan zondag over twee weken , druk druk druk . Maar dan heb ik wel een hele week vrij ...
Groetjes Evert
|
fred101
Golden Member
|
Alle foto's zijn binnen. Ik heb de nodige metingen gedaan en ik ben weer wat verder. Ik denk dat ik nu weet in welke hoek het fout zit maar nog niet welk component. Er zijn wat dingen afhankelijk van elkaar. Ik bedoel daarmee: Is A defect en werkt daarom B niet of is B defect en werkt daarom A niet. Meetgegevens en schema's staan hier: http://www.pe1rqm.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=633&start=40
ik weet nu even niet wat de volgende stap moet zijn om de uiteindelijke fout te vinden.
Fred
|
Radioortje
Special Member
|
Bij pe1rqm is alles op het moment dicht , wegens onderhoud , maar daar zag ik pas goed hoe blauw die foto's zijn    .
Ik heb me daar ook maar aangemeld , want het lijkt me wel gezellig daar ...
En je komt daar toch ook weer een aantal bekenden van hier tegen ...
Gr. Evert , die een bepaalde kleur niet zo mooi meer vind
|