Shock Media

Navigatie

Koelkastje op usb (hoe kom ik aan het koelelementje?)

Forum > Schoolvragen > Koelkastje op usb (hoe kom ik aan het koelelementje?) 1 | 2 | 3 | Volgende >>
Naam Bericht
pinky-t

hallo mensen,

ik moet voor school, een PC gadget maken op usb,

Ik ben van plan een koelkastje te maken voor op een usb aansluiting, zodat ik via mijn computer kan zien bijvoorbeeld, hoe koud de koelkast is, hoeveel er inzit etc etc. ik zoek dus een koel element, van ongeveer 5 watt (5 volt maximaal 1 amp..(liever minder Amp uiteraart)maar ik heb echt geen idee waar ik moet zoeken na zo'n koel element. het koel element moet 2 blikjes kunnen koelen.. mocht dit werken, bouw ik er wel 1 op grotere schaal.

Zelf een koel element bouwen vind ik ook geen probleem, als er iemand is die dit al eens gedaan heeft, of er ervaring mee heeft, stuur me dan even een mailtje.

verder vraag ik jullie voor leuke andere ideeën. er komt al in/op:

klok, tempratuur indicatie/sensor, en een usb-hubje.
ook voor leuke ideeën graag een reply
ThinkPad

Wat was je van plan er koud mee te houden? Een druppel water ?

5V en minder dan 1A kun je niet echt wat mee koelen
elmowww

Zoek op peltier element.

samenkopen verschijnen ze nog wel eens.
e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - Elektronica ontwikkeling
Marco69
Golden Member

Dat is gewoon te koop... Koelkastje met peltier element.
Overigens kun je uit een USB host die volgens spec werkt maar 100mA trekken. Wil je meer, max 500mA, dan zul je even met de hoost moeten babbelen. Gaat dus niet zomaar...

Voor jouw doel, zou ik eens naar kleine peltier elementen kijken. Thermometertje met een AVR over USB mag geen punt zijn dan.
Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
pinky-t

quote:
Op 1 september 2008 18:05:15 schreef ThinkPad:
Wat was je van plan er koud mee te houden? Een druppel water ?

5V en minder dan 1A kun je niet echt wat mee koelen

het gaat om het idee, ik bedoel, ik wil er niet het beste idee van nederland mee winnen. maar opdracht technisch gezien, mogen we geen externe voeding gebruiken. Anders was het natuurlijk simpel zat.

maar het gaat erom dat het in het koelkastje desnoods maar 1 graad kouder is als erbuiten, dat ik kan aantonen dat hij koelt op comando.. de software etc is niet zon probleem, alleen het vinden van zon element...
VanDee
Golden Member

Kom je toch bij een Peltier element.
Maar een kleintje trekt toch al 3A bij ca. 2V.

Moet sneller tiepen.
[Bericht gewijzigd door VanDee op 1 september 2008 18:11:48]
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
pinky-t

quote:
Op 1 september 2008 18:07:54 schreef Marco69:
Voor jouw doel, zou ik eens naar kleine peltier elementen kijken. Thermometertje met een AVR over USB mag geen punt zijn dan.

ik zal even kijken, dat babbelen met de hoost gaat me wel lukken.. het idee vind ik iig wel geinig, een usb gekoeld blikje..
pinky-t

een peltier element is geen goeie oplossing, de elementen trekken te veel stroom, en dat kan ik niet opvangen.

dus als er mensen zijn met andere ideeën?

en hoe zit het met de koeling van een processor, zou ik die niet kunnen gebruiken?
[Bericht gewijzigd door pinky-t op 1 september 2008 18:21:05]
gitaarstudentje

Moet wel mogelijk zijn ... Klik
www.schematheek.net finally back online! || www.zatar-electronics.be
pinky-t

ja, dat had ik zelf ook al gevonden.. alleen met de peltier elementjes die ik tot nu toe vind, kan ik 0,3 watt/c aan warmte verplaatsen.. dat is niet veel..
SparkyGSX

Je moet niet zomaar babbelen met een standaard drivertje waarmee je bytes kunt uitwisselen met de AVR, je zult echt met het OS moeten communiceren om vriendelijk te vragen of je meer stroom mag gaan trekken, en er ook op rekenen dat het antwoord in sommige gevallen wel eens "nee" zou kunnen zijn.

2.5W is wel erg weinig om te koelen hoor. Een Peltier element heeft op zijn maximale vermogen een rendement van zo'n 50%, dus daarmee kom je op 1.25W koelvermogen.

Laten we aannemen dat je een halve liter water wilt koelen, en dat er geen warmte van buitenaf naar binnen gaat. Water heeft een warmtecapaciteit van 4187 kJ/kgK.
Met 1.25W ga je voor die halve liter 4187 / 2 / 1.25 = 1675 seconden, oftewel bijna 28 minuten nodig hebben om 1 graad af te koelen.

(google ik op "peltier element rendement", krijg ik als tweede hit m'n eigen post uit een ander topic hier op CO. Daar heb ik wat aan!)

EDIT: de koeling van een processor is geen echte koeling; deze kan de processor nooit onder de omgevingstemperatuur brengen. Het systeem kan alleen een processor die (veel) warmer is dan de omgeving afkoelen, door middel van een groot oppervlak en door steeds "verse" lucht langs het koellichaam te blazen.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 1 september 2008 18:39:16]
MAH
Golden Member

peltiers hebben een laag rendement en verbruiken zelf ook nog eens energie.
maar de oplossing is dus makkelijk: of neem voeding vanaf 2 usbpoorten (zoals ook wel met hdd's word gedaan) of koop zo'n geek en bouw de boel in een ander kastje en maak er zelf een sturing op. dan is het enige dat je eigelijk hergebruikt het element en eventueel de bekerhouder. Kan je dus ook gelijk mooi je koffie warm houden.. extra functie, extra punten...
There's no problem. Only learning opportunities. Zoekt iemand die pcb's wil frezen
VanDee
Golden Member

quote:
Op 1 september 2008 18:15:44 schreef pinky-t:
een peltier element is geen goeie oplossing, de elementen trekken te veel stroom, en dat kan ik niet opvangen.

dus als er mensen zijn met andere ideeën?

en hoe zit het met de koeling van een processor, zou ik die niet kunnen gebruiken?

Een CPU kan je koelen met lucht wat alleen maar inhoud dat je de warmte verplaatst en de temp van de CPU kan dan nooit lager worden dan de omgevingstemperatuur.
Of water koeling wat je dan weer terug brengt op het grote probleem, het verbruik van energie (Amperes).
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
pinky-t

quote:
Op 1 september 2008 18:34:56 schreef SparkyGSX:
oftewel bijna 28 minuten nodig hebben om 1 graad af te koelen.

(google ik op "peltier element rendement", krijg ik als tweede hit m'n eigen post uit een ander topic hier op CO. Daar heb ik wat aan!)

Ik weet niet of ik daar op zit te wachten 28minuten te wachten..

maar wat nou als ik 2 usb-poorten gebruik, dan zou het dus de helft van de tijd kosten, omdat ik 2 keer zoveel vermogen kan trekken?
SparkyGSX

Wel een beetje een vreemde regel eigenlijk, dat je geen externe voeding mag gebruiken. Daarmee zijn practisch alle actuatoren al uitgesloten.

EDIT: is er iets gezegt over het gebruik van perslucht?
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 1 september 2008 18:41:54]
pinky-t

quote:
Op 1 september 2008 18:41:34 schreef SparkyGSX:
Wel een beetje een vreemde regel eigenlijk, dat je geen externe voeding mag gebruiken. Daarmee zijn practisch alle actuatoren al uitgesloten.

jepz, dat vond ik dus ook al, we wilden namelijk eerst een koffie automaat maken, met 3 smaken ofzo. maargoed, je weet zelf wel wat een vermogens dat met zich mee brengt.
en we vroegen het nog zo lief, "mogen we alstublieft een externe voeding gebruiken, want dan wordt dit echt een pracht product"

maar goed, met een simpel antwoord als "nee" ben je natuurlijk snel uit de droom geholpen.

anders vraag ik het morgen nog wel een keer, dat het anders echt onmogelijk is.. misschien dat ik dan wel wat anders ter gehore krijg, maar ik ben er bang voor.
MAH
Golden Member

quote:
Op 1 september 2008 18:40:26 schreef pinky-t:
[...]
maar wat nou als ik 2 usb-poorten gebruik, dan zou het dus de helft van de tijd kosten, omdat ik 2 keer zoveel vermogen kan trekken?

dat betekend dat je waarschijnlijk makkelijker een element kan vinden. 0.5a op 5 volt koel je niet erg veel mee.
Dus ja, het zou sneller gaan en anders zou het waarschijnlijk helemaal niet gaan. of je moet alweer je element gaan knijpen met zn vermogen..
There's no problem. Only learning opportunities. Zoekt iemand die pcb's wil frezen
pinky-t

quote:
Op 1 september 2008 18:41:34 schreef SparkyGSX:

EDIT: is er iets gezegt over het gebruik van perslucht?

nee, dat niet, alleen het moest een PC gadget zijn, en normaal gesproken moeten wij dingen ontwerpen, die in het echt ook verkocht zouden kunnen worden. En ik weet niet hoe jij je huis/kamer in hebt gedeeld, maar bij mij op de kamer heb ik geen perslucht aansluiting.

het begint zo echt een hersen kraker te worden....

@MAH,

knijpen in vermogen willen we uiteraart niet, het moet wel een beetje een degelijk eindproduct worden, dus niet een koeler waar je dagen op moet wachten.. Alleen weet ik niet zeker of ik 2 usb aansluitingen mag gebruiken. Ook dat zal ik morgen even ten gehore brengen, verder zijn meerdere oplossingen voor het zelfde probleem nog steeds welkom..
[Bericht gewijzigd door pinky-t op 1 september 2008 18:51:01]
SparkyGSX

Bij zulke docenten was ik altijd heel gemakkelijk: als je niet linksom wil, gaan we wel rechtsom, maar dan wel door een heel kort bochtje.

Gewoon een absoluut minimalistisch projectje inleveren, en in je vrije tijd zonder stomme beperkingen gaan hobbyen.
Rob v

Ik geloof dat een usb poort max 100mA levert. Of je moet een HUB gebruiken wat hier niet het geval is.

edit:\ usb2.0 kan wel 500mA leveren
[Bericht gewijzigd door Rob v op 1 september 2008 18:54:38]
pinky-t

quote:
Op 1 september 2008 18:51:33 schreef Rob v:
Ik geloof dat een usb poort max 100mA levert. Of je moet een HUB gebruiken wat hier niet het geval is.

dat is een goeie, ik kan er natuurlijk gewoon stiekem een hub voorhangen ..

wat kan een gemiddelde hub trekken...
MAH
Golden Member

extern gevoede usb-hub afhankelijk van je voeding die je eraan hangt..

nouja, als het niet mag heb je slechts 2.5watt (in het meest optimale geval) om te koelen. ik meende dat een peltier ongeveer dubbel zoveel energie verbruikt dan dat het koelt dus heb je 1.25 watt over om te koelen.
trek daar je verliezen vanaf en je moet uitkijken dat je blikje niet opwarmt ipv afkoelt.

opwarmen gaat een stuk gemakkelijker. maak een ding dat de temp van je koffie kan meten terwijl je het warm houd ofzo...
[Bericht gewijzigd door MAH op 1 september 2008 18:57:35]
Babylon

quote:
nee, dat niet, alleen het moest een PC gadget zijn, en normaal gesproken moeten wij dingen ontwerpen, die in het echt ook verkocht zouden kunnen worden. En ik weet niet hoe jij je huis/kamer in hebt gedeeld, maar bij mij op de kamer heb ik geen perslucht aansluiting.

het begint zo echt een hersen kraker te worden....

Je kunt toch een externe power source gebruiken? USB Harde schijven gebruiken dit ook. Niets mis mee lijkt me. Ik zou 't wel kopen in ieder geval

Misschien kun je dan iets maken dat de temperatuur van de koelkast in je werkbalk weergeeft. En een aan/uit knop ofzo.

Edit: MAH komt met bijna hetzelfde idee, kmoet eens sneller leren typen.
[Bericht gewijzigd door Babylon op 1 september 2008 18:58:55]
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
pinky-t

mag opzich ook wel, een warmhoudt iets, als iemand daar een goed, energie zuinige tip/oplossing voor heeft. dan wil ik me ook daar wel in verdiepen..
Babylon

Iets opwarmen kan veel energiezuiniger dan iets afkoelen. Opwarmen krijg je heel makkelijk 100% efficient, bijvoorbeeld een weerstand. Voor afkoelen is dat onmogelijk. Is een van die gare thermodynamica wetten, de tweede ofzo, maar dat zou jou een zorg zijn.

Feit blijft dat je alsnog met 100mA bij 5V niet erg veel vermogen hebt, maar in ieder geval is iets opwarmen realistischer dan het afkoelen.

PS: Als iemand een oplossing heeft wil je je erin verdiepen. Wat klopt daar niet aan?
[Bericht gewijzigd door Babylon op 1 september 2008 19:06:14]
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
Zoeken in topic 1 | 2 | 3 | Volgende >>