Shock Media

Navigatie

Autoradio op 220V

Forum > Audio > Autoradio op 220V
Naam Bericht
bouwkunde

Hey,

Ik heb hier een Mp3-autoradio de ik zou willen inbouwen in een kast in de garage.

Hoe kan ik deze eenvoudig aansluiten op het lichtnet (220V) ?

Is een adapter voldoende ? Of moet ik daar nog andere zaken bij voorzien.
Liefst eenvoudige oplossingen aangezien ik niet zoveel kaas gegeten heb van elektriciteit !

DANK !!
Fuzzbass

Een stabiele adapter van 12 tot 14 volt gelijkspanning, en een capaciteit van minimaal 2 ampere om zachtjes te spelen. Moet het ding vol open, reken dan op 5 ampere.

Netvoedingen van 13,8 volt zijn erg goed verkrijgbaar voor dat soort stromen.
| Elektronica: Fuzzcraft | Fotografie: Fuzzphoto |
DE OLDE

Kun je een voeding van 2 tot 5 ampere nog adapter noemen. Je denkt toch bij adapter aan een trafostekkergeval?
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
SparkyGSX

Of neem gewoon een computervoeding, die kunnen gemakkelijk 10A bij 12V leveren. Je zou nog een belasting op de 5V lijn kunnen zetten, omdat ie anders stuk zou kunnen gaan (meestal gaat het wel goed). Die autoradio is gemaakt voor een hele smerige boordspanning, ik kan me niet voorstellen dat die moeite heeft met de uitgang van een computervoeding.
Jochem_S
Golden Member

Denk dat dat best goed kan gaan ja, neem wel een zekerin op in je leiding, dicht bij de voeding.
bouwkunde

Dank U.

Dus ik kan die computervoeding gewoon uit een oude computer halen dan aansluiten op de autoradio en dat zou dan moeten werken.
Tussen de aansluiting van de radio en de voeding dien ik dan op 1 stroomdraad een zekering te plaatsen ? Van hoeveel ampère ? En is zo'n glaszekering OK ?

Dank !!!
Fuzzbass

Afhankelijk van wat voor type PC voeding het is, heb je nog iets nodig om de voeding te starten. Oude types willen een belasting zien, nieuwere hebben een doorverbinding nodig waar normaal de aan/uit schakelaar op zit.

Zekering zit al in de voeding, en de meeste radio's hebben die ook al aan boord.
| Elektronica: Fuzzcraft | Fotografie: Fuzzphoto |
SparkyGSX

De meeste voedingen die ik open heb getrokken, zijn alleen aan de primaire kant gezekerd. Ik zou toch een zekering opnemen in de 12V aansluiting. Afhankelijk van de stroom die je gaat trekken, kan het wel handig zijn om meerdere 12V draden (geel) en ground draden (zwart) te gebruiken, om de verliezen in de kabels een beetje te beperken.

Een ATX voeding, herkenbaar aan een rechthoekige connector met een dubbele rij contacten, zet je aan door de groene draad met een zwarte te verbinden.

In zo'n voeding zitten alle draden met dezelfde kleur intern aan elkaar.
DE OLDE

Een computervoeding schakelt razendsnel uit bij overbelasting , daar kan geen zekering tegenop
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Henry S.
Moderator

Maar kan ook vele hogere spanningen (spikes) afgeven als deze niet goed wordt belast. En het gefluit plus hogere ruisvloer krijg je er gratis bij.

http://www.circuitsonline.net/forum/search
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
SparkyGSX

Natuurlijk, maar we hebben het hier over een redelijk gemiddelde autoradio met dito speakers, neem ik aan. Ik denk dat die radio redelijk ontstoord is, omdat je anders de ontsteking ook zou horen.

@De olde: persoonlijk zet ik liever ergens een zekering teveel tussen, dan een te weinig. Mijn voedingen e.d. zijn ook altijd zowel primair als secundair gezekerd.
Jochem_S
Golden Member

quote:
Op 2 september 2008 21:31:19 schreef DE OLDE:
Een computervoeding schakelt razendsnel uit bij overbelasting , daar kan geen zekering tegenop
Alleen duurt het even voordat je bij die dingen van overbelasting spreekt, zijn behoorlijke beesten tegenwoordig.
quote:
Op 2 september 2008 15:21:24 schreef Fuzzbass:
Afhankelijk van wat voor type PC voeding het is, heb je nog iets nodig om de voeding te starten. Oude types willen een belasting zien, nieuwere hebben een doorverbinding nodig waar normaal de aan/uit schakelaar op zit.
Ik heb juist dat ik een oude AT-voeding niet hoef te belasten, terwijl ik bij een ATX voeding (even afgezien van de doorverbinding) toch echt een belasting eraan moet hangen om hem netjes op gang te krijgen.

@Henry S.: De situatie is niet ideaal, maar in de praktijk blijk je relatief weinig last te hebben van de storing uit een PC-voeding. Zeker voor de situatie die TS beschrijft (muziekje in de garage) lijkt het me een aardige oplossing als je nog ergens een PC-voeding rond hebt slingeren.
Als je die PC-voeding speciaal ervoor aan moet gaan schaffen kun je misschien beter even kijken naar een 13.8V blok, bij baco ofzo misschien.
SparkyGSX

Precies! We hoeven toch niet alles tot op het laatste details te engineeren, en bij elk klein dingetje naar perfectie te streven?

We kunnen hem wel een geweldige gestabiliseerde voeding aanraden die zelfs de spanningsval in de draden meet en hiervoor corrigeert, maar ik betwijfel of de geluidskwaliteit daar beter van wordt.

Een autoradio is, naar mijn idee, gewoon een modderschuit, en het is een beetje zonde om daar een met de hand geknoopte vlag op te zetten waar een monnik een jaar van zijn leven aan heeft gespendeerd.

Ik had verwacht dat de meeste mensen hier, in dergelijke situaties, niet vies zouden zijn van een "wat minder nette" oplossing die in de praktijk gewoon werkt. Het is de bedoeling dat die radio gaat werken voordat het schuurtje van ellende ingestort is.
bouwkunde

Dank U allen voor de mogelijke oplossingen maar zoals SparkyGSX al zei is dit eigenlijk allemaal toch wel best ingewikkeld.
Ik zou al blij zijn als de radio marcheert en er muziek uit komt. En natuurlijk ook een veilige oplossing.

Dus ik probeer een oude PC-voeding en zie wat er gebeurd ?

Dank !!
Jochem_S
Golden Member

Ja. Even opzoeken welke draad je moet doorverbinden voor 'AAN'. En netjes een zekering van een 5-10A in de 12V-lijn, zo dicht mogelijk bij de PC-voeding.

Met, als hij niet op wil starten, een belasting aan de 5V-lijn. Dat kan behalve een dikke grote weerstand ook best een autolamp zijn.

En niet klagen als het wat bromt of suist.
SparkyGSX

zoals ik al zei, groen doorverbinden naar zwart, meerdere gele kabels nemen voor de +12V, meedere zwarte voor de ground.

Een koplamp o.i.d. kan inderdaad prima als ballast dienst doen, maar mijn ervaring is dat het meestal niet eens nodig is. Een autoradio is niet zo kritisch wat de spanning betreft, een voltje meer of minder doet niet zo veel.
bouwkunde

Waar zitten die gele en zwarte draden ?
En groen doorverbinden ? Is dat op de voeding ?
BernardV
Golden Member

Je hebt zo'n 20 pins(?) stekker, daar de groene met zwart verbinden.
Geel en zwart kan niet missen... tenminste als je een computervoeding hebt...
Zoeken in topic