Shock Media

Navigatie

Marantz PM 80 MK2 probleem.

Forum > Audio > Marantz PM 80 MK2 probleem.
Naam Bericht
audiodude

Ik heb een Marantz PM 80 MK2,hij werkt meestal in het begin prima maar begint naar verloop van tijd te kraken.
Volgens een kenner op afstand zouden het de torren van het bias netwerk moeten zijn,nou ben ik redelijk een leek op reperatie gebied.
Ik heb geen schema van de 80 mk2,weet er iemand welke toren dat zijn.

De versterker is trouwens al wel doorgesoldeerd.
En ik zou hem graag weer in gebruik nemen.
Oane
Golden Member

Dat zijn meestal kleine torretjes die in het midden tussen de eindtorren tegen het koelprofiel staan. 1 per eindtrap.
Fordman
Henry S.
Moderator

Na vervanging de bias opnieuw afstellen. En vervang dan ook meteen de biaspotmeters.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
audiodude

bedankt voor de snelle reacties,

De toren waren van het type d1508,maar volgens de locale electroboer zijn deze niet meer te koop.
Heeft er iemand een alternatief?
weetal

2sd1508:30volt,1.5amp,10watt npntor.

gr, weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
Henry S.
Moderator

Post dan een link naar een datasheet ipv wat gegevens waarbij een belangrijke ontbreekt.
http://www.toshiba.com/taec/components2/Datasheet_Sync//67/8082.pdf

http://www.radiobbb.nl/ (ASWO) heeft de 2SD1508, elke elektronicazaak kan dat bestellen.

BTW, goed meten, is een darlington.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 2 september 2008 01:01:16]
audiodude

Hallo Heren,

Bedankt voor de info,

Henry S. bedankt voor de links,ik moest vandaag toch even bij de electroboer wezen en heb daar gevraagd of ze hem voor me wilde bestelen waarop het antwoord luide daar bestellen wij nooit,toen aan die jongen gevraagd of hij eens wilde kijken bij hun leverancier en ja hoor gewoon leverbaar.Het zelfde akkefietje al eens eerder gehad ook per telefoon zeggen dat ze niet meer leverbaar zijn en dan in de winkel iemand anders laten zoeken en die kan hem wel gewoon bestellen.Een beetje jammer ik kom er al jaren en nooit geen klachten.
audiodude

Trouwens een ander vraagje,
De Rotel receiver van mij moeder,had last van brommen en een inschakkelplop,voor het brommen heb ik de voedings elco's vernieuw dat is nu weg.Voor de inschakkelplop dacht ik simpel weg het relais te vervangen,maar de plop is er nog steeds voordat het relais ook maar bekrachtigd word,iemand enig idee.

Ps had ik hiervoor een ander topic moeten aanmaken?
Indien ja: Sorry
Henry S.
Moderator

quote:
Op 2 september 2008 23:02:26 schreef audiodude:
toen aan die jongen gevraagd of hij eens wilde kijken bij hun leverancier en ja hoor gewoon leverbaar.

Klopt, ASWO is vaak te duur, maar als zij het hebben dan kan een andere leverancier er ook aan komen.
quote:

Het zelfde akkefietje al eens eerder gehad ook per telefoon zeggen dat ze niet meer leverbaar zijn en dan in de winkel iemand anders laten zoeken en die kan hem wel gewoon bestellen.

Zoeken is een kunst, gelukkig heeft m'n elektronicaboer een goede neus.
quote:

Een beetje jammer ik kom er al jaren en nooit geen klachten.

Leuk zo'n dubbele ontkenning
quote:
Op 2 september 2008 23:10:15 schreef audiodude:
Ps had ik hiervoor een ander topic moeten aanmaken?

Graag, gezien de titel en de opening.
audiodude

Bedankt Henry
audiodude

Ik heb vandaag de torren opgehaald,ga ze er zo inzetten,weet er iemand de bias waardes?
Henry S.
Moderator

25-50mA door de eindtrap.
Zet even een 40W gloeilamp in serie met de netspanning, een felle lamp vertelt je dan dat je de eindtrap geredt hebt:
Dat betekent sluiting of te hoge stroom waardoor anders de eindtrap het zou begeven, nu vreet de lamp dat deel op en gebeurt er niks schadelijks.

Als de lamp flauw oplicht zit je safe.
audiodude

Voor de gloeilamp is het al te laat,ik had hem al in de wcd geprikt.
Eerst geprobeerd af te regelen,klasse B prima te doen.Heb deze op 19 mv gezet
Klasse A een regelbereik rechts 0,7 tm 1,7 en links van 0.1 tm o,7 mv.????
De versterker speelt maar is al twee keer afgeslagen,kort na het aanschakelen,speelt nu echter gewoon door in klasse A tijdens het typen anyway,hoewel ik hem zo wel uitzet om eventueele schade te voorkomen.
In afwachting op de wijzere van dit forum.

Zou dit alles komen door verkeerde torren?

Ps de koelelementen zijn nog niet echt veel warmer geworden tijdens het typen van dit berichtje,hoewel ik wel zou verwachten na een paar minuten typen.
audiodude

Versterker uitgezet,de eindtorren zijn nog koud.
Henry S.
Moderator

Dat lijkt op http://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=2185.msg22575#msg22575
(Zekeringen klasse A circuit)

Het juiste nivo weet ik helaas niet.

Versterker mag niet zomaar afslaan, losse solderingen?

En ik vond http://www.circuitsonline.net/forum/view/51250/1
audiodude

Hallo Henry,

Bedankt voor de links,mijn marantz is een mk2,maar bij marantz online stond iets over zekeringen,deze zijn bij mij allebei dood,verklaart waarschijnlijk ook het twee keer uitschakelen,ik heb hier nieuwe dus dat is geen probleem.
Hoe kan ik het beste opnieuw proberen?Bias in klasse A zo laag mogelijk zetten en dan aanzetten en opdraaien?
De zekeringen zij er waarschijnlijk uitgeklapt onder belasting van 8 ohm.
Henry S.
Moderator

quote:
Op 9 september 2008 17:47:29 schreef audiodude:
Bias in klasse A zo laag mogelijk zetten en dan aanzetten en opdraaien?

Dat is het idee ja. Mits je zeker bent dat het circuit in orde is (lamptest).
Ook natuurlijk kijken of de voeding verlaagd wordt en de temperatuur niet te hoog oploopt.
audiodude

Hij werkt maar het oude probleem is er nog steeds en dat is dat de bias eerst langzaam oploopt,dan regel ik hem af en dan loopt hij langzaam weer terug

Ik heb hem nu trouwens afgeregeld over de emiterweerstand
klasse a op 19 mv en klasse a op 150 mv.
Zonder luidsprekers aan te sluiten.
Hoe en of waarover meet ik de ruststroom?

hij blijft nu inmiddels sabiel links 114 a 115 mv en rechts 127 a 128 mv,moet ik hem nog eens afstellen?

Ik heb de boel nog eens nagemeten met een metex mm,met het gamma metertje dat ik gebruikte meete ik bijna geen stroom over de emiterweerstanden,iets van 20 ma bij klasse a.
Met de metex kwam ik op bijna 800 ma over de twee buitenste pootjes van de dubbele emiterweerstand,dit terug gedraaid naar 500 ma,de spanning is dan ook 200mv net als bij de gewoone pm 80.
De versterker draait nu proef om te kijken of hij nog gaat kraken,straks laat ik hem afkoelen,en meet dan de bias stroom en reff spanningen.

ben benieuwd en heb mijn vingers gekruist en kwak dan ook de gamma meter tegen de muur.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 9 september 2008 21:48:57]
Henry S.
Moderator

Ten eerste: Gebruik de edit bij toevoegingen binnen 24 uur.
quote:
Op 9 september 2008 19:59:44 schreef audiodude:
Hij werkt maar het oude probleem is er nog steeds en dat is dat de bias eerst langzaam oploopt,dan regel ik hem af en dan loopt hij langzaam weer terug

Hou er rekening mee dat de bias door de opwarming en aafkoeling een traagheid heeft.
quote:

Ik heb hem nu trouwens afgeregeld over de emiterweerstand
klasse a op 19 mv en klasse a op 150 mv.
Zonder luidsprekers aan te sluiten.
Hoe en of waarover meet ik de ruststroom?

Op die manier, je meet de stroom indirekt door de spanning over een weerstand te meten.
quote:

Ik heb de boel nog eens nagemeten met een metex mm,met het gamma metertje dat ik gebruikte meete ik bijna geen stroom over de emiterweerstanden,iets van 20 ma bij klasse a.
Met de metex kwam ik op bijna 800 ma over de twee buitenste pootjes van de dubbele emiterweerstand,dit terug gedraaid naar 500 ma,de spanning is dan ook 200mv net als bij de gewoone pm 80.

Help, hier gaat wat mis!

Je kan niet een stroom door een weerstand meten mbv een stroommeter over de weerstand.
Dan meet je niet de stroom door de weerstand, maar de kortsluitstroom door de meter (met een inwendige weerstand).

Dat geeft een grote meetfout! Of niet, als de shunt van de meter gelijk aan de weerstand is... maar dat is dom geluk hebben.
quote:

De versterker draait nu proef om te kijken of hij nog gaat kraken,straks laat ik hem afkoelen,en meet dan de bias stroom en reff spanningen.

ben benieuwd en heb mijn vingers gekruist en kwak dan ook de gamma meter tegen de muur.

Nah, je misbruikte de meter! Hogere inwendige weerstand, kan dat ding ook niks aan doen.

Ik ben benieuwd naar de stabiliteit.
audiodude

waar kan ik dan het beste de stroom meten?
Henry S.
Moderator

Liever helemaal niet, omdat bij dergelijke lage stromen de spanningsval over de meter hoog is en alles beinvloedt.

Daarom spanningsmeting, en zo staat het ook in de servicemanuals. En als de spanning klopt (en de emmiterweerstand natuurlijk) is er niks aan het handje.

Wil je stroom meten, meet dat dan nooit bij de emitterweerstanden, daarmee gooi je alles in de war.

Het enige punt waar je meten kan is tussen voeding en versterker, maar met het genoemde bezwaar.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 9 september 2008 22:14:01]
Zoeken in topic