| Naam |
Bericht |
DE OLDE
|
Ons land gaat kapot aan parasieten ; KVK , produktschappen enzovoort enzovoort. Het nieuwste is dat een commissie uitgevonden heeft dat de zeespiegel gaat stijgen en daardoor de dijken hoger moeten. Je reinste geldklopperij, ja de grote aannemers zullen wel ja zeggen. Het is de vraag of het definitief warmer wordt. Als dat zo mocht zijn wat te betwijfelen is , dan kan de noordpool afsmelten, maar hiervan kan de zeespiegel niet stijgen, voor smelten is warmte nodig dus wordt het kouder, als hetdan toch nog warmer wordt verdampt er water , hier is weer warmte voor nodig, dua wordt het kouder. De opgewarmde waterdamp stijgt op en condenseert en geeft daarbij de warmte af aan het heelal , dus een extra warmte afvoer van de aarde. Er is nog nooit berekend of al dat geschreeuw klopt, kan men ook niet want het klopt niet , weet men ook wel, maar zegt men de waarheid , dan zijn de diverse onderzoekcommissies niet meer nodig dus weg je mooie baan, dus jongens we kletsen maar weer verder.
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
|
GJ_
Moderator
|
We dwalen af...
www.xj3.nl
|
citroen 2cv
|
Als we kijken naar de regelgeving van een aantal jaren geleden.Het was toen verboden om als elektrotechnisch installateur bv tv toestellen te repareren, elektronische
besturingen van bv machines dat mocht weer wel kunt u het nog volgen?. Begin 90 er jaren heeft de overheid de vestigingseisen voor een groot aantal beroepen vrij gegeven.Opzich een goede zaak want de vestigingseisen voor
bv het elektrotechnisch installatiebedrijf,gasinstallateur
en nog een aantal bleven om begrijpelijke reden wel van toepassing.Sinds juli 2007 is echter de vestigingswet bedrijven vervallen en zijn ook deze branches vrij.En dat is nou weer een te ver gaande vrijheid
zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!
|
grotedikken
|
Ons vak en veel andere beroepen waarvoor geen vestigingswetten gelden worden inderdaad steeds meer bedreigd door lieden die zich zonder veel vakbekwaamheid en scrupules als electricien, technicus, dakdekker, noem maar op, vestigen.
Zelfde scenario bij grote bedrijven. Bij ons worden personen die niet eens technische school gevolgd hebben mits een spoedcursus van een week als electricien benoemd.
Dit is een aanfluiting voor degenen die wel een diploma hebben en alhoewel de meesten wel repetitief werk tot een goed einde brengen zijn de probleemgevallen toch steeds weer voor de échte elektriciens. Dat zet naturlijk kwaad bloed omdat de wedde dezelfde is.
Maar je moet toch voorzichtig zijn met iemand te beoordelen.
Vaak zijn laagopgeleiden die vroeg in het vak zitten betere technici dan hooggeschoolden. Als je pas op je 19e met voetbal start kun je nog erg goed worden, maar een topvoetballer wordt je nooit meer.
Dat is ook zo voor techniek. Als het er van jonsgaf niet inzit....
Hoger geschoolden heben dan weer het voordeel dat ze veel sneller bijleren en zich ook makkelijker aanpassen omdat ze door hun achtergrondkennis gewoon veel meer inzicht hebben.
Helaas lijkt het motief van de TS niet zo zuiver. Wie gaat nu zijn concurrenten natrekken of ze wel de nodige diploma's en kennis hebben? Iemand die zichzelf op een voetstuk wil zettten door anderen te bekladden naturlijk.
Ikzelf heb heb er een gloeiende hekel aan als
iemand die je een werk wil laten uitvoeren direct begint met zijn concurrenten af te kraken. Ook al zou het terecht zijn.
De beste publiciteit is als je door snel, goed en proper te werken beter werk aflevert dan de knoeiers. Ze zullen zichzelf op termijn wel de das omdoen.
Maar in principe heb je gelijk natuurlijk.
Ik kom laatst bij een hoogbejaarde dame voor een kleine elektrische reparatie en zie dat de paddestoelen op een kletsnatte muur groeien. Ze begreep het ook niet, want de dakgoten waren pas vernieuwd en het had enorm veel geld gekost.
Eén blik op de zolder zei genoeg.
de dakgoten waren idd nieuw, maar de afvoerbuizen die over de zolder en door de muur lopen waren niet vervangen.
Door eraan te werke waren de broze oude zinken buizen natuurlijk lek als een mandje geworden.
Ik heb zelf die charlartan moeten gaan bedreigen, want hij wilde niet terugkomen, en het vrouwtje had wel abnormaal veel betaald, maar had natuurlijk geen factuur ontvangen.
Razend wordt je van zoiets. Vooral omdat ze hun slachtoffers maken onder de zwaksten. [Bericht gewijzigd door grotedikken op 5 september 2008 22:48:42]
Ik heb besloten voortaan wat aardiger te zijn. Maak me dus aub niet kwaad!
|
Stefaan Van Slycken
|
Iets wat me net nog te binnen schiet: zelfs mensen met dezelfde capaciteiten/ervaring/kennis kunnen nog totaal verschillend zijn.
Ik ken elektriciens die even veel ervaring en kennis hebben als ik (of meer) maar die er vooral op gebrand zijn om mensen geld uit de zakken te kloppen. Als er op de programmator van een wasmachine een triac in kortsluiting gaat dan zeggen zij "nieuwe programmator, 200€" - en dan steken ze er een in waarop ze zelf de triac al vervangen hebben. Een eerlijk persoon zegt dan: "triac vervangen, wat soldeerwerk, verplaatsing, 50€". Een hobbyist zegt: "triac, kostte 2€, allez kom, 5€ en een pintje" (ofwel, na 2 maand zoeken: "ik weet het niet, vraag maar een pro").
Wie zijn er dan de charlatans, en hoe kan je dat bepalen aan de hand van een kennisproef? Psychologische tests?
Terug van weggeweest wegens andere hobby: foto.stefaanvanslycken.be
|
maartenbakker
|
Of: gereviseerde programmator, €100. Dat is misschien samen met de €50 reparatie nog het eerlijkste, als ze die dan ook kunnen garanderen voor een paar jaar. De man die €200 euro rekent en dan een tweedehands onderdeel steekt is een charlatan, net zoals de hobbyist die het wel voor een paar pintjes wil doen maar het niet kan. Al de andere oplossingen zijn in dit geval redelijk, mits de reparatie veilig en vakkundig wordt uitgevoerd. Bij dingen als alarminstallaties liggen de eisen natuurlijk hoger in verband met de verzekering enzo. Ik zou pleiten voor een keurmerk. Misschien niet of niet alleen voor de monteur zelf maar voor de installatie net zoals het energiebedrijf een electrische installatie keurt.
|
The Headhunter
|
Een energie bedrijf keurt helemaal geen installaties meer, dat deden ze toen ze nog staatseigendom waren sinds de privatisering is de gemeente (bouw en woningtoezicht) daarvoor verantwoordelijk.
http://www.ikbeneenschaapendoe.be/
|
Fantomaz
Golden Member
|
Was daar een paar jaar geleden niet zo'n discussie over om dat weer in te voeren?
Nav vaak levensgevaarlijke situaties en soms dodelijke ongevallen tot gevolg...
Losse veters hoeven geen probleem te zijn, zolang je stappen maar groter zijn dan de lengte ervan. Pas als je korte stappen móet nemen, gebeuren er ongelukken.
|
The Headhunter
|
Ja en daaruit is een keuringsmethoden gekomen: NTA8025.
Deze kijkt alleen naar de veiligheid van een installatie, niet of deze volgens de normen is aangelegt.
Je kan je als installateur aansluiten bij Veiligkeur of zoiets.
De overheid kan dan uit die club een installateur kiezen die de keuringen voor hen gaat verrichten.
http://www.ikbeneenschaapendoe.be/
|
citroen 2cv
|
Of nog beter een onafhankelijk inspectiebedrijf. hier geven de meeste opdrachgevers de voorkeur aan omdat deze bedrijven zelf niet installeren.Overigens is het volgens NEN 1010 verplicht iedere nieuwe of uitbreiding van een bestaande installatie te inspecteren.Voor bedrijven is een NEN 3140 inspectie vanuit de ARBO verplicht.Ook veel verzekeringen hebben een zogenaamde NEN 3140 clausule in de polisvoorwaarden.
zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!
|
pros
|
In B is het zo, dat je een nieuwe elektrische installatie eerst moet laten keuren door een onafhankelijk keuringsorganisme, en het keuringsbewijs moet kunnen voorleggen aan de intercommunale die de aansluiting maakt en de meter plaatst. Idem bij de aanvraag voor een zwaardere meter (tenzij je al een keuringsbewijs had voor het zwaardere vermogen).
Dat werkt redelijk goed, zij het niet helemaal perfect. De meeste elektriciens hebben een "vaste" keurder (waarmee ze goed overeenkomen, uiteraard), en die wil als "vriendendienst" wel eens kleinigheden over het hoofd zien, als de elektricien belooft het in orde te maken.
Edoch, soms loopt het de spuigaten uit. Zoals een werfaansluiting, waar de aarding niet eens verbonden is met de installatie, en er toch een keuringsbewijs aanwezig is waarop geen enkele negatieve opmerking te bespeuren valt...
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
|
SparkyGSX
|
quote:
Dat ben ik niet met je eens, want 1) je gaat ervan uit dat de hobbyist het niet kan, en 2) zelf als het ding een maand na de reparatie door de hobbyist stuk gaat, vind ik dat je niet mag klagen; het heeft immers ook bijna niets gekost. De prijs/prestatie verhouding is nog steeds goed.
Zelf kom ik wel eens bij familie die het niet erg breed hebben, en dan die ik ze oude TV, computer, wasmachine, stofzuiger etc. staan die ik allemaal al een keer gerepareerd heb; het is zeldzaam dat ze een tweede keer stuk gaan, voordat ze zo oud zijn dat ze wel vervangen moeten worden. Elke keer dat ik daar kom, verbaast het me weer dat al die dingen het nog doen.
Wat ik wil zeggen, is dat een hobbyist bij mij per definitie geen charlatan is; die proberen over het algemeen voor niets of heel weinig iemand te helpen.
EDIT: het kan natuurlijk wel dat de hobbyist het apparaat dusdanig sloopt dat ook de prof het niet meer kan redden. In dat geval vindt ik de hobbyist nog steeds geen charlatan, want de eigenaar heeft er zelf voor gekozen om de hobbyist een poging te laten wagen, in plaats van direct naar de prof te gaan.
Er valt natuurlijk over te discussiëren of dit broodroof is; in principe ontneem je iemand anders wel de kans om er iets aan te verdienen. Aan de andere kant zouden veel van die apparaten zonder de hobbyist helemaal niet gerepareerd worden, maar dat is natuurlijk weer broodroof voor degene die zo'n apparaat nieuw had kunnen verkopen.
In ieder geval is het (in de meeste gevallen) goed voor het milieu, omdat een apparaat langer mee gaat dan zonder de tussenkomst van de hobbyist.
Off-topic @De olde: er zitten toch een paar grote gaten in je argumentatie, vindt ik.
1) het smelten van de noordpool kost weliswaar energie, maar dat is eenmalig.
2) er gaan niet meer water verdampen omdat de zeespiegel stijgt, want het oppervlak wordt er niet noemenswaardig door beïnvloed.
Wanneer het warmer wordt, zal er inderdaad meer water verdampen, maar dit zal nooit genoeg zijn om de temperatuur te laten dalen naar de eerdere waarde; immers, als dat zo zou zijn, zou er niet meer water verdampen, en zou de temperatuur dus weer stijgen. Er zal dus een nieuwe balans gevonden worden, die boven de huidige temperatuur zal liggen.
De waterdamp in de atmosfeer zorgt ook voor het befaamde "broeikas effect", omdat er meer licht wordt geabsorbeerd, en minder weerkaatst. De aarde wordt daardoor efficiënter is het absorberen van energie, waardoor de temperatuur ook zal stijgen.
Tenslotte is het smelten van de poolkappen maar een van de factoren die bijdragen aan het stijgen van de zeespiegel; met de temperatuur van het water veranderd ook de dichtheid.
Dat dergelijke zaken onderzocht worden, lijkt me erg belangrijk. Maar het onderzoek zal dan wel gedaan moeten worden door onafhankelijke wetenschappers, en niet door een commissie die alleen aangesteld is omdat ze op de verjaardag van een of andere politicus komen. [Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 6 september 2008 20:49:00]
|
maartenbakker
|
De prijs-prestatieverhouding is goed, maar als het defect niet zomaar een defect is maar voor gevolgschade zorgt wordt het alweer een andere discussie. Maar je hebt gelijk, bij charlatan denk je wel eerder aan een duurbetaalde knoeier.
|
SparkyGSX
|
Nee, ik vind dat nog steeds hetzelfde; de eigenaar heeft er bewust voor gekozen om een hobbyist zijn gang te laten gaan, en heeft daarmee ook het risico aanvaard. Of de eigenaar het risico goed in kan schatten, is natuurlijk een tweede.
Ik ben wel met je eens dat een duurbetaalde knoeier een charlatan is, maar het de intentie van de persoon in kwestie lijkt me ook belangrijk; de hobbyist probeert meestal iemand te helpen met een vriendendienst, terwijl de charlatan er alleen op uit is om mensen veel geld afhandig te maken voor prutswerk.
|
citroen 2cv
|
Zo als ik al heb gezegd zijn de meesten vanuit de hobby in het reparatievak terecht gekomen.Bijkomend voordeel is dat een hobbyist er vaak nog wel veel meer tijd in kan en wil steken.Zo was dat ook bij mij vroeger het was een soort prestigekwestie om het toch weer voor elkaar te krijgen.
En de winkeliers hebben al helemaal geen belang meer bij reparatie die verkopen vaak liever meteen nieuw dat bespaard hun veel gedoe van opsturen prijsopgave en eventuele repeat.
|
alex278
|
Erm, ik heb hier van de week een nieuwe CV laten installeren, en de jongens waren geen 'charlatans', of goedbedoelende hobbyisten, maar ze maakten wel een paar keuzes die achteraf gezien niet zo heel handig waren.
(afvoerpijpje voor m'n vaatwasser tijdelijk weghalen, dan een gasleiding aanleggen precies over de vroegere plek van dat afvoerpijpje. Wasmachinekraan op 20 cm van de vloer monteren. CV-leidingen zo monteren dat ze 'via de kortste weg' naar de eerste de beste radiator gaan, maar daarbij wel een paar vierkante meter vloeroppervlak onbruikbaar maken.
Allemaal lekker makkelijk, maar ik kon dat soort ongein dus allemaal zelf op gaan lossen. ) [Bericht gewijzigd door alex278 op 6 september 2008 21:03:19]
|
benleentje
|
@alex. Dat zijn ook knoeiers die even een snel cursus CV monteur gevolgd hebben. Een vakman zou over dat soort zaken eerst met de klant moeten overleggen hou hij de installatie ongeveer voor ogen had.
Maar in mijn ogen moet een CV installatie of wat voor installatie dan ook zou efficient mogelijk kwa ruimte, werken en lengte moeten zijn uitgevoerd.
Een afvoerpijp moet nu eenmaal op afschot liggen maar andee pijpen kunnen huis wel met een kleine omweg lopen zodat de installatie er compacter uitziet.
Bij mijn moeder is ook zoiets gebeurd. De goede ervaring monteurs hebben een zeer goede en nette installatie afgeleverd. Echter zou de leerling het karwei afronden. Omdat ze bij haar geen afvoer konden vinden moest er een pomp onder de ketelgeplaatst worden met een slang naar boven over de deuren heen naar de andere kant van de ruimte.
Je kan nu zien dat de pomp al minder netjes is aangelsoten en de afvoerslang is al helemaal een drama. De slang loppt direkt over de deurpost en over een kastje heen. Dit kastje heeft klapdeuren die naar boven schanieren. Soort lamborgini deur. Maar omdat de slang erboven zat kan die nu maar 5cm open.
quote: Op 6 september 2008 03:10:07 schreef maartenbakker:
Bij dingen als alarminstallaties liggen de eisen natuurlijk hoger in verband met de verzekering enzo. Ik zou pleiten voor een keurmerk. Misschien niet of niet alleen voor de monteur zelf maar voor de installatie net zoals het energiebedrijf een electrische installatie keurt.
Zo heb ik hier ook een gekeurde gas en elektra installatie. De elektra had ik kompleet uit mijn woning gesloopt op de schakelaars en de lampen na. Er zaten toen ook maar totaal 6 wcd's in de woning nu zijn het er bijna 50  HEt waren 2 wcd in de keuken 1 in de slaapkamer 1 in de meterkast en 2 in de woonkamer.
Maar efin alleen de meter kast en de 5 lampjes waren aangesloten de rest even tijdelijk met verlengsnoeren. Toch werd de elektra goedgekeurd en bij de boven buurvrouw afgekeurd.
Waarom ik had alles netjes geaard. Meterkast Cv-leiding, waterleiding en gasleiding. Bij de buurvrouw konden ze geen aarde meten.
Die aarding liep dus waarschijnlijk via de bedrading die ik had weggesloopt. Had ergen een vage lasdoos gevonden waar een enkel aarde draadje (2,5mm) door een buisje ergens heen ging.De aarding is nu met een 6mm2 vertinde koperdraad uitgevoerd.
Conclusie.
Keuring doet enkel de groepenkast beoordelen en een aarde test. In mijn geval kunnen ze niet weten of mijn installatie gaat voldoen.
Bij de buurvrouw zou ik zeggen prima keuring want een woning zonder aarde is inderdaad gevaarlijk. [Bericht gewijzigd door benleentje op 6 september 2008 21:56:11]
|
tlive
|
Conclusie:
Er zijn twee soorten monteurs, ten eerste die alleen maar werken voor geld, en ten tweede die gek op hun vak zijn. Beide categoriën kom je tegen in zowel het "witte" circuit als in het "zwarte" circuit. Diploma's zeggen lang niet alles.
Hier in de buurt een oplossing van een gerenomeerd landelijk bedrijf met alle papieren etc in bezit. Oplossing om een drukverlies op te lossen van een cv-ketel: Continue waterdruk er op zetten dmv een stuk slang. Helaas losgeschoten in de vakantie van de bewoners.
Ik lees net in het "eigen huis magazine" dat er slechts een handvol huizen zonder fouten wordt opgeleverd (op ruim 2300 stuks).
Aan de andere kant is het ook niet zo gek, alles moet steeds sneller tegen torenhoge tarieven en een doorgedraaide regelgeving (overheid???)
Qua elektra ook al genoeg gezien, van simpele dingen als een schakelaar aan de verkeerde kant van de deur tot volledige kortsluitingen. (Nee, wij maken geen fouten/Alles is gecontroleerd)
|
shiptronic
Golden Member
|
quote: Op 7 september 2008 16:44:41 schreef tlive:
Hier in de buurt een oplossing van een gerenomeerd landelijk bedrijf met alle papieren etc in bezit. Oplossing om een drukverlies op te lossen van een cv-ketel: Continue waterdruk er op zetten dmv een stuk slang. Helaas losgeschoten in de vakantie van de bewoners.
behalve dat je huis vol water komt te staan, is er nog een groter gevaar.
contact van "dood" CV. water met drinkwater voor consumptie [Bericht gewijzigd door shiptronic op 7 september 2008 20:24:54]
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
|
benleentje
|
Van dat dode Cv water zal wel meevallen aangezien de druk op leiding hoger is dan in de CV leiding. Maar wat te denken van de kosten van de enorme hoeveelheid water.
Een vriend van overkwamt dit met een stuk waterleiding wat hij zelf verlengt had naar zijn keldertje met een stuk slang. Hij heeft nu een huis in duitsland en was ruim 2 maanden weg. Kwam erug en vond een kelder vol water. Kosten ruim 3500,- euro voor de water rekening. Daarboven op nog de kosten aan het hout van de kelder en de opgeslagen spullen. [Bericht gewijzigd door benleentje op 7 september 2008 19:43:53]
|
shiptronic
Golden Member
|
niet als je er een slang vast aan maakt dan is de druk overal gelijk, TOT !!!! de CV aanslaat en warm word dan loopt de druk op en word terug de leiding in geperst
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
|
GJ_
Moderator
|
quote: Op 6 september 2008 18:19:13 schreef citroen 2cv:Overigens is het volgens NEN 1010 verplicht iedere nieuwe of uitbreiding van een bestaande installatie te inspecteren.Voor bedrijven is een NEN 3140 inspectie vanuit de ARBO verplicht.Ook veel verzekeringen hebben een zogenaamde NEN 3140 clausule in de polisvoorwaarden.
Het volgen van die normen dan weer niet verplicht. Handig is dat niet, iig niet voor een kleine charlatan. Maar van het presenteren van normen als waren het wetten krijg ik een kippevel: het bedrijfsleven dat wet aan burgers voorschrijft is absoluut ongewenst en een gruwel: dat is een taak van de overheid!
Grote bedrijven slaan de normen nog wel eens in de wind en maken hun eigen normen, en dat is ieders goed recht.
www.xj3.nl
|
benleentje
|
Grote bedrijven als shell hebben dan weer heel veel eigen normen. Niet harden 40km rijden. Valgordel op stijger verplicht vanaf 0,5 mtr en verplicht op een hoogwerker.
BP. Verplicht achteruit parkeren. Zodat als je weer weg wilt rijden je niet eerst achteruit de straat op gaat.
Corus. Daar mag je geen radio meer aan in je eigen auto. Dit omdat daar zoveel treinen rijden en er een aantal aanrijdingen met die treinen zijn gebeurt.
Er zijn er natuurlijk veel meer. Toch is de regel van BP een goede. Er gebeuren in die doodlopende parkeervakken met uitrijden ook gewoon teveel ongelukken. Als je uit rijdt en er staan een grote bus naast je dan zie je ook niets.
Maar geen radio in je auto dat gaat me veel te ver. Die staat gewoon aan maar dan wel wat zachter dan normaal. [Bericht gewijzigd door benleentje op 7 september 2008 20:55:13]
|
GJ_
Moderator
|
Ik geloof dat we met zn allen steeds verder off-topic gaan (ik ook)
De originele discussie lijkt me een beetje niet meer levensvatbaar. Dus: tijd voor reanimatie of een slotje.
www.xj3.nl
|
High met Henk
Honourable Member
|
Ik ga een casus maken:
stel je even voor: ik lees daar van een ander: ik heb problemen met mijn ford scorpio, het ABs lampje blijft branden en ik kom niet door de APK.
Ik heb zelf:
.1 geen diploma als automonteur
.2 geen uitgeruste werkplaats.
Echter ik ben ervanovertuigd dat ik het probleem op kan lossen omdat ik deze auto's van binnen en van buiten ken (afgl. 2 weekenden weer 1 TOTAAL gestript!) Ik weet beter wat ik aan die wagen doe dan de garage, omdat de wagen gewoon te oud is (10 jaar haalt de gemiddelde monteur hier niet!)
Ben ik een charlatan?
Ik heb zo via dit forum ook al eens bij iemand anders hier een ABS storing bij een mazda kunnen vinden waar een garage niet uitkwam (weet even niet meer de exacte gebruikersnaam van die persoon) Dat hebben we met zijn 2e opgelost onder de IKEA bij barendrecht: hoe basic kun je zijn!!!
Maar ik vond het wel! Twerijl die man al 3x bij de dealer geweest was en flink kosten gehad had zonder een oplossing. Wie is er hier dan de charlatan??
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
|