Shock Media

Navigatie

versterker sanyo JA 400 stuk

Forum > Audio > versterker sanyo JA 400 stuk
Naam Bericht
STINO88

Ik heb hier een versterker staan van het merk Sanyo ( JA 400 is het type nummer )

Er komt enkel nog een klein beetje muziek uit de luidsprekers wanneer de volumeknop volledig wordt opengedraaid.

De voeding lijkt me dus nog in orde want anders zou er helemaal geen klank uitkomen denk ik.

Dit is de eerste versterker die ik repareer en ik zou graag een beetje tips krijgen over waar ik moet beginnen zoeken. Ik heb al verschillends topics gelezen over versterkers maar niet echt iets gevonden dat overeenkwam met mijn probleem.

eindtrap

volledig overzicht versterker
groeten,

Stijn
[Bericht gewijzigd door STINO88 op 4 september 2008 00:03:28]
msicaron

Begin met alle zekeringen, elco's, soldeerverbindingen af te lopen op evt mankementen. Bij twijfel gewoon even vervangen of hersolderen.
Als je volume niet meer werkt kan je potmeter gaar zijn dus controleer dat ook even.

Zoek eens achter een service manual of schema's die zullen je goed op weg helpen.

veel succes
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Hobbymen

Heb je het voor het eerst in gebruik?
Misschien op de achterzijde een doorverbinding noodzakelijk
i.v.m. pre out en main in daar hoort dan een beugeltje in.(doorverbinding).
Foto van de achterkant zou dit kunnen bevestigen.
[Bericht gewijzigd door Hobbymen op 2 september 2008 16:18:42]
JuuL
Special Member

Ook even de eindtorren (die tegen het koellichaam) met je multimeter testen. Soldeer hem los als je sluiting of wat vreemds meet, is het dan nog niet goed dan nieuwe tor(ren).

De drivers (sturen eindtorren aan) ook doormeten. Verder zit er hiervoor misschien nog een schakel IC aan de input (TDA...). Als dat het geval is kan die ook defect zijn.

Potmeter paar maal heen en weer doen om te kijken of het verbeterd, kan eventueel stof oid zijn.

Als je een scope hebt kan je het signaal volgen. Sinus (1Khz bijv) op input en volgen maar.

Maar begin maar -zoals altijd- bij de voedingsspanningen controleren, alhoewel die waarschijnlijk wel in orde zijn.
[Bericht gewijzigd door JuuL op 2 september 2008 16:38:12]
Kijk uit voor neppe transistoren!
Pietdepiet

Staat Tape Monitor niet aan, dan doet onze versterker hetzelfde...
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
STINO88

@ Hobbymen: de versterker staat al bijna 15 jaar bij mijn tante dus van eerste gebruik is er geen sprake. Ik heb de achterkant gecontroleerd en er is nergens sprake van pre out en main in.
Alvast bedankt voor de tip, ik heb me al altijd afgevraagd wat het nut was van die verbindings bruggetjes bij sommige versterkers.

@ Pietdepiet: Als Tape Monitor aan staat, hoor ik niets meer uit de luidsprekers, als ik hem uitzet hoor ik een stille en vervormde klank uit de luidsprekers.
[Bericht gewijzigd door STINO88 op 2 september 2008 18:49:01]
Hobbymen

Het nut (?) van die verbindings brugjes is om eventueel een
equlizer tussen voor en eindtrap te plaatsen.
Het kon zijn dat je versterker pas in je bezit had en zodoende misschien niet wist hoe en wat.

Dan wordt het dus toch meten en een schema daarbij is wel zo makkelijk, helaas heb ik deze niet.
[Bericht gewijzigd door Hobbymen op 2 september 2008 19:03:17]
Dominic

Niet toevallig verkeerde speakers aangesloten ?
Niks is onherstelbaar het is maar hoeveel je eraan uit wil geven
STINO88

@Dominic : Wat bedoel je met verkeerde speakers?
STINO88

Ik heb al vordering gemaakt. Ik heb een diode gevonden die volledig verbrand is. Het gaat om diode D906 ( deze diode staat links onder op het schema dat hieronder staat )

Ik neem aan dat ik moet zoeken naar de oorzaak van deze verbande diode en niet domweg deze diode moet vervangen en hopen dat het toestel zal blijven werken.

Heeft iemand van jullie een idee wat de ookzaak kan zijn voor deze verbande diode?

schema voedingsgedeelte:

edit: afbeelding is veel te groot, ik ga even proberen ze te verkleinen
edit2: afbeelding is nu wel in orde denk ik
[Bericht gewijzigd door STINO88 op 3 september 2008 20:26:37]
maartenbakker

Je zou verwachten dat R906 dan als eerste stuk zou gaan, maar er kan sluiting zitten in C906 of iets verderop in de betreffende voedingslijn.
STINO88

ik heb 8 weerstanden gevonden die wanneer ik ze test met de diodetest-functie van mijn multimeter signaal doorgeven. De multimeter "piept" dus als ik deze weerstanden doormeet.
Het gaat om 4 weerstanden van 0,33 ohm, 2 weerstanden van 5,6 ohm en 2 weerstanden van 10 ohm.

Is het normaal dat ik dergelijke kleine weerstandswaarden niet kan meten met mijn multimeter uit de brico, of zijn deze weerstanden effectief stuk.
Er is geen beschadiging aan de weerstanden te zien dus ik denk persoonlijk dat het aan mijn "slechte" multimeter ligt.
Henry S.
Moderator

Dat is bij die meter normaal, weerstanden op diodetest meten is ook niet handig.

Doe het volgende: Meet vanaf D906 (even er uit)je schakeling in. De diode is door een sluiting gesneuveld dus die zal je waarschijnlijk ook meten.
Dan volg je het circuit, bij aftakkingen haal weer de verbindende componenten los om te bepalen in welke richting de sluiting zit. Uiteindelijk kom je uit bij de defekte componenten.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Zoeken in topic